روزنامه جمهوری اسلامی: افزایش جدید قیمت لبنیات غیر قانونی است

صفحه خبر: مدیركل تعزیرات حكومتی تهران افزایش جدید قیمت شیر، ماست و پنیر را غیر قانونی خواند و گفت: این كالاها براساس نرخ مصوب سازمان حمایت باید تا 6 درصد افزایش قیمت داشته باشد كه درحال حاضر افزایش جدید قیمت لبنیات غیرقانونی است.

1398/04/17
|
11:40

محمدعلی اسفنانی در ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌وگو در خصوص افزایش قیمت لبنیات گفت: شركت‌های تولیدكننده لبنیات بین 35 تا 38 نوع كالا تولید می‌كنند كه سه نوع از كالاها مشمول قیمت‌گذاری اجباری و مابقی تابع عرضه و تقاضاست.

وی با اشاره به سه نوع كالایی كه مشمول قیمت‌گذاری اجباری می‌شوند، گفت: قیمت شیر، پنیر و ماست دارای یك قاعده است. سازمان حمایت در مواردی كه اجازه 6 درصد افزایش قیمت را دارد به این بخش مجوز دهد اما اعطای مجوز برای مازاد بر 6 درصد افزایش قیمت، با ستاد تنظیم بازار است.

مدیركل تعزیرات حكومتی شهر تهران با انتقاد از اینكه افزایش قیمت‌ها بدون این مجوزها صورت می‌گیرد، گفت: البته تولیدكنندگان توجیهاتی هم دارند كه در برخی موارد واقعی است اما معتقد به تغییر ساز و كار قیمت‌ها هستم.

وی افزود: اینكه همه شركت‌های تولیدی اعم از "دامداران"، "میهن" و "چوپان" و غیره قیمت شیر را به یك قیمت عرضه كنند درست نیست چرا كه پروسه تبدیل شیر به محصول نهایی، نوع دستگاه‌ها و ظرف‌ها در هر شركت متفاوت است ضمن اینكه مشتری هم حق انتخاب دارد.

اسفنانی با تاكید بر اینكه شركت‌های تولید شیر خام طبق قانون مكلف به رعایت قیمت عرضه شیر خام هستند، بیان كرد: درحال حاضر افزایش جدید قیمت لبنیات غیرقانونی است.

مدیركل تعزیرات حكومتی شهر تهران با بیان اینكه تعزیرات به عنوان یك مرجع قضائی در آخرین پروسه تولید توزیع و تامین و مصرف قرار داشته و در راستای حمایت از حقوق مصرف كنندگان اقدام می‌كند، گفت: قانون به ما اجازه برخورد با متخلفان از قانون را داده اما اینكه برخی تصور می‌كنند تعزیرات همه كاره است تصور درستی نیست.

وی همچنین از نگاه جزیره‌ای به روند تولید محصول از مزرعه تا منزل مردم را از بزرگترین ایرادات در سیستم مدیریتی كشور برشمرد و گفت: باید عكس این موضوع اتفاق بیفتد.

اسفنانی یادآور شد: هر یك از شركت‌های تولیدی و تعاونی شیر در جلسات ستاد تنظیم بازار، داعیه‌ای برای خود دارند و هزینه و سود خود را محاسبه می‌كنند. از طرف دیگر كارخانه شیر هم سود و هزینه‌های خود را محاسبه می‌كند و مصرف‌كننده هم ادعا می‌كند توان خرید شیر به این مبالغ را ندارد. در این شرایط ما نیازمند یك نگاه فراسازمانی هستیم

دسترسی سریع