صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

فتح‌الله فروغی گفت: در سوابق فرهنگی ما افرادی که تخصصی در حوزه‌ای داشتند دست به قلم شده و درباره حوزه خودشان کتاب می‌نوشتند اما چندسالی است که سلبریتی‌ها وارد حوزه تخصصی ادبیات شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با موضوع حضور پررنگ سلبریتی‌ها در وادی ادبیات در ارتباط تلفنی با حسن بنیانیان مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و فتح‌الله فروغی عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

بنیانیان در ابتدای این برنامه گفت: کم‌کاری خانواده‌ها و آموزش و پرورش در فرآیند تربیت و کاهش نقش عقلانیت در تصمیم‌گیری نوجوانان و جوانان، باعث شده که هر نوع کالای فرهنگی خوب یا بدی در بازار تقاضا داشته باشد.

وی درباره ورود سلبریتی ها به وادی ادبیات گفت: مردم انتظار دارند یک نویسنده دارای سرمایه علمی کافی و مطالعات عمیق باشد و کسی که در فضای هنری مطرح شده و وقت زیادی در این عرصه گذاشته، فرصت کافی برای نوشتن کتاب برای نوجوان و جوان ندارد.

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که کتاب دارای اثرات ماندگار بر مخاطبان خود بوده و جهت فکری افراد را تغییر می‌دهد، گفت: کتاب باید عمیق و دارای دانش و حساسیت کافی نسبت به شناخت دنیای کودک و نیازهای جامعه باشد اما معمولا کتاب‌های کودک فاقد این عمق هستند و افرادی برای پاسخگویی به نیاز بازار دست به کار شده و از ظرفیت‌هایی که رسانه برای سلبریتی‌ها ایجاد می‌کند سوء استفاده یا حسن استفاده را می‌برند. البته نمی‌توان این حوزه را به‌صورت کلی قضاوت کرد زیرا ممکن است تولیدات با کیفیتی هم صورت گرفته باشد و فرد بخواهد از معروفیت خود برای معرفی کتاب استفاده کند اما به‌طور نهادهای مسئول باید حساس باشند و افکار عمومی را نسبت به این مسائل هدایت کنند.

بنیانیان با تأکید بر این‌که وزارت ارشاد باید کارکرد انتشارات مختلف را ارزیابی کند، گفت: وزارتخانه باید ناشران را از جنبه‌های تشویقی موظف کند تا به هر قیمتی به دنبال کسب درآمد نباشند و حداقل‌هایی را در انتشارات خود لحاظ کنند. از طرف دیگر باید از ظرفیت افراد سرشناس استفاده و آنها را متقاعد کرد که برای خلق یک اثر، شرایط فرهنگی را نیز در نظر بگیرند ضمن این‌که نوجوانان و جوانان نیز شیفتگی افراطی نسبت به سلبریتی‌های سینما و تلویزیون دارند و باید به این مسئله هم توجه کرد. خوشبختانه نویسندگی در جامعه ما ارزش است. به‌همین‌دلیل دستگاه‌های هدایت‌کننده باید نقش خود را بهتر ایفا کنند و رسانه‌ها هم با معرفی کتاب‌های خوب از شیفتگی مردم به صرف وجود یک اسم معروف، جلوگیری کنند.

در ادامه برنامه صبح و گفتگو، فروغی در رابطه با ورود چهره های معروف و خوش نام و خوش آوازه به حوزه ادبیات گفت: بنده معتقدم با یک نگاه کلی به این حوزه نمی‌توان قضاوت کرد.

وی افزود: این مسئله در سوابق فرهنگی کشور ما وجود داشته یعنی افرادی که تخصصی در حوزه‌ای داشتند دست به قلم شده و اثری را خلق می‌کردند که عمدتا مربوط به حوزه خودشان بود اما چندسالی است که افراد معروف و چهره‌های سرشناس به حوزه تخصصی ادبیات نیز ورود کرده‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان این مسئله را فرصتی برای علاقمند کردن خوانندگان به امر کتابخوانی دانست و گفت: البته فردی که به حوزه ادبیات ورود می کند باید اهلیت و بایستگی های لازم را داشته باشد بنابراین اینکه از طریق معروفیت و چهره بودن خود، ذائقه‌ها را تنزل دهیم مورد تایید هیچ‌کسی نیست. خطری که اخیراً احساس می‌شود این است که برخی ناشران توجه کافی به این موضوع ندارند و به‌صرف این‌که یک کتاب به لحاظ معروفیت پدید آورنده اثر می‌تواند بازار لازم را داشته باشد، اثر را چاپ می‌کنند.

فروغی در پایان با تأکید بر اینکه ما نیازمند جریان فرهنگ ساز هستیم، گفت: ما در حوزه فرهنگی فاقد جریان برنامه‌ریزی‌شده هستیم از این روست که هر کسی به خود جرأت داده و در یک بعد از فرهنگ ورود می‌کند.

مرتبط با این خبر

  • ویروس آنفولانزا دائما در حال تغییر است

  • فرودگاه ها باید مجهز به پایانه های صادراتی شوند

  • سهم کسب و کارهای نوین در بودجه چقدر است؟!

  • مهم ترین تاکتیک های نظام سلطه در جنگ نرم

  • چرا بخش خصوصی به حوزه پیام رسان‌های داخلی ورود نمی‌کند

  • کاهش 15 درصدی قیمت برنج خارجی

  • مناطق آزاد نقش جدی در اقتصاد ملی ایفا نکرده اند

  • عده ای هنوز جنگ نرم را باور ندارند

  • بازار بورس بهترین گزینه برای واگذاری اموال مازاد بانکی است

  • رفتار آمریکایی‌ها با دانشمند ایرانی نقض حقوق بشر بود