صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

سهرابی فر گفت: هویت سیال موجود در معنویت های پست مدرن شناسایی و تشخیص حضور و وجود این نوع از معنویت ها را در جامعه دشوار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی ظرفیت شناسی فقهی و قانونی جرم انگاری رفتارهای عرفان‌های نوپدید، با حضور محمدمهدی علیزاده، کارشناس، نویسنده و پژوهشگر معنویت‌های نوپدید، وحید سهرابی فر، مدرس و پژوهشگر ادیان و معنویت‌های نوپدید از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمدمهدی علیزاده با اشاره به اینکه پروسه ظهور و افول دین‌های مختلف در حافظه تاریخی بشر وجود دارد، گفت: عده‌ای معتقد هستند که پروسه ظهور و افول دین همواره موضوعی است که در تمام شرایط با آگاهی و ناخودآگاه به وقوع می‌پیوندد.

وی با اشاره به دیدگاه برنامه ریزی شده جریان‌های معنوی در جهان، اظهار داشت: عمده محصولی که جریان‌های دارای برنامه ریزی در جوامع دنبال می‌کنند به از هم گسیختگی خانواده مربوط می‌شود. به طوری که جامعه از حالت انسجام خود خارج شود.

این پژوهشگر معنویت‌های نوپدید افزود: بسیاری از معنویت‌های نوظهور در تلاش هستند تا جایگاه رهبر یک جامعه را متزلزل کنند و فردگرایی را رواج دهند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در زمانی که دین به کار رفته بود معیارهای دینی را احیا کرد، عنوان کرد: تمام جنبش‌های شبه معنوی نوظهور هدف خود را رشته اصلی نظام جمهوری اسلامی ایرانی قرار داده اند.

محمدمهدی علیزاده در ادامه افزود: تمامی جنبش‌های شبه معنوی نوظهور در ابتدای کار اهداف خود را غیر سیاسی مطرح می‌کنند، اما به محض ورود و تحلیل این فرقه‌ها در می‌یابیم که تمامی حرکت‌های فرقه‌ها مبتنی بر مسائل سیاسی تنظیم شده اند.

وی با اشاره به وجه فردگرایی معنویت‌های نوظهور، توضیح داد: در صورت عدم وجود وحدت در یک جامعه هیچ اراده‌ای بر تحقق یک آرمان به وجود نمی‌آید، چرا که هر شخص بر اساس سلیقه خود در مسیر ایده آل خود حرکت می‌کند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو وحید سهرابی فر با اشاره به اینکه معنویت‌های جدید و پست مدرن هویت بسیار سیالی را دارند، گفت: هویت سیال موجود در معنویت‌های پست مدرن شناسایی و تشخیص حضور و وجود این نوع از معنویت‌ها را در جامعه دشوار می‌کند.

وی افزود: بسیاری از افرادی که امروزه ورزش یوگا کار می‌کنند، متوجه عمق و باطن این ورزش نیستند و از پیش فرض‌های فکری و معنوی این پدیده اطلاع ندارند.

این پژوهشگر ادیان و معنویت‌های نوپدید در ادامه اضافه کرد: بسیاری از دوره‌های ترک اعتیاد یا روش‌های موفقیت در حاضر امر یک پدیده ساده به نظر می‌آید اما در باطن به نظریه‌های متعددی وصل می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم شناخت معنویت‌های جدید در ساحت‌های مختلف زندگی انسان، عنوان کرد: معنویت‌های مختلف می‌توانند در سطح اجتماعی به انواع مختلف بروز داشته باشند، بر این اساس می‌توان گفت امروزه گروه‌های کوچکی در کشور وجود دارند که معنویت‌های مختلف برای این گروه‌ها نقش هویت ساز ایفا می‌کنند.

وحید سهرابی فر با اشاره به حضور افراد معنوی و بی دین در غرب، توضیح داد: در حال حاضر گروهی از افراد توانسته اند ذیل تفکر معنویت گرای بی دین تفکر و هویت خود را در جهان غرب نمایان کنند. در دین مسیحیت وقتی کسی ادعای معنویت بدون دین را مطرح می‌کند به این معناست که می‌خواهد از ذیل اتوریته کلیسا خارج شود و بر اساس دریافت و درک خود حرکت کرده و دین حاکمیتی را نفی کند.

این پژوهشگر ادیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به حضور معنویت‌های جدید در سطح خانواده، تصریح کرد: امروزه معنویت‌های نوظهور شبه معنوی جدید در روابط خانوادگی با جنبه‌های مشاوره بروز پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به سطح فردی معنویت‌های نوظهور، عنوان کرد: افراد در معنویت‌های جدید دچار تحول و دگرگونی می‌شوند و مبانی فکری آن‌ها از نظر هستی شناسی و مناظر مختلف دستخوش تغییر قرار می‌گیرند.

مرتبط با این خبر

  • آموزش های سلبی و سلیقه‌ای برخی ارگان‌های حاکمیتی از دلایل بد پوششی است

  • احتمال ورود ملخ صحرایی از هند و پاکستان به ایران

  • گام دوم نقطه مقابل تحقیر جوانان در دوره پهلوی است

  • آیین‌نامه ساماندهی شغلی کارگران پروژه‌ای در نوبت تصویب هیأت دولت

  • تفاوت دیزاین و هنر چیست؟

  • اجلاس بین المجالس؛ مسیری رو به اقتصاد و امنیت مشترک آسیایی

  • واعظ آشتیانی از رفتارهای پوپولیستی در انعقاد قراردادها می گوید

  • سیدحسن نصراله نسبت به کینه ورزی امریکا و صهیونیستها به مردم منطقه هشدار داد

  • سهم نفت در لایحه بودجه 99 بیشتر از 10 درصد است

  • راه اندازی ایستگاه های چندگانه تفکیک زباله تا دو ماه آینده