معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دانش آموزان باید نحوه مقابله با آسیب های اجتماعی و تهدیدات پیرامونی خود را آموزش ببینند.
به گزارش خبرگزاری موج، معصومه ابتكار ، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینكه یكی از مهمترین برنامههای ما در تاریخ فعالیتهای مرتبط با امور زنان و خانواده در كشور، نظام برنامهای برای زنان و خانواده در كشور و اجرای عدالت جنسیتی است، اظهار كرد: عدالت جنسیتی نگاهی بسیار مهم و مرتبط با بحث قسط و عدالت در فلسفه و نوع نگاه دینی ماست.
وی گفت: ما شاخصهای عدالت جنسیتی را با دستگاههای اجرایی مختلف در سال گذشته نهایی كردیم، شاخصهای كلی و اختصاصی در هشت محور آموزش، بهداشت، ورزش، مشاركت اقتصادی، مشاركت اجتماعی، حقوق و خانواده تنظیم و ابلاغ شد.
معاون امور زنان و خانواده در نهاد ریاست جمهوری با اشاره به تنظیم موافقتنامهای با استانداران برای تنظیم "سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده" در هر استان از یك سال و نیم گذشته، گفت: برنامه عملیاتی بر اساس شاخصهای عدالت جنسیتی و مطالعات استانی و اطلس وضعیت زنان در هر استان ارائه شده است.
* "سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده" تصویب شده است
وی از تصویب "سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده" خبر داد و درباره برنامهها و اقدمات در زمینههای كارآفرینی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار اظهار كرد: بر اساس یكی از طرحها، زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهرها و در معرض آسیب شناسایی میشوند و برای گذراندن دوره مهارتهای زندگی و نحوه مدیریت كسب و كار آموزش میبینند. امیدواریم 12 هزار زن سرپرست خانوار به عنوان گروه هدف اول این طرح از این خدمات استفاده و معیشت خود را با افتخار اداره كنند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده كه در یك برنامه رادیویی صحبت میكرد، عنوان كرد: در جلسات هماهنگی با مركز آمار ایران موضوع زنان و خانواده را برای اولین بار در سالنامه آماری كشور به عنوان یكی از محورهای گزارش سالنامه آماری وارد كردیم.
* تحولی در خانواده های ایرانی صورت نگرفته است
وی با اشاره به توجه ویژه معاونت زنان و خانواده به پژوهشها و ارتباط با دانشگاهها و مراكز پژوهشی در هشت محور از جمله عدالت جنسیتی و كارآفرینی گفت: با وجود مطالعات زیاد و غیر كاربردی درباره خانواده، اما تحولی در خانوادههای ایرانی صورت نگرفته است، از این رو ما بر مبنای همان مطالعات و بررسیهای استانی "گفتگوی ملی خانواده" را از دو سال قبل به عنوان یك طرح ملی آغاز كردیم.
معاون امور زنان و خانواده در نهاد ریاست جمهوری با اشاره به اینكه مرحله اول این طرح در 31 استان اجرا شده و در مرحله دوم قرار داریم، افزود: تشكلها، فعالان و دانشگاهیان در جهت ارتقای مهارتهای ارتباطی خانوادهها با ما همكاری دارند.
وی افزود: ما همزمان با آموزش و پرورش نیز در این زمینه فعالیت میكنیم و مهارتهای ارتباطی را به عنوان یكی از محورهای كار با وزارتخانه لحاظ كردیم.
ابتكار با انتقاد از كمتوجهی آموزش و پرورش به ارائه آموزش مهارتهای تفكر انتقادی و تنظیم روابط دانشآموزان با اطرافیان گفت: دانشآموزان باید نحوه مقابله با آسیبهای اجتماعی و تهدیدات پیرامونی خود را آموزش ببینند.