انجمن سواد رسانه ای: دشمن با تغییر زبان فارسی، رفتار مردم جامعه را هدف قرار داده است

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای، رسانه را ابزاری برای جنگ شناختی تعریف كرد و افزود: تغییر ادبیات، یكی از ابزارهای دشمن در جنگ شناختی است كه تغییر رفتار را به عنوان هدفی بزرگ تر دنبال می كند.

1398/06/15
|
08:25

سیدمرتضی موسویان در برنامه “از فارسی تا پارسی” ضمن تبیین تعریفی از واژه سواد رسانه ای اظهار كرد: «سواد رسانه ای امكانی را فراهم می آورد كه مخاطب از داشته های ذهنی برای كاری عملیاتی استفاده نماید.»

وی در تكمیل این بحث گفت: «سواد رسانه ای در حقیقت كمك می كند كاربر محتوای در حال دیدن و شنیدن را ممیزی كرده تا در نقطه ای ایده آل، به یك منتقد تبدیل شود.»

موسویان با بیان اینكه دارنده ی سواد رسانه ای، خود در مقام منتقد قرار می گیرد، ادامه داد: «این شخص برای مصرف داده ها و اطلاعات در فضای مجازی، به نوعی رژیم مصرفی مجهز می شود.»

وی خاطرنشان كرد: «امروزه سواد رسانه ای زمینه توسعه و پیشرفت كشورها را فراهم می آورد. توسعه یافتگی كشورها با ارتقای سواد رسانه ای نسبتی مستقیم دارد.»

موسویان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان در سال گذشته اظهار كرد: «رهبری رسانه را به ابزاری تشبیه كردند كه نقشی همچون بمب شیمیایی در جنگ سنتی دارد و فرمودند رسانه در دست دشمن، همچون سلاحی است كه انسان ها را هدف قرار داده و با تجهیزات كاری ندارد.»

این عضو انجمن سواد رسانه ای با این تعریف، رسانه را ابزاری برای جنگ شناختی تعریف كرد و افزود: «امروز عملا در حال ستیز با دشمن در نوعی جنگ شناختی هستیم.»

موسویان با اشاره به تغییر واژگان در فضای مجای، به رادیو گفت وگو گفت: «در فضای مجازی امكان ارتباطات بسیار بالا برای بشر میسر است؛ لذا زبان و واژگانی خاص موجب افزایش سطح مشاركت كنندگان می شود و وقتی از سوی شمار بالایی از كاربران استفاده گردد، به زبانی معنادار مبدل می شود.»

وی همچنین مسئله اختصار را در زبان فضای مجازی مورد نقد قرار داد و افزود: «تغییر ادبیات، یكی از ابزارهای دشمن در جنگ شناختی است كه تغییر رفتار را به عنوان هدفی بزرگ تر دنبال می كند.»

موسویان با اعلام اینكه دشمن تلاش دارد باورهای افراد را در فضای مجازی تغییر دهد، گفت: «با توجه به غنای زبان فارسی، می توان از این ظرفیت برای عملیات آفندی در جنگ شناختی استفاده كرد.

دسترسی سریع