صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

میرجلیلی با اشاره به این که بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می ریزد، گفت: انسان غربی انسانی از هم گسیخته است که به راحتی به دیگری پیوند نمی خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی عرفان‌ها و معنویت‌های نوپدید و ظرفیت‌های فقهی جرم انگاری، با حضور حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی (پژوهشگر علوم دینی و مدرس حوزه و دانشگاه) و مهدی میرجلیلی (استاد دانشگاه و پژوهشگر فرق و ادیان) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام ابراهیم ابراهیمی با اشاره به اینکه تنویر افکار عمومی جامعه امری ضروری است، گفت: در حالت کلی مردم بازوان جامعه هستند و بر همین اساس تنویر افکار عمومی همیشه ضروری است.

وی با اشاره به تقابل دین با معنویت‌های نوظهور، اظهار داشت: منشأ اعتراض‌ها به معنویت‌های نوظهور از زمانی شکل می‌گیرد که این معنویت‌های دین را امری فردی تعریف می‌کنند. معنویت‌هایی که ادعا دارند که عرفان کاذب آن‌ها خوشبختی و آرامش را به ارمغان می‌آورد همیشه می‌گویند که عرفان خود را دینی و اسلامی کرده اند و به نوعی حرف دین را می‌زنند.در نگاه الحادی در غرب اگر کسی بخواهد ایثار کند برای کار او انگیزه کافی وجود ندارد مگر یه شوری باشد که به واسطه آن به در حیطه آزادی اجتماعی تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه تزکیه در اسلام همیشه در بستر مناسب اجتماع پدید می‌آید، تصریح کرد: حکومت اسلامی همیشه می‌خواهد که وظیفه انبیا در جهت تزکیه جامعه را انجام دهد.حکومت باید مردم را به سمت بهشت سوق دهند.

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه اسلام نگاه ویژه به اجتماع دارد، تصریح کرد: اگر ما بگوییم که اسلام بیش از مسائل فردی به موضوعات اسلامی تاکید می‌کند قطعاً مبالغه نکرده ایم.

در این برنامه دکتر مهدی میرجلیلی با اشاره به اینکه هر حرکتی نمی‌تواند فردی باشد، گفت: هر حرکتی با قرار گیری در یک ظرف حالت اجتماعی به خود می‌گیرد و این موضوع که عرفان‌های انحرافی می‌گویند که باید در کار خودمان باشیم در هیچ حکومتی مورد پذیرش نیست. هر حاکمیتی حق دارد در هنگام حذف ارزش‌های مد نظر خود وارد کار شده و وجهه مخالف را حذف کند.

این پژوهشگر فرق و ادیان با اشاره به اینکه شناخت هر دین بر اساس نتیجه آن امکان پذیر است، اظهار داشت: بسیاری از عرفان‌هایی که در ایران به عنوان نوظهور تلقی می‌شوند در جامعه غرب بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته و گسترش یافته اند.

وی افزود: سوال اصلی در خصوص نتیجه عرفان‌های نوظهور این جاست که آیا در این سال‌های که غرب به این گونه از عرفان‌ها روی آورده توانسته ریشه استرس را در کشورهای خود ریشه کن کند یا نه؟

مهدی میرجلیلی با اشاره به اینکه از هم پاشیدن خانواده در ایران از جمله نتایج ورود عرفان‌های نوظهور به داخل کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای غربی به ویژه آلمان کاملاً به حالت اتمی در آمده اند، به عبارت دیگر مردم این کشورها دیگر توانایی همبستگی و یکی شدن را ندارند.

وی با اشاره به اینکه بدون توحید و وحدت تمام عالم برهم می‌ریزد، عنوان کرد: انسان غربی انسانی از هم گسیخته است که به راحتی به دیگری پیوند نمی‌خورد.

این پژوهشگر فرق و ادیان در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر جهان غرب به دنبال بازخوانی فیلسوفان لیبرال و فرد گرا است. که در نتیجه سکولاریزیم موجود در تفکر آن‌ها این فیلسوفان را به مرحله پست سکولاریزم برساند.

مرتبط با این خبر

  • تولید آب استاندارد کشاورزی از شیرابه های کهریزک

  • لزوم بهره برداری از سند مهندسی فرهنگی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

  • دوتابعیتی ها از شرکت در انتخابات محرومند!

  • چرا بازار ارز از تحولات جهانی اثر نمی‌پذیرد؟

  • اهتمام وزارت اقتصاد برای اجرا طرح «تأمین مالی مولد»

  • دو نرخی، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین منتفی است

  • خرید و فروش پول در بانک‌ها اشکال شرعی دارد

  • موضوع فلسطین قطعا به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد

  • سفر ظریف به ونزوئلا؛ استحکام بخش روابط سیاسی اقتصادی دو کشور

  • چرا سه تار استاد صبا در مراسم ها شنیده نمی شد؟