خبرگزاری مهر: بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می ریزد

میرجلیلی با اشاره به این كه بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می ریزد، گفت: انسان غربی انسانی از هم گسیخته است كه به راحتی به دیگری پیوند نمی خورد.

1398/02/04
|
12:15

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی عرفان‌ها و معنویت‌های نوپدید و ظرفیت‌های فقهی جرم انگاری، با حضور حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی (پژوهشگر علوم دینی و مدرس حوزه و دانشگاه) و مهدی میرجلیلی (استاد دانشگاه و پژوهشگر فرق و ادیان) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی با اشاره به اینكه تنویر افكار عمومی جامعه امری ضروری است، گفت: در حالت كلی مردم بازوان جامعه هستند و بر همین اساس تنویر افكار عمومی همیشه ضروری است.

وی با اشاره به تقابل دین با معنویت‌های نوظهور، اظهار داشت: منشأ اعتراض‌ها به معنویت‌های نوظهور از زمانی شكل می‌گیرد كه این معنویت‌های دین را امری فردی تعریف می‌كنند. معنویت‌هایی كه ادعا دارند كه عرفان كاذب آن‌ها خوشبختی و آرامش را به ارمغان می‌آورد همیشه می‌گویند كه عرفان خود را دینی و اسلامی كرده اند و به نوعی حرف دین را می‌زنند.در نگاه الحادی در غرب اگر كسی بخواهد ایثار كند برای كار او انگیزه كافی وجود ندارد مگر یه شوری باشد كه به واسطه آن به در حیطه آزادی اجتماعی تلاش كنند.

وی با اشاره به اینكه تزكیه در اسلام همیشه در بستر مناسب اجتماع پدید می‌آید، تصریح كرد: حكومت اسلامی همیشه می‌خواهد كه وظیفه انبیا در جهت تزكیه جامعه را انجام دهد.حكومت باید مردم را به سمت بهشت سوق دهند.

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینكه اسلام نگاه ویژه به اجتماع دارد، تصریح كرد: اگر ما بگوییم كه اسلام بیش از مسائل فردی به موضوعات اسلامی تاكید می‌كند قطعاً مبالغه نكرده ایم.

در این برنامه دكتر مهدی میرجلیلی با اشاره به اینكه هر حركتی نمی‌تواند فردی باشد، گفت: هر حركتی با قرار گیری در یك ظرف حالت اجتماعی به خود می‌گیرد و این موضوع كه عرفان‌های انحرافی می‌گویند كه باید در كار خودمان باشیم در هیچ حكومتی مورد پذیرش نیست. هر حاكمیتی حق دارد در هنگام حذف ارزش‌های مد نظر خود وارد كار شده و وجهه مخالف را حذف كند.

این پژوهشگر فرق و ادیان با اشاره به اینكه شناخت هر دین بر اساس نتیجه آن امكان پذیر است، اظهار داشت: بسیاری از عرفان‌هایی كه در ایران به عنوان نوظهور تلقی می‌شوند در جامعه غرب بعد از جنگ جهانی دوم شكل گرفته و گسترش یافته اند.

وی افزود: سوال اصلی در خصوص نتیجه عرفان‌های نوظهور این جاست كه آیا در این سال‌های كه غرب به این گونه از عرفان‌ها روی آورده توانسته ریشه استرس را در كشورهای خود ریشه كن كند یا نه؟

مهدی میرجلیلی با اشاره به اینكه از هم پاشیدن خانواده در ایران از جمله نتایج ورود عرفان‌های نوظهور به داخل كشور است، تصریح كرد: در حال حاضر بسیاری از كشورهای غربی به ویژه آلمان كاملاً به حالت اتمی در آمده اند، به عبارت دیگر مردم این كشورها دیگر توانایی همبستگی و یكی شدن را ندارند.

وی با اشاره به اینكه بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می‌ریزد، عنوان كرد: انسان غربی انسانی از هم گسیخته است كه به راحتی به دیگری پیوند نمی‌خورد.

این پژوهشگر فرق و ادیان در ادامه اضافه كرد: در حال حاضر جهان غرب به دنبال بازخوانی فیلسوفان لیبرال و فرد گرا است. كه در نتیجه سكولاریزیم موجود در تفكر آن‌ها این فیلسوفان را به مرحله پست سكولاریزم برساند.

دسترسی سریع