خداوردی لو گفت: به نظر میرسد شاهد یك درگیری بین سنتهای دینی و حتی قرائتهای مختلف دینی در فضای مجازی هستیم و احتمالاً این درگیری به مرور زمان بیشتر هم خواهد شد.
به گزارش شیعه پرس، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع دینداری در عصر فضای مجازی و با حضور ابوالقاسم خداوردی لو كارشناس فضای مجازی و مدیر مراكز واحدهای فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی آنتن رفت.
ابوالقاسم خداوردی لو در آغاز با تصریح بر اینكه فضای مجازی اثرات زیادی در زندگی مردم دارد، گفت: مهمترین اثر مثبت فضای مجازی سهولت در ارتباطات داخل و برون مرزی است كه به این وسیله میتوان خرید و دانلود محتواهای دینی تا بازدید از اماكن دینی را با آن به صورت چند رسانهای انجام داد. همچنین استفاده از مبلغان و مروجان دینی نیز جزو فرصتهای فضای مجازی است.
وی اظهار داشت: دین در حوزه فضای مجازی به شكل شبكه محور تبلیغاتی شكل گرفته است كه این شبكه محور بودن، بر اساس انتخاب خود اعضا نیز هست. اساساً در دین شبكه محور انتخابی، فرد با افرادی كه هم فكر و سلیقه خودش است، ارتباط میگیرد.
این كارشناس حوزه فضای مجازی بیان كرد: به نظر میرسد شاهد یك درگیری بین سنتهای دینی و حتی قرائتهای مختلف دینی در فضای مجازی هستیم و احتمالاً این درگیری به مرور زمان بیشتر هم خواهد شد. این موضوع به آن دلیل است كه در فضای مجازی یك بحران هویت وجود دارد و افراد با نقابهای دیگری ظاهر میشوند و حرفهایی را مطرح میكنند كه باعث گسترش درگیری و ایجاد قرائتهای مختلف از دین میشود.
مدیر مراكز واحدهای فرهنگی دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با رادیو گفت و گو از حضور افراد غیر متخصص در حوزه فضای مجازی انتقاد كرد و گفت: نبود یا خلاء حضور افراد متولی و متخصص، سبب شده افراد غیر آگاه در این حوزه سكان دار شوند. در اینترنت، زمان به مفهوم زمان رایج است و همیشه و در همه حال در اختیار همه افراد است و چون زمان در این فضا وجود ندارد، نگرشها نیز تغییر پیدا میكند.
خداوردی لو به مسئله تبلیغات در فضای مجازی اشاره كرد و اظهار داشت: در این فضا عمده دارایی داشتن فالوور است و از قبال آن میتوان ثروت و درآمد تولید كرد و عمده فعالیتهایی كه برای جذب مخاطبان بیشتر صورت میگیرد، به دلیل وجه تبلیغاتی آن است. تبلیغات سنتی دین در فضای مجازی با المانهای خاص فضای مجازی پاسخگو نیست زیرا فرد در این فضا به دنبال درآمد بیشتر است كه برای این مهم به دنبال مسائل خاص و نادر كه عموماً غیر دینی هستند، میرود.