عباس حسینینیك گفت: تبلیغات بزرگ برای برخی كتابها تخلف نیست. اما شایسته نیست كه جوانان ما شعرا و نویسندگان باسواد را نشناسند و فرد بیسواد و ناموفق و در عین حال سلبریتی را الگو قرار دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با موضوع بزرگنمایی و تبلیغات بزرگ برای برخی كتابها در نمایشگاه كتاب در ارتباط تلفنی با عباس حسینینیك مدیرمسئول انجمن ناشران دانشگاهی و نیكنام حسینیپور مدیرعامل خانه كتاب از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.
حسینیپور در این برنامه گفت: جامعه ایرانی یك جامعه متكثر فرهنگی و با ذائقههای متفاوت است و نمیتوان گفت همه جامعه نخبگانی است و فقط باید كتابهای این حوزه مطالعه شود. مهم این است كه كتابها در مسیری پالایش شوند و نهادها و انجمنهایی، كتابها را نقد كنند تا جامعه كتابهای خوب را بهتر بشناسد. با این حجم از تولید محتوا در ایران چارهای جز این كار نداریم اما در عین حال باید بحث نقد و معرفی را نیز انجام دهیم تا مردم كتابهای اثربخش را تشخیص دهند.
وی افزود: افراد در فضای مجازی دلنوشتههای خود را به كتاب تبدیل میكنند و به دلیل سلبریتی بودن آنها یك صف طولانی هم برایشان تشكیل میشود. بنابراین ضروری است نهادهایی سیر مطالعاتی را به مردم معرفی كنند كه البته بخشی از این سیر مطالعاتی در جشنوارههای كتاب بخش خصوصی و دولتی انجام میشود.
مدیرعامل خانه كتاب با اشاره به اینكه بیش از 500 كتاب در جشنوارههای سال 1397 برگزیده شدهاند، گفت: بخشی از این كتابها در حوزه عمومی و بخشی هم نخبگانی است و لازم است كه اصحاب رسانه روی این مباحث كار كنند تا جامعه آگاهتر شود.
در ادامه این برنامه، حسینینیك گفت: فرهنگ شامل مجموعهای از گفتارها و كردارهاست. حقیقت آن چیزی است كه ما بایدهای آن را استدلال میكنیم اما واقعیت، با هستها و نیستها همراه است. این روش ادبیات عامه، واقعیت فرهنگی در جامعه است و نمیتوان گفت نباید برای برخی كتابها بزرگنمایی و تبلیغات بزرگ انجام شود. قدیم الایام نیز این فرهنگ عامه وجود داشت و برخی نویسندگان و شعرای برجسته، لغتگویی و هجوگویی داشتند؛ حتی آثار خود را بدون نام و یا با نام مستعار منتشر میكردند.
مدیر مسئول انجمن ناشران دانشگاهی با بیان اینكه بزرگنمایی و تبلیغات بزرگ برای برخی كتابها تخلف نیست گفت: اقبال جامعه از افرادی با ظرفیتهای فرهنگی و علمی پایین یك واقعیت است اما شایسته جامعه نیست كه جوانان ما شعرا و نویسندگان باسواد را نشناسند و فرد بیسواد و ناموفق و در عین حال سلبریتی را الگو قرار دهند لذا مسئولان و مدیران فرهنگی باید به این موضوعات حساس باشند و اقدام كنند.