رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با بیان اینكه قیمت فعلی خودرو 20 تا 30 درصد حباب دارد به مردم توصیه كرد فعلاً وارد این بازار نشوند چراكه جلساتی در وزارت صمت برگزار شده است كه تولید را افزایش خواهد داد و بهمحض رونق تولید متضرر میشوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی به حضور دلالان در بازار خودرو اشاره كرد و گفت: از آنجایی كه بحث بازار خودرو بخشهای مختلفی از جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد، افراد زیادی نیز در این خصوص دخالت و ورود پیدا میكنند.
وی با بیان اینكه تولید خودرو در سال گذشته 40 درصد كاهش داشته است، عنوان كرد: كمبود قطعات سبب شده است خودروسازان در سال جاری نیز به تولید مورد نظر خود دست پیدا نكنند و فضا برای جولان دلالان این حوزه فراهم شود.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی با تأكید بر اینكه در حال حاضر یك حباب 20 تا 30 درصدی در قیمت خودروها وجود دارد به مردم توصیه كرد در این بازار حبابی وارد نشوند چرا كه جلساتی در وزارت صمت برگزار شده است كه تولید را افزایش خواهد داد و بهمحض اینكه كار خودروسازی رونق پیدا كند متضرر خواهند شد.
نجفیمنش خاطرنشان كرد: علت ایجاد این حباب قیمتی، نقدینگی بالا در اقتصاد كشور است كه هر روز بیش از هزار میلیارد به حجم آن افزوده میشود. از آنجایی كه تولید كالا افزایش پیدا نكرده است، رشد نقدینگی، افزایش قیمت كالا در بازار را بهدنبال داشته است.
وی نوسانات نرخ ارز را عامل دیگری در افزایش قیمت خودرو دانست و اظهار كرد: میتوان گفت تغییرات نرخ ارز با تغییرات قیمت خودرو خصوصاً انواع وارداتی برابری میكند. افزایش قیمت ارز، مواد اولیه، دستمزد و... منجر به رشد قیمت قطعات و در نهایت خودرو شده است.
این خودروساز در ادامه عنوان كرد: سال گذشته سازمان رقابت فرمولاسیونی برای تعیین قیمت خودرو اعلام كرد كه خودروسازان ناچار به تبعیت از آن شدند اما فروش خودرو با آن قیمت سبب ضرر 20هزار میلیارد تومانی خودروسازان شد.
نجفیمنش ادامه داد: زیان سال گذشته خودروسازان سبب شد طلب قطعهسازان پرداخت نشود و در نتیجه قطعهسازان نیز بهدلیل كاهش توان مالی قادر به تولید بهموقع قطعات مورد نیاز خودروسازی نبودند. ازسوی دیگر تحریمها موجب شد خرید قطعات مورد نیاز خودرو با افزایش 20درصدی هزینه مواجه شود.
وی با ابراز اینكه در سال جاری خودروسازی تجاری نشد، تأكید كرد: امسال تولید خودرو داشتیم اما بهدلیل كسری و كمبود قطعات آن گونه كه باید به دست مشتری نرسید. در حال حاضر بیش از 170هزار خودرو در كف كارخانهها و پاركینگ آنها وجود دارد كه نقص قطعه دارند. عمده آن قطعات الكتریكی هستند كه سازنده آنها در دنیا تنها دو كشور هستند و بهدلیل تحریم قادر به خرید آنها نیستیم.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در خصوص عملكرد وزارت صمت گفت: تمام كارهای این وزارتخانه از روی خیرخواهی و كنترل كردن بازار بوده است. وزارت صمت برای جلوگیری از تلاطم بازار پیشنهاد داد 30 درصد تولید خودروسازان در حاشیه بازار بهفروش برسد كه متأسفانه خیلی موفق نبود و فرصتی برای سودجویان بهوجود آورد، البته اگر پیشفروش صورت نمیگرفت قیمت بسیار بیشتر افزایش مییافت.
نجفیمنش به نقش مردم در بازار خودرو اشاره كرد و گفت: در زمان بلایای طبیعی همه مردم برای كمك عجله میكنند، وضعیت فعلی ما نیز با این حجم تحریمها و فشارها از سوی آمریكا مانند یك بلاست كه یاری همهجانبه مردم را میطلبد. در حال حاضر بیش از 90 درصد افراد برای حفظ ارزش پولشان وارد بازار خودرو میشوند كه موجب دامن زدن بحران میشود.
وی در پاسخ به این سؤال كه "چرا پس از سالها خودروسازی در كشور تا این حد تحت تأثیر تحریم قرار میگیریم؟"، تشریح كرد: یك خودرو دارای 3هزار و 300 قطعه است كه هیچ كشوری قادر نیست 100درصد قطعات را تولید كند، كشور ما هم توانایی تولید چند قطعه را ندارد و به واردات وابسته است.