خبرگزاری مهر: تعیین نقش دین در زندگی انسان، علت كنكاش در مقوله قلمرو دین است

محمدرضا یقینی، پژوهشگر حوزه دین درباره علت طرح مفهوم قلمرو دین گفت: علت این مسئله از آنجا شكل گرفت كه متفكرین در جستجوی پاسخ این سوال بودند كه اساساً انسان چه نیازی به دین دارد.

1398/02/25
|
11:28

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع قلمرو دین و با حضور «محمد رضا یقینی» دكترای الهیات و پژوهشگر حوزه دین به روی آنتن رفت.

محمد رضا یقینی در آغاز با بیان اینكه با طرح موضوع قلمرو دین، نگاهی حداقلی و حداكثری به دین مطرح شد، گفت: مرتبه‌ای از دین داری كه همراه با سكولاریسم است، از رنسانس شكل گرفته است. البته سكولاریسم را نمی‌توانیم یك نگاه غیر دینی قلمداد كنیم زیرا ادعا می‌شود مراتبی از دین داری در آن وجود دارد.

وی در ادامه درباره علت طرح مفهوم قلمرو دین اظهار كرد: علت این مسئله از آنجا شكل گرفت كه متفكرین در جستجوی پاسخ این سوال بودند كه اساساً انسان چه نیازی به دین دارد و دین قرار است چه مشكلی از بشر را حل كند و در حقیقت این مقوله، یك تناسبی با مفهوم انتظار بشر از دین دارد.

این دكترای الهیات همچنین با بیان اینكه موضوع قلمرو دین در میان عموم مردم و سیاست مداران نیز از قدیم مطرح بوده است، گفت: بعد از ماجرای ثقیفه، عده‌ای نزد امیرالمومنین آمدند و گفتند ما قبول داریم در دین و علم و فرزانگی، افضل انسان‌ها هستید اما كسان دیگری هستند كه در سیاست و تدبیر و دنیا دیدگی برتر از شما هستند و بنابراین سزاوار است آنها خلیفه باشند. در حقیقت این موضوع در ذهنیت مردم نیز شكل گرفته است و در حقیقت بین دین و دنیا، تفكیك قائل می‌شوند.

پژوهشگر حوزه دین در ادامه درباره فایده طرح موضوع قلمرو دین بیان كرد: وقتی موضع خودمان را در قبال این موضوع روشن نكرده باشیم، نمی‌توانیم بدانیم در مسائل اجتماعی تا چه حدی باید به سراغ دین بیاییم؟ اگر قائل بر این شویم كه دین را به طور كامل یا بخشی از آن را كنار بگذاریم، در آن صورت، ما نیز دچار سكولاریسم هستیم.

یقینی افزود: به اندازه میزانی كه معتقد باشیم زندگی دنیوی ما فارغ از دین قابل تعریف كردن و تبیین است، به آن میزان سكولار هستیم و در غیر آن صورت به همان میزان از سكولار فاصله گرفتیم.

دسترسی سریع