خبرگزاری بسیج: برگزیدگان آزمون سمپاد الزاما تیزهوش نیستند

مهاجرانی با تاكید بر اینكه قبولی در آزمون سمپاد نشان دهنده هوشمندی دانش آموز نیست ، اظهار امیدواری كرد با سامانه شهاب دانش آموزان سرآمد معرفی شوند و نیازی به برگزاری آزمون همگانی نباشد.

1398/05/15
|
09:52

به گزارش خبرگزاری بسیج، فاطمه مهاجرانی، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در برنامه " تابستان داغ " به تبیین مفاد سند تحول بنیادین پرداخت و گفت : سند تحول به عنوان یك سند بالادستی و چراغ راه آموزش و پرورش است كه از اعمال سلیقه شخصی وزیران و تصمیم گیران این حوزه جلوگیری می كند. به عبارتی دیگر این سند برنامه های آموزش و پرورش را با سیاست های كلان كشور همسو می كند.

وی با بیان اینكه بخشی از این سند آرمان و آرزوست ، اظهار كرد : برای اینكه بتوانیم در جهت برآورده شدن این آرزو قدم برداریم ، زیر نظام های مدیریت و راهبری ، برنامه ریزی درسی ، تامین نیروی انسانی و دیگر تعریف شده است تا هریك به سهم خود بتواند در راستای تربیت انسان شش ساحتی كه قرار است به حیات طیبه نائل شود ، تلاش كنند.

مهاجرانی در خصوص میزان عملیاتی شدن سند تحول نیز گفت : به منظور تحقق سند تحول در 670 مدرسه استعداد درخشان كشور با 115 هزار دانش آموز به عنوان محلی برای استقرار سند تحول انتخاب شده اند . در 10 استان كارگاه های آمادگی جهت اجرای سند برای مدیران ، معاونین ، مشاورین و معلمان برگزار شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از مصاحبه خود با رادیو گفت و گو ، به این سوال كه چرا آموزش و پرورش در برابر روش های نوین آموزشی موضع می گیرد ، پاسخ داد : بر اساس سند ، دانش آموزان باید آموزش ببینند تا بهتر زندگی كنند. بسیاری از سیستم های جدید آموزشی لزوما افراد را به سوی حیات طیبه هدایت نمی كند به همین دلیل آموزش و پرورش این مدل ها را برای مدارس نمی پذیرد چراكه آموزش و پرورش متولی تربیت است و باید مرزهای خود را حفظ كند.



روش جذب استعدادهای درخشان را تغییر می دهیم

وی با تاكید بر اینكه قبولی در آزمون سمپاد نشان دهنده هوشمندی دانش آموز نیست ، اظهار كرد : معیار استعداد های درخشان از بدو تاسیس ، تمركز بر حوزه IQ است اما این موضوع به معنای بی تفاوتی به پرورش EQ نیست. امیدواریم با سامانه شهاب دانش آموزان سرآمد به ما معرفی شوند و ما ناچار به برگزاری آزمون همگانی نباشیم. چون بر اساس مشاهدات افرادی كه در آزمون پذیرفته می شوند لزوما تیزهوش نیستند بلكه سخت كوشند .گرچه سخت كوشی ارزشمند است اما شاخص ما صرف هوش یا سخت كوشی نیست بلكه تلفیق آنهاست.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در واكنش به انتقادی درباره نحوه پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد توضیح داد : سنجش و شناسایی IQ با تست های چندگزینه ای و آزمون های چند مرحله ای خیلی راحت تر و احتمال خطا كمتر است در مقابل احتمال سو گیری و اشتباه در آزمون تشریحی بسیار بالاست.از سوی دیگر چون تعداد زیادی از افرد متقاضی ورود به این مدارس هستند راهی به جز برگزاری چنین آزمون هایی نداریم.

هنرستان سمپاد و آموزش مهارت های هایتك

مهاجرانی در ادامه برنامه "تابستان داغ " رادیو گفت و گو ، به طرح مدارس تابستانه اشاره كرد و گفت : این طرح در قالب یك بسته متوازن از فعالیت های فرهنگی ، پرورشی و تربیت بدنی با نگاه علمی است تا حركت دانش آموزان در مسیر رشد تك بعدی نباشد.

وی ادامه داد : سمپاد مهارتی نیز در راستای گسترش توانمندی هایی كه دانش آموزان باید داشته باشند و پاسخ به نیازهای واقعی آنها شكل گرفته است. در محیط مدارس سمپاد محیطی فراهم می شود كه دانش آموزان در رشته های مهارتی ادامه تحصیل دهند .در همین راستا دو مدل هنرستان سمپادی و كلاس مهارتی در مدارس سمپاد ایجاد شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص فعالیت های تخصصی سازمان متبوع خود گفت : اگر انسان ها تفكر خلاق و نقادانه نداشته باشند و نتوانند مسئله های خود را حل كنند هر اندازه به آنها علم بدهیم راه به جایی نمی برند .لذا آموزش مهارت های زندگی به صورت اعم و آموزش های مهارتی سمپاد به صورت اخص و ویژه از مهرماه آغاز می شود.

مهاجرانی افزود : در همین راستا سمپاد به حوزه مهارت های مورد نیاز برای فناوری های میانی كه به نیاز صنعت و شهركهای صنعتی ، بنگاه های كوچك و متوسط باز می گردد و فناوری های برتر یا هایتك كه مربوط به آن چیزی است كه ستاد های علم و فناوری معاونت ریاست جمهوری متولی آن هستند ، وارد شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خاطر نشان كرد : این طرح شامل تعدادی پودمان است كه دانش آموزان در خلال آموزش به مهارت های قابل اتكا دست پیدا می كنند تا در سال های آتی نه فقط در حوزه فناوری های برتر دانش داشته باشند ، بلكه مهارت عملیات اجرایی نیز در آنها تقویت شده باشد.

دسترسی سریع