خبرگزاری مهر: سلبریتی‌ها به حوزه تخصصی ادبیات ورود كرده‌اند

فتح‌الله فروغی گفت: در سوابق فرهنگی ما افرادی كه تخصصی در حوزه‌ای داشتند دست به قلم شده و درباره حوزه خودشان كتاب می‌نوشتند اما چندسالی است كه سلبریتی‌ها وارد حوزه تخصصی ادبیات شده‌اند.

1398/06/04
|
09:21

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با موضوع حضور پررنگ سلبریتی‌ها در وادی ادبیات در ارتباط تلفنی با حسن بنیانیان مسئول كمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و فتح‌الله فروغی عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودك و نوجوان از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

بنیانیان در ابتدای این برنامه گفت: كم‌كاری خانواده‌ها و آموزش و پرورش در فرآیند تربیت و كاهش نقش عقلانیت در تصمیم‌گیری نوجوانان و جوانان، باعث شده كه هر نوع كالای فرهنگی خوب یا بدی در بازار تقاضا داشته باشد.

وی درباره ورود سلبریتی ها به وادی ادبیات گفت: مردم انتظار دارند یك نویسنده دارای سرمایه علمی كافی و مطالعات عمیق باشد و كسی كه در فضای هنری مطرح شده و وقت زیادی در این عرصه گذاشته، فرصت كافی برای نوشتن كتاب برای نوجوان و جوان ندارد.

مسئول كمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌كه كتاب دارای اثرات ماندگار بر مخاطبان خود بوده و جهت فكری افراد را تغییر می‌دهد، گفت: كتاب باید عمیق و دارای دانش و حساسیت كافی نسبت به شناخت دنیای كودك و نیازهای جامعه باشد اما معمولا كتاب‌های كودك فاقد این عمق هستند و افرادی برای پاسخگویی به نیاز بازار دست به كار شده و از ظرفیت‌هایی كه رسانه برای سلبریتی‌ها ایجاد می‌كند سوء استفاده یا حسن استفاده را می‌برند. البته نمی‌توان این حوزه را به‌صورت كلی قضاوت كرد زیرا ممكن است تولیدات با كیفیتی هم صورت گرفته باشد و فرد بخواهد از معروفیت خود برای معرفی كتاب استفاده كند اما به‌طور نهادهای مسئول باید حساس باشند و افكار عمومی را نسبت به این مسائل هدایت كنند.

بنیانیان با تأكید بر این‌كه وزارت ارشاد باید كاركرد انتشارات مختلف را ارزیابی كند، گفت: وزارتخانه باید ناشران را از جنبه‌های تشویقی موظف كند تا به هر قیمتی به دنبال كسب درآمد نباشند و حداقل‌هایی را در انتشارات خود لحاظ كنند. از طرف دیگر باید از ظرفیت افراد سرشناس استفاده و آنها را متقاعد كرد كه برای خلق یك اثر، شرایط فرهنگی را نیز در نظر بگیرند ضمن این‌كه نوجوانان و جوانان نیز شیفتگی افراطی نسبت به سلبریتی‌های سینما و تلویزیون دارند و باید به این مسئله هم توجه كرد. خوشبختانه نویسندگی در جامعه ما ارزش است. به‌همین‌دلیل دستگاه‌های هدایت‌كننده باید نقش خود را بهتر ایفا كنند و رسانه‌ها هم با معرفی كتاب‌های خوب از شیفتگی مردم به صرف وجود یك اسم معروف، جلوگیری كنند.

در ادامه برنامه صبح و گفتگو، فروغی در رابطه با ورود چهره های معروف و خوش نام و خوش آوازه به حوزه ادبیات گفت: بنده معتقدم با یك نگاه كلی به این حوزه نمی‌توان قضاوت كرد.

وی افزود: این مسئله در سوابق فرهنگی كشور ما وجود داشته یعنی افرادی كه تخصصی در حوزه‌ای داشتند دست به قلم شده و اثری را خلق می‌كردند كه عمدتا مربوط به حوزه خودشان بود اما چندسالی است كه افراد معروف و چهره‌های سرشناس به حوزه تخصصی ادبیات نیز ورود كرده‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودك و نوجوان این مسئله را فرصتی برای علاقمند كردن خوانندگان به امر كتابخوانی دانست و گفت: البته فردی كه به حوزه ادبیات ورود می كند باید اهلیت و بایستگی های لازم را داشته باشد بنابراین اینكه از طریق معروفیت و چهره بودن خود، ذائقه‌ها را تنزل دهیم مورد تایید هیچ‌كسی نیست. خطری كه اخیراً احساس می‌شود این است كه برخی ناشران توجه كافی به این موضوع ندارند و به‌صرف این‌كه یك كتاب به لحاظ معروفیت پدید آورنده اثر می‌تواند بازار لازم را داشته باشد، اثر را چاپ می‌كنند.

فروغی در پایان با تأكید بر اینكه ما نیازمند جریان فرهنگ ساز هستیم، گفت: ما در حوزه فرهنگی فاقد جریان برنامه‌ریزی‌شده هستیم از این روست كه هر كسی به خود جرأت داده و در یك بعد از فرهنگ ورود می‌كند.

دسترسی سریع