باشگاه خبرنگاران جوان: حمایت از تولید باید جای كنترل قیمت در تنظیم بازار را بگیرد

معاون اقتصادی اتاق اصناف گفت: در كشور‌های توسعه یافته، ابزار كنترل قیمت برای تنظیم بازار جای خود را از دست داده است و بیشتر به دنبال حمایت‌های تولیدی هستند.

1398/01/21
|
11:30

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و كشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشیار فقیهی معاون اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران در برنامه اقتصادی رادیو گفتگو تصریح كرد: دخالت حاكمیت اقتصادی در هر كشوری برای تنظیم بازار‌های مختلفی كه مشكلات در آن وجود دارد اجتناب ناپذیر است و همواره مورد توجه قرار می گیرد، اما رویكرد و روش برخورد با این مسئله نسبت به توسعه اقتصادی كه در كشور‌ها صورت گرفته، متفاوت است.

فقیهی افزود: در كشور‌های توسعه یافته از دهه 90 به بعد تغییرات اساسی در این رویكرد‌ها صورت گرفته است و ابزاری به اسم كنترل قیمت جای خودش را از دست داده و بیشتر به دنبال حمایت‌های تولیدی هستند، چرا كه وقتی پایه‌های تولید تقویت و كیفیت كالا‌ها افزایش داشته باشد منافع مصرف كنندگان حفظ و باعث ایجاد اشتغال پایدار و درآمد بیشتر می‌شود.

معاون اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران تصریح كرد: كشور‌های مختلف به جای مداخلات دولتی، بیشتر به سمت تنظیم روابط تولید كالا و خدمات می‌روند. در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی موجود در كشور، طبیعی است كه به سمت كنترل قیمتی بازار برویم.

ضرورت ایجاد بازار رقابت كامل برای تنظیم بازار

خلیل حیدری مدیر گروه پژوهش های بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه افزود: نظام های اقتصادی به این امر معتقد هستند كه بازار بهترین كارایی را در خود تنظیمی دارد؛ اما بازاری كه مطرح می شود، بازار رقابت كامل است و این باید در كشور ایجاد شود چرا كه یك سری پیش فرض مانند، اطلاعت كامل عرضه كننده، مصرف كننده و تولید كننده را داراست و در نتیجه با در اختیار داشتن این اطلاعات می توان بهترین تصمیم گیری را كرد.

حیدری افزود: تولید كننده برای خرید مواد اولیه و قیمت گذاری محصول خود، اطلاعات كامل را دارد و از طرفی هم مصرف كننده قیمت ها را می داند و مشاهده می كند كه در همه مراكز عرضه یكسان است و تفاوتی وجود ندارد، این موضوع در نتیجه چنین بازاری می تواند هم رفاه تولید كننده و هم رفاه مصرف كننده را تامین و خود را تنظیم كند؛ اما هر كدام از این پیش فرض ها كه وجود نداشته باشد دولت ها برای برای هم تراز كردن آن وارد می شوند كه این می شود تنظیم بازار.

وی تصریح كرد: طبق آخرین بررسی های مركز پژوهش های مجلس، روند مصرف 18 مورد از اقلام اساسی مواد خوراكی كه بیش از 80 درصد سبد خانواده ها را تشكیل می دهد، كم شده و استفاده آن در سفره خانوار متاسفانه كمرنگ شده است. اقلامی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماكارانی و حبوبات و ... كه این امر زیان های بیشتری را به بار می آورد.

دسترسی سریع