خبرگزاری مهر: معنویت های جدید هویت بسیار سیالی دارند

سهرابی فر گفت: هویت سیال موجود در معنویت های پست مدرن شناسایی و تشخیص حضور و وجود این نوع از معنویت ها را در جامعه دشوار می كند.

1398/02/11
|
13:24

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی ظرفیت شناسی فقهی و قانونی جرم انگاری رفتارهای عرفان‌های نوپدید، با حضور محمدمهدی علیزاده، كارشناس، نویسنده و پژوهشگر معنویت‌های نوپدید، وحید سهرابی فر، مدرس و پژوهشگر ادیان و معنویت‌های نوپدید از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمدمهدی علیزاده با اشاره به اینكه پروسه ظهور و افول دین‌های مختلف در حافظه تاریخی بشر وجود دارد، گفت: عده‌ای معتقد هستند كه پروسه ظهور و افول دین همواره موضوعی است كه در تمام شرایط با آگاهی و ناخودآگاه به وقوع می‌پیوندد.

وی با اشاره به دیدگاه برنامه ریزی شده جریان‌های معنوی در جهان، اظهار داشت: عمده محصولی كه جریان‌های دارای برنامه ریزی در جوامع دنبال می‌كنند به از هم گسیختگی خانواده مربوط می‌شود. به طوری كه جامعه از حالت انسجام خود خارج شود.

این پژوهشگر معنویت‌های نوپدید افزود: بسیاری از معنویت‌های نوظهور در تلاش هستند تا جایگاه رهبر یك جامعه را متزلزل كنند و فردگرایی را رواج دهند.

وی با اشاره به اینكه انقلاب اسلامی در زمانی كه دین به كار رفته بود معیارهای دینی را احیا كرد، عنوان كرد: تمام جنبش‌های شبه معنوی نوظهور هدف خود را رشته اصلی نظام جمهوری اسلامی ایرانی قرار داده اند.

محمدمهدی علیزاده در ادامه افزود: تمامی جنبش‌های شبه معنوی نوظهور در ابتدای كار اهداف خود را غیر سیاسی مطرح می‌كنند، اما به محض ورود و تحلیل این فرقه‌ها در می‌یابیم كه تمامی حركت‌های فرقه‌ها مبتنی بر مسائل سیاسی تنظیم شده اند.

وی با اشاره به وجه فردگرایی معنویت‌های نوظهور، توضیح داد: در صورت عدم وجود وحدت در یك جامعه هیچ اراده‌ای بر تحقق یك آرمان به وجود نمی‌آید، چرا كه هر شخص بر اساس سلیقه خود در مسیر ایده آل خود حركت می‌كند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبكه رادیویی گفت و گو وحید سهرابی فر با اشاره به اینكه معنویت‌های جدید و پست مدرن هویت بسیار سیالی را دارند، گفت: هویت سیال موجود در معنویت‌های پست مدرن شناسایی و تشخیص حضور و وجود این نوع از معنویت‌ها را در جامعه دشوار می‌كند.

وی افزود: بسیاری از افرادی كه امروزه ورزش یوگا كار می‌كنند، متوجه عمق و باطن این ورزش نیستند و از پیش فرض‌های فكری و معنوی این پدیده اطلاع ندارند.

این پژوهشگر ادیان و معنویت‌های نوپدید در ادامه اضافه كرد: بسیاری از دوره‌های ترك اعتیاد یا روش‌های موفقیت در حاضر امر یك پدیده ساده به نظر می‌آید اما در باطن به نظریه‌های متعددی وصل می‌شوند.

وی با اشاره به لزوم شناخت معنویت‌های جدید در ساحت‌های مختلف زندگی انسان، عنوان كرد: معنویت‌های مختلف می‌توانند در سطح اجتماعی به انواع مختلف بروز داشته باشند، بر این اساس می‌توان گفت امروزه گروه‌های كوچكی در كشور وجود دارند كه معنویت‌های مختلف برای این گروه‌ها نقش هویت ساز ایفا می‌كنند.

وحید سهرابی فر با اشاره به حضور افراد معنوی و بی دین در غرب، توضیح داد: در حال حاضر گروهی از افراد توانسته اند ذیل تفكر معنویت گرای بی دین تفكر و هویت خود را در جهان غرب نمایان كنند. در دین مسیحیت وقتی كسی ادعای معنویت بدون دین را مطرح می‌كند به این معناست كه می‌خواهد از ذیل اتوریته كلیسا خارج شود و بر اساس دریافت و درك خود حركت كرده و دین حاكمیتی را نفی كند.

این پژوهشگر ادیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به حضور معنویت‌های جدید در سطح خانواده، تصریح كرد: امروزه معنویت‌های نوظهور شبه معنوی جدید در روابط خانوادگی با جنبه‌های مشاوره بروز پیدا می‌كنند.

وی با اشاره به سطح فردی معنویت‌های نوظهور، عنوان كرد: افراد در معنویت‌های جدید دچار تحول و دگرگونی می‌شوند و مبانی فكری آن‌ها از نظر هستی شناسی و مناظر مختلف دستخوش تغییر قرار می‌گیرند.

دسترسی سریع