ابوالحسن غفاری گفت: نسان در دوره مدرنیته تعلق خاطری به تاریخ گذشته خودش ندارد و به یك معنا در دوره مدرنیته و تجدد، با یك گسست تاریخی مواجه هستیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع دین و تجدد و با حضور حجت الاسلام ابوالحسن غفاری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به روی آنتن رفت.
ابوالحسن غفاری در آغاز با بیان اینكه مدرنیته به صورت رسمی بعد از رنسانس قرار دارد، گفت: با این وجود، رگههایی را از این تفكر در دوره قبل از رنسانس مخصوصاً با حضور «فرانسیس بیكن» و متفكرانی مانند دكارت و كانت مشاهده میكنیم.
وی به ویژگیهای مدرنیته اشاره و بیان كرد: مدرنیته یك جنبشی است كه هم در عرصه اجتماعی و هم در عرصه سیاسی، اخلاقی، فرهنگی و خانوادگی، زندگی بشر جدید را تحت شعاع خودش قرار داده است. فردگرایی، اومانیسم و قدرت طلبی از جمله ویژگیهای مدرنیته است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح كرد: نكته مهمی كه در بحث مدرنیته وجود دارد از بین بردن قطعیت وجوه سنتی است كه در قرون وسطی وجود داشت و همچنین ایجاد یك تشكیلات اجتماعی، اخلاقی و سیاسی جدید و نوع نگرش جدید به انسان در تجدد ایجاد شد.
وی در ادامه با بیان اینكه در نوع نگرش به انسان در مدرنیته ویژگیهایی وجود دارد كه آن را با قرون وسطی متمایز میكند، گفت: انسان در دوره مدرنیته تعلق خاطری به تاریخ گذشته خودش ندارد و به یك معنا در دوره مدرنیته و تجدد، با یك گسست تاریخی مواجه هستیم. برخی از متفكران غربی در این زمینه گفتهاند تاریخ یك خوابی پر كابوس است و ما انسان امروزی را باید با آنچه در فرهنگها و تمدنهای قبلی بوده است، متمایز كنیم و به همین دلیل یك نوع نگاه بدبینانه و تراژیك را در مدرنیته شاهد هستیم.
حجت الاسلام غفاری با تصریح بر اینكه علت عدم توجه به دین در مدرنتیه هم به دلیل نگاه بدبینانه به تاریخ است، اظهار كرد: البته شاید بتوان عامل اصلی گسست گذشته، تاریخ و دین با انسان امروزی را تفسیر غلط از دین، توسط علمای كلیسا عنوان كرد و اگر دین اسلام مورد توجه و شناخت غربیها بود، این گسست اتفاق نمیافتاد.
وی ادامه داد: البته آن انجیلی كه در دست مسیحیان است بنا به اعتراف خود مسیحیان، همانی نیست كه از سوی خدا نازل شده است. در مورد همین انجیلی كه در دست شأن هم موجود است، شاهد هستیم تفاسیر غلطی وجود دارد كه نتیجه آن تجدد و مدرنتیه است.