شریف لك زایی گفت: انسان در صلح تلاش میكند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد كند و از این منظر صلح یك نوع جهاد محسوب میشود.
نامه «رهیافت» رادیو گفت وگو با موضوع اسلام؛ اصالت صلح یا اصالت جنگ و با حضور شریف لك زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی به روی آنتن رفت.
شریف لك زایی در آغاز با بیان اینكه در نگاهی سنتی، صلح در مقابل جنگ مطرح میشود، گفت: وقتی جنگ و ستیزی نباشد، طبیعتاً صلح وجود دارد اما امروزه نگاه متفاوتی بین مسئله صلح شده است و فلسفه متعالی میتواند آن را پشتیبانی كند. امروزه صلح به مثابه یك وضعیت مورد توجه است كه در آن زندگی برای آحاد انسانها، آرام و متعالی باشد كه نظامهای سیاسی باید این مفهوم را اجرا كنند.
وی بیان كرد: این مفهوم به صورت سنتی بین دولتها مطرح می شده است و در بین انسانها این مفهوم جایگاهی نداشته است در صورتی كه برخی از متفكرین معاصر، ستوه صلح در عرصه سه گانه ای را مورد توجه قرار میدهند؛ اینكه انسان با نفس خودش به صلح برسد، اینكه انسان با سایر موجودات در صلح زندگی كند و اینكه انسان با دیگر انسانها در صلح باشد. بنابراین صلح عرصه گسترده و فراتر از صرفاً عرصه بین دولتها مد نظر است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی در ادامه با تصریح بر اینكه صلح یك نوع جهاد است، اظهار داشت: انسان در صلح تلاش میكند فضای آرامش را برای خود، دیگران و هم هستی ایجاد كند و از این منظر صلح یك نوع جهاد است. طبیعتاً آنچه این موضوع را محقق میكند، اخلاق است.
وی بیان كرد: امام موسی صدر میگوید مشكل بزرگ قرن بیستم نبود صلح است. ایشان معتقد است اسلام میتواند صلح در جهان برقرار كند اما تحقق این مهم دو مفروض دارد؛ صلح را باید بین انسانی نگاه كنیم و هنگامی كه از صلح صحبت میكنیم از «اسلام» سخن میگوئیم و یكدیگر را از همان ابتدا به سازش در فضای اجتماعی فرا میخوانیم. دومین مفروض این است كه اسلام نیز طرفداران خودش را توصیه و امر به طرفداری از صلح میكند و اینكه نسبت به دیگران در فضای مسالمت آمیزی رفتار كنند.