یك روانشناس گفت: در حال حاضر مدارس تجارت خوبی در خصوص كنكور دارند كه فنی و حرفهایها قادر به رقابت با آن و جذب دانش آموز نیستند.
به گزارش ایسنا، فائزه رمضانی در برنامهای كه با موضوع «هدایت تحصیلی یا هدایت تحمیلی؟» به روی آنتن رادیو گفتوگو رفت، به كمبود مشاور آموزشی در مدارس اشاره كرد و گفت: بسیاری از مدارس كشور مشاور متخصص ندارند و برخی نیز مشاور ندارند. تعداد زیادی از مدارس به ویژه غیردولتیها، افرادی را به عنوان مشاور معرفی میكنند كه تحصیلات روانشناسی و مشاوره ندارند.
وی افزود: آموزش و پرورش دستورالعمل و بخشنامههای خوبی برای مشاوره هدایت تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین جلسات زیادی برای مشاوران برگزار میكند و درباره هدایت تحصیلی به آنها آموزش میدهد اما نكته قابل توجه این است كه مشاور برای مدارس كار میكند، به معنای دیگر، مدارس كارفرمای مشاور هستند نه اداره آموزش و پرورش.
این مشاور در پاسخ به چرایی عملكرد مشاوران تحصیلی در سوق دادن دانش آموزان به سمت رشتههای تجربی و ریاضی گفت: با درنظر گرفتن كارفرما بودن مدارس، مشاور در عین حال كه كار خود را انجام میدهد تلاش میكند رضایت كارفرمای خود را نیز جلب كند.
رمضانی در تكمیل مطلب فوق افزود: طبیعی است با وجود این كه مشاور تشخیص میدهد بهتر است دانش آموز در رشته فنی و حرفهای تحصیل كند، سعی میكند او را به ثبت نام در رشتههای نظری ترغیب كند تا كلاسهای درس مجتمع آموزشی را پر و در جهت رضایت كارفرمای خود حركت كند تا شغل خود را حفظ كند.
وی بازدید دانش آموزان از هنرستانها را برای هدایت تحصیلی آنان بسیار كمك كننده دانست و اظهار كرد: تعداد بسیار كمی از مدارس این كار را انجام میدهند و حتی مدارس غیردولتی به طور جدی مانع این كار میشوند زیرا ترس از دست دادن دانش آموز را دارند.
این روانشناس با بیان اینكه مدارس فنی و حرفهای در تمام دنیا جایگاه خود را پیدا كردهاند عنوان كرد: متاسفانه رشتههای فنی و هنرستانی در ایران به لحاظ دید اجتماعی از اقبال كمتری برخوردارند.
رمضانی ادامه داد: زمانی كه فنی و حرفهای كار خود را به صورت جدی آغاز كرد مدارس معمولی و شاخه نظری، تجارت آنچنانی در زمینه كنكور نداشتند اما اكنون كه مدارس غیردولتی برای هر سال در حدود 20 تا 50 میلیون از دانش آموز دریافت میكنند و تجارت خوبی در خصوص كنكور دارند، فنی و حرفهای ها قادر به رقابت نیستند زیرا كتاب تست، كلاس كنكور و تبلیغات تلویزیونی ندارند.
وی با ابراز تاسف از نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان رشتههای تجربی اظهار كرد: به صورت قانونی دانش آموزانی كه اولویت "الف" آنها تجربی نباشد حتی اگر معدل بالای 19 هم داشته باشند نمی توانند در این رشته تحصیل كنند، به همین جهت به مدارس غیر دولتی روی میآورند كه تعداد كلاسهای خود را افزایش داده و به راحتی این افراد را جذب میكنند.
رمضانی اضافه كرد: هجوم افراد به سمت رشته تجربی یك جو رقابتی شدید را ایجاد میكند كه حاصل آن قبولی در رشتهای است كه پاسخگوی زحمات زیاد دانش آموز نیست و این چیزی جز سرخوردگی برای جوانان به دنبال ندارد.