خبرگزاری مهر: انسان زمانی به صلح دست می‌یابد كه جهان را مظهر صفات الهی بداند

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: هرگاه انسان جهان را مظهر صفات و اسما پروردگار ببیند و انسان را آینه این صفات بداند، حد اعلای آرامش و صلح درونی محقق می‌شود.

1398/03/12
|
11:33

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «رهیافت» رادیو گفت و گو با موضوع اسلام؛ اصالت صلح یا اصالت جنگ و با حضور محمد رضا یقینی پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه دین به روی آنتن رفت.

محمد رضا یقینی در آغاز با بیان اینكه آنچه امروز در جهان و در عرصه تعاملات انسانی بروز یافته است، ناشی از حالات درون انسانی است، گفت: اگر صلح و آرامش در درون انسان‌ها رقم می‌خورد، نمود بیرونی هم پیدا می‌كرد. گام نخست برای اینكه درون انسان این آرامش رخ دهد، این است كه قوای درونی انسان باید به یك اعتدالی دست پیدا كند و خواهش‌های نفس جنبه متعادل داشته باشد و در این صورت انسان یك گام به سمت صلح درونی پیش رفته است.

وی بیان كرد: اگر انسان یك وجه متعالی تری پیدا كند و به این مهم دست پیدا كند كه زندگی مادی یك زندگی زودگذر و فانی است و هر امكانات و منافعی كه به دست بیاورد، زودگذر است و آنچه باقی است، حیات معنوی خواهد بود، یك گام دیگری به سمت صلح می‌رود.

پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با رادیو گفت و گو در حوزه دین درباره دیگر گام‌های رسیدن انسان به صلح درونی بیان داشت: انسان در درجه متعالی تر، جهان را مظهر صفات و اسماً پروردگار می بیند و اینكه آنچه محقق می‌شود اراده پروردگار است و این اراده در مسیر خیر قرار دارد و انسان نیز آینه این صفات است.

وی تاكید كرد: اگر این مهم محقق شود، حد اعلای آرامش و صلح درونی محقق می‌شود كه در قرآن كریم از آن به عنوان نفس مطمئنه یاد می‌شود. چنین انسانی خود به خود در تعامل با دیگران نیز رفتار محبت آمیز و توأم با آرامش خواهد داشت.

یقینی با اشاره به مفهوم محبت اظهار كرد: دامنه محبت گسترده‌تر از عدالت و تعاون است. اصل تعاون به محبت در یك جامعه متعالی و مدینه فاضله بر می‌گردد و چنین انسانی كه به نفس مطمئنه دست پیدا كند، به همه جهان محبت دارد و این مهم ناشی از محبتی است كه به حق تعالی دارد زیرا انسان‌ها و موجودات دیگر را ناشی از پروردگار می‌داند.

وی افزود: در چنین شرایطی، انسان رفتار صلح آمیزی با انسان‌ها خواهد داشت و حتی اگر بنا به اقتضا بخواهد به خشونت رفتار كند، این خشونت در دل همان محبت معنا می‌شود زیرا این خشونت به قصد اصلاح خواهد بود.

دسترسی سریع