خبرگزاری مهر: روش جذب استعدادهای درخشان را تغییر می‌دهیم

رئیس مركز پرورش استعدادهای درخشان گفت: قبولی در آزمون سمپاد نشان‌دهنده هوشمندی دانش‌آموز نیست چون براساس مشاهدات افرادی كه در آزمون پذیرفته می‌شوند لزوما تیزهوش نیستند بلكه سخت‌كوشند.

1398/05/14
|
09:36

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه مهاجرانی رئیس مركز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در نشست خبری «تابستان داغ» با محوریت طرح‌ها و برنامه‌های تابستانه وزارت آموزش و پرورش درباره مفاد سند تحول بنیادین گفت: سند تحول به عنوان یك سند بالادستی و چراغ راه آموزش و پرورش است كه از اعمال سلیقه شخصی وزیران و تصمیم‌گیران این حوزه جلوگیری می‌كند. به عبارتی دیگر این سند برنامه‌های آموزش و پرورش را با سیاست‌های كلان كشور همسو می‌كند. بخشی از این سند آرمان و آرزو است. برای اینكه بتوانیم در جهت برآورده شدن این آرزو قدم برداریم، زیرنظام‌های مدیریت و راهبری، برنامه‌ریزی درسی، تامین نیروی انسانی و ... تعریف شده است تا هریك به سهم خود بتواند برای تربیت انسان شش ساحتی كه قرار است به حیات طیبه نائل شود، تلاش كنند.

او درباره میزان عملیاتی شدن سند تحول گفت: برای تحقق سند تحول در 670 مدرسه استعداد درخشان كشور با 115 هزار دانش‌آموز به عنوان محلی برای استقرار سند تحول انتخاب شده‌اند. در 10 استان كارگاه‌های آمادگی برای اجرای سند برای مدیران، معاونان، مشاوران و معلمان برگزار شده است. براساس سند، دانش‌آموزان باید آموزش ببینند تا بهتر زندگی كنند. بسیاری از سیستم‌های جدید آموزشی لزوما افراد را به سوی حیات طیبه هدایت نمی‌كند به همین دلیل آموزش و پرورش این مدل‌ها را برای مدارس نمی‌پذیرد چراكه آموزش و پرورش متولی تربیت است و باید مرزهای خود را حفظ كند.

روش جذب استعدادهای درخشان را تغییر می‌دهیم

رئیس مركز پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: قبولی در آزمون سمپاد نشان‌دهنده هوشمندی دانش‌آموز نیست. معیار استعدادهای درخشان از بدو تاسیس، تمركز بر حوزه IQ است اما این موضوع به معنای بی‌تفاوتی به پرورش EQ نیست. امیدواریم با سامانه شهاب دانش‌آموزان سرآمد به ما معرفی شوند و ما ناچار به برگزاری آزمون همگانی نباشیم. چون براساس مشاهدات افرادی كه در آزمون پذیرفته می‌شوند لزوما تیزهوش نیستند بلكه سخت‌كوشند. گرچه سخت‌كوشی ارزشمند است، شاخص ما صرف هوش یا سخت‌كوشی نیست بلكه تلفیق آن‌هاست.

مهاجرانی در واكنش به انتقادی درباره نحوه پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد افزود: سنجش و شناسایی IQ با تست‌های چندگزینه‌ای و آزمون‌های چند مرحله‌ای خیلی راحت‌تر و احتمال خطا كمتر است. در مقابل احتمال سوگیری و اشتباه در آزمون تشریحی بسیار بالاست. از سوی دیگر چون تعداد زیادی از افراد متقاضی ورود به این مدارس هستند راهی به جز برگزاری چنین آزمون‌هایی نداریم.

هنرستان سمپاد و آموزش مهارت‌های هایتك

او به طرح مدارس تابستانه هم اشاره كرد و گفت: این طرح در قالب یك بسته متوازن از فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و تربیت‌بدنی با نگاه علمی است تا حركت دانش‌آموزان در مسیر رشد تك‌بعدی نباشد. سمپاد مهارتی نیز برای گسترش توانمندی‌هایی كه دانش‌آموزان باید داشته باشند و پاسخ به نیازهای واقعی آن‌ها شكل گرفته است. در محیط مدارس سمپاد محیطی فراهم می‌شود كه دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی ادامه تحصیل دهند. در همین زمینه دو مدل هنرستان سمپادی و كلاس مهارتی در مدارس سمپاد ایجاد شده است.

رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره فعالیت‌های تخصصی این مركز گفت: اگر انسان‌ها تفكر خلاق و نقادانه نداشته باشند و نتوانند مسئله‌های خود را حل كنند هر اندازه به آن‌ها علم بدهیم راه به جایی نمی‌برند. بنابراین آموزش مهارت‌های زندگی به صورت اعم و آموزش‌های مهارتی سمپاد به صورت اخص و ویژه از مهر آغاز می‌شود. در همین زمینه سمپاد به حوزه مهارت‌های موردنیاز برای فناوری‌های میانی كه به نیاز صنعت و شهرك‌های صنعتی، بنگاه‌های كوچك و متوسط باز می‌گردد و فناوری‌های برتر یا هایتك كه مربوط به آن چیزی است كه ستادهای علم و فناوری معاونت ریاست جمهوری متولی آن هستند، وارد شده است.

فاطمه مهاجرانی در این باره افزود: این طرح شامل تعدادی پودمان است كه دانش‌آموزان در خلال آموزش به مهارت‌های قابل اتكا دست پیدا می‌كنند تا در سال‌های آتی نه فقط در حوزه فناوری‌های برتر دانش داشته باشند، بلكه مهارت عملیات اجرایی نیز در آنها تقویت شده باشد.

دسترسی سریع