صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

خبرگزاری میزان- رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان با تاکید بر اینکه قبولی در آزمون سمپاد نشان دهنده هوشمندی دانش آموز نیست، اظهار امیدواری کرد با سامانه شهاب دانش آموزان سرآمد معرفی شوند.

فاطمه مهاجرانی، رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، اظهار داشت: سند تحول به عنوان یک سند بالادستی و چراغ راه آموزش و پرورش است که از اعمال سلیقه شخصی وزیران و تصمیم گیران این حوزه جلوگیری می‌کند. به عبارتی دیگر این سند برنامه‌های آموزش و پرورش را با سیاست‌های کلان کشور همسو می‌کند.

مهاجرانی در خصوص میزان عملیاتی شدن سند تحول نیز گفت: 670 مدرسه استعداد درخشان کشور با 115 هزار دانش آموز به عنوان محلی برای استقرار سند تحول انتخاب شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آموزش و پرورش در برابر روش‌های نوین آموزشی موضع می‌گیرد، بیان داشت: بر اساس سند تحول، دانش آموزان باید آموزش ببینند تا بهتر زندگی کنند. بسیاری از سیستم‌های جدید آموزشی لزوما افراد را به سوی حیات طیبه هدایت نمی‌کند به همین دلیل آموزش و پرورش این مدل‌ها را برای مدارس نمی‌پذیرد چراکه آموزش و پرورش متولی تربیت است و باید مرز‌های خود را حفظ کند.

وی به آزمون‌های سمپاد نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه قبولی در آزمون سمپاد نشان دهنده هوشمندی دانش آموز نیست، اظهار داشت: معیار استعداد‌های درخشان از بدو تاسیس، تمرکز بر حوزه IQ است، اما این موضوع به معنای بی تفاوتی به پرورش EQ نیست. امیدواریم با سامانه شهاب دانش آموزان سرآمد به ما معرفی شوند و ما ناچار به برگزاری آزمون همگانی نباشیم. چون بر اساس مشاهدات افرادی که در آزمون پذیرفته می‌شوند لزوما تیزهوش نیستند بلکه سخت کوشند. گرچه سخت کوشی ارزشمند است، اما شاخص ما صرف هوش یا سخت کوشی نیست بلکه تلفیق آنهاست.

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در واکنش به انتقادی درباره نحوه پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد توضیح داد: سنجش و شناسایی IQ با تست‌های چندگزینه‌ای و آزمون‌های چند مرحله‌ای خیلی راحت‌تر و احتمال خطا کمتر است در مقابل احتمال سوءگیری و اشتباه در آزمون تشریحی بسیار بالاست. از سوی دیگر، چون تعداد زیادی از افرد متقاضی ورود به این مدارس هستند راهی به جز برگزاری چنین آزمون‌هایی نداریم.

مهاجرانی به طرح مدارس تابستانه نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب یک بسته متوازن از فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی با نگاه علمی است تا حرکت دانش آموزان در مسیر رشد تک بعدی نباشد.

وی ادامه داد: سمپاد مهارتی نیز در راستای گسترش توانمندی‌هایی که دانش آموزان باید داشته باشند و پاسخ به نیاز‌های واقعی آن‌ها شکل گرفته است. در محیط مدارس سمپاد محیطی فراهم می‌شود که دانش آموزان در رشته‌های مهارتی ادامه تحصیل دهند. در همین راستا دو مدل هنرستان سمپادی و کلاس مهارتی در مدارس سمپاد ایجاد شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در خصوص فعالیت‌های تخصصی سازمان متبوع خود گفت: اگر انسان‌ها تفکر خلاق و نقادانه نداشته باشند و نتوانند مسئله‌های خود را حل کنند هر اندازه به آن‌ها علم بدهیم راه به جایی نمی‌برند؛ لذا آموزش مهارت‌های زندگی به صورت اعم و آموزش‌های مهارتی سمپاد به صورت اخص و ویژه از مهرماه آغاز می‌شود.

مرتبط با این خبر

  • ویروس آنفولانزا دائما در حال تغییر است

  • فرودگاه ها باید مجهز به پایانه های صادراتی شوند

  • سهم کسب و کارهای نوین در بودجه چقدر است؟!

  • مهم ترین تاکتیک های نظام سلطه در جنگ نرم

  • چرا بخش خصوصی به حوزه پیام رسان‌های داخلی ورود نمی‌کند

  • کاهش 15 درصدی قیمت برنج خارجی

  • مناطق آزاد نقش جدی در اقتصاد ملی ایفا نکرده اند

  • عده ای هنوز جنگ نرم را باور ندارند

  • بازار بورس بهترین گزینه برای واگذاری اموال مازاد بانکی است

  • رفتار آمریکایی‌ها با دانشمند ایرانی نقض حقوق بشر بود