خبرگزاری خانه ملت: دانشگاه های ما آخر خط هستند

میرزاده با انتقاد از عدم اجرای مصوبات مجلس درباره دانشگاه های كارآفرین ، گفت : مجلس در این خصوص وارد عمل شده است و دولت را برای پاسخگویی به مجلس فرا خواهد خواند.

1398/05/19
|
12:02

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، سیدحمایت میرزاده با بیان اینكه چاره ای جز رفتن به سوی دانشگاه های نسل سوم نداریم، اظهار كرد : دانشگاه های ما آخر خط هستند ، چراكه بیشتر پژوهش های آن تنها برای ارتقای اساتید و كسب پول انجام شده است. از این رو دانشگاه برای ادامه حیات چاره ای جز تربیت كارآفرین و افراد ایده پرداز با مهارت ندارد.

وی افزود: كشور ما درگیر چالش های مختلف است اما دانشگاه ها موفق به حل هیچ یك نشده اند . هردانشگاه نه تنها باری از دوش استان خود بر نمی دارد بلكه خود سبب مشكلاتی مانند مهاجرت روستاییان به شهر ، حذف كشاورزی و دامپروری شده اند.

سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاكید بر اینكه فارغ التحصیل دانشگاه باید بتواند روی پای خود بایستد، عنوان كرد: متاسفانه تنها اتكای دانشجویان ما به مدرك تحصیلی آنهاست و از دولت توقع استخدام دارند ، بدون اینكه خود مهارتی برای ایجاد كسب و كار داشته باشند.

میرزاده از دولت برای تعلل در ایجاد شورای عالی مهارت در معاونت ریاست جمهوری انتقاد كرد و گفت : مجلس دو سال پیش با توجه به وظیفه قانون گذاری خود به این موضوع وارد شد و تشكیل این شورا را تصویب و به دولت و وزارت خانه های مربوطه ابلاغ كرد اما هنوز اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته است.

وی هدف از تشكیل این شورا را تربیت افراد با قابلیت حل مسئله دانست و عنوان كرد : این شورا زیر نظر معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس این تشكیلات عمل خواهد كرد و وظیفه آن ایجاد یكپارچگی میان تمام دانشگاه ها و مراكز آموزشی كه می خواهند آموزش مهارتی ارائه دهند و كار آفرین تربیت كنند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد : برای اینكه دانشگاه ها از امكانات دیگر مراكز استفاده كنند و از موازی كاری جلوگیری شود باید زیر نظر این تشكیلات باشند تا عملكرد یكدیگر را خنثی نكنند و از همه مهمتر مسائل كشور در اختیار آنها قرار بگیرد تا بنا بر تخصص خود حل كنند.

میرزاده عنوان كرد : گام دوم مجلس در راستای نقش نظارتی ، تشكیل فراكسیونی تحت عنوان آموزش های مهارتی و كارآفرینی بود كه اواخر اسفندماه ایجاد شد و ماموریت آن ایجاد همسویی و هماهنگی برای اینكه آموزش و پرورش و آموزش عالی به سمت آموزش های مهارتگرا حركت كند و از مدرك گرایی فاصله بگیرد.

دسترسی سریع