سخنگوی كمیسیون آموزش مجلس: مجلس به دنبال تغییر شرایط كنكور به نفع رشتههای مهارتی است
مصطفی آذركیش، مدیركل آموزشهای كار و دانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبح و گفتوگو با موضوع كنترل ورود به رشته تجربی به چرایی كنترل ورود به رشته تجربی اشاره كرد و گفت: «دانشآموزان طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام برنامه درسی ملی، پس از پایان دوره آموزشی عمومی پایه نهم وارد یكی از سه شاخه تحصیلی نظری، فنی و حرفهای یا كار و دانش میشوند.»
او افزود: «ورود دانشآموزان به این رشتهها و تنوع آنها براساس برنامه درسی ملی، متناسب با نیاز جامعه و اقتضای زمان و امكان قابل اجراست.»
مدیركل آموزشهای كار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش در حال مدیریت حوزه هدایت تحصیلی است. در حال حاضر 28.42 صدم درصد دانشآموزان وارد رشته تجربی، 26.31 صدم درصد وارد رشته علوم انسانی، 10.13 صدم درصد نیز در ریاضی فیزیك و كمتر از یك درصد وارد رشته معارف و 34.62 صدم درصد دانشآموزان نیز وارد رشته فنی و حرفهای و كار و دانش شدهاند.»
آذركیش ادامه داد: «تا زمانی كه فرهنگ كار و كارآفرینی و بستر رونق تولید در كشور ایجاد نشود فرزندان ما فقط به تحصیل در رشتههای پزشكی و نظری فكر میكنند.»
او راه برونرفت از این معضل را عمل به سند تحول بنیادین دانست و گفت: «طبق این سند بالادستی، آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی و متولی فرآیند تعلیم و تربیت شناخته شده است اما در عین حال بر مشاركت خانوادهها، سازمانهای دولتی و غیردولتی و مشاركت اثربخش و موثر همه نهادها برای اصلاح این وضعیت تاكید دارد. براساس فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مشاركت جدی همه دستگاهها و نهادها و به ویژه رسانه ملی ضروری است.»
مصطفی آذركیش ورود دانشآموزان به رشتههای فنی و مهارتی و هنرستان و بازار كار را مستلزم تقویت زیرساختهای حقوقی، اقتصادی و فنی كشور دانست و گفت: «ما نیازمند تسهیلات و مشوقهایی برای مشاركت اثربخش همه دستگاههای دولتی و غیردولتی و خانوادهها هستیم.»
در ادامه این برنامه میرحمایت میرزاده، سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفت: «همه ما از زمانی كه فرزندمان متولد میشود شغل خاصی را برای او آرزو میكنیم و به دنبال دروس مرتبط با مهارت فرزندان نیستیم. شرایط به گونهای شده كه همه علاقهمند ورود به رشته پزشكی و تجربی شدهاند كه البته بخشی از آن، به دلیل شأن اجتماعی پزشكی و بخشی هم به خاطر مزایا و حقوق است. همه این مسائل دست به دست هم داده و ما را به جایی رسانده كه با خیل عظیم پشت كنكوریهای غیرعلاقهمند به رشته تجربی مواجهیم.»
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: «حل این مشكل از عهده وزارت آموزش و وزارت علوم به تنهایی ممكن نیست و همه ارگانها و خانوادهها باید در این مسیر همكاری كنند.»
میرازده افزود: «آموزش و پرورش باید مشاوره تحصیلی را از دوره ابتدایی جدی بگیرد اما متاسفانه ما مشاوره به دانشآموزان از دوره ابتدایی را رها كردیم و دقیقا بعد از اینكه خانوادهها تصمیمگیری كردند تازه وارد مشاوره میشویم.»
سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تشكیل شورای عالی مهارت اشاره كرد و گفت: «همه سازمانها و وزارتخانههایی كه آموزش مهارتی میدهند در قالب شورا و زیر نظر معاون اول رئیسجمهور و دبیرخانه در وازت كار انجام وظیفه میكنند. مجلس هم از طریق مركز پژوهشها به دنبال طرحی است كه شرایط كنكور را به نفع رشتههای مهارتی تغییر و مهارت را به مدرك اولویت دهد.»