خبرگزاری شبستان: ادعای عرفان های كاذب برای جذب مخاطب

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: معنویت هایی كه ادعا دارند كه عرفان كاذب آنها خوشبختی و آرامش را به ارمغان می آورد همیشه می گویند كه عرفان خود را دینی و اسلامی كرده اند و به نوعی ادعا می كنند كه حرف دین را می زنند.

1398/01/26
|
10:25

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفان‌ها و معنویت‌های نوپدید و ظرفیت های فقهی جرم انگاری، با حضور حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی، پژوهشگر علوم دینی و مدرس حوزه و دانشگاه و مهدی میرجلیلی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرق و ادیان از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی با اشاره به این كه تنویر افكار عمومی جامعه امری ضروری است، گفت: در حالت كلی مردم بازوان جامعه هستند و بر همین اساس تنویر افكار عمومی همیشه ضروری است.

وی با اشاره به تقابل معنویت های نوظهور با آموزه های دینی، اظهار كرد: منشا اعتراض ها به معنویت های نوظهور از زمانی شكل می گیرد كه این معنویت های دین را امری فردی تعریف می كنند.

این پژوهشگر علوم دینی در ادامه بیان كرد: معنویت هایی كه ادعا دارند كه عرفان كاذب آنها خوشبختی و آرامش را به ارمغان می آورد همیشه می گویند كه عرفان خود را دینی و اسلامی كرده اند و به نوعی ادعا می كنند كه حرف دین را می زنند.

وی ادامه داد: در نگاه الحادی در غرب اگر كسی بخواهد ایثار كند برای كار او انگیزه كافی وجود ندارد، مگر آنكه شوری باشد كه به واسطه آن در حیطه آزادی اجتماعی تلاش كنند.

حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی با بیان اینكه تزكیه در اسلام همیشه در بستر مناسب اجتماع پدید می آید، تصریح كرد: حكومت اسلامی همیشه می خواهد كه وظیفه انبیا در جهت تزكیه جامعه را انجام دهد.

وی با اشاره به این كه تنها راه حركت حكومت برای تزكیه همه مردم بستر و جامعه سالم و سلامت است، بیان كرد: حكومت باید مردم را به سمت بهشت سوق دهند.

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به این كه اسلام نگاه ویژه به اجتماع دارد، تصریح كرد: اگر بگوییم كه اسلام بیش از مسائل فردی به موضوعات اسلامی تاكید می كند، قطعا مبالغه نكرده ایم.

در این برنامه، «مهدی میرجلیلی» با اشاره به این كه هر حركتی نمی تواند فردی باشد، گفت: هر حركتی با قرارگیری در یك ظرف حالت اجتماعی به خود می گیرد و این موضوع كه عرفان های انحرافی می گویند كه باید در كار خودمان باشیم در هیچ حكومتی مورد پذیرش نیست.

این پژوهشگر فرق و ادیان ادامه داد: هر حاكمیتی حق دارد در هنگام حذف ارزش های مد نظر خود وارد كار شده و وجهه مخالف را حذف كند.

وی با اشاره به این كه شناخت هر دین بر اساس نتیجه آن امكان پذیر است، اظهار كرد: بسیاری از عرفان هایی كه در ایران به عنوان نوظهور تلقی می شوند، در جامعه غرب بعد از جنگ جهانی دوم شكل گرفته و گسترش یافته اند.

میرجلیلی بیان كرد: سوال اصلی در خصوص نتیجه عرفان های نوظهور این جا است كه آیا در این سال ها كه غرب به این گونه از عرفان ها روی آورده توانسته ریشه استرس را در كشورهای خود ریشه كن كند یا نه؟

میرجلیلی با بیان اینكه از هم پاشیدن خانواده در ایران از جمله نتایج ورود عرفان های نوظهور به داخل كشور است، تصریح كرد: در حال حاضر بسیاری از كشورهای غربی به ویژه آلمان كاملا به حالت اتمی در آمده اند، به عبارت دیگر مردم این كشورها دیگر توانایی همبستگی و یكی شدن را ندارند.

وی با بیان اینكه بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می ریزد، ابراز كرد: انسان غربی انسانی از هم گسیخته است كه به راحتی به دیگری پیوند نمی خورد.

این پژوهشگر فرق و ادیان در پایان خاطرنشان كرد: در حال حاضر جهان غرب به دنبال بازخوانی آراء فیلسوفان لیبرال و فردگرا است كه در نتیجه سكولاریزیم موجود در تفكر آنها این فیلسوفان را به مرحله پست سكولاریزم برساند.

دسترسی سریع