علیرضا داوودی گفت: رسانههای بیگانه برای اینكه مخاطب به ضعف عربستان، آمریكا، كشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی رهنمون نشود و توجه نكند، ذهن مخاطب را منحرف میكنند و سوژه را ایران قرار دادهاند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، علیرضا داوودی كارشناس حوزه رسانه با اشاره به اینكه رسانه های بیگانه در هفته گذشته به سه موضوع پرداختند، اظهار داشت: دختر آبی موضوعی بود كه از دو هفته قبل جریان سازی شد و بعد از مستندی كه در صدا و سیما با عنوان «دروغ دختر آبی» پخش شد این رسانه ها جهت را تغییر دادند.
وی افزود: این رسانه ها در حدود 240 میلیون پیام را در رابطه با دختر آبی ظرف یك هفته تولید كردند اما به محض اینكه هشتك دروغ دختر آبی مطرح شد، این عدد به حدود یك و نیم الی دو میلیون تقلیل پیدا كرد.
این كارشناس حوزه رسانه تاكید كرد: خوشبختانه به رغم اتفاقات میدانی كه رخ داد و حركت عجیب و غریبی كه یكی از تیمهای ورزشی ما در این هفته انجام داد، اما این رسانهها نتوانستند این مسئله را از حالت موج تبدیل به جریان كنند و با شتاب دهندههای خودشان این موضوع را تبدیل به یك نوسان اجتماعی كنند.
داوودی حمله یمنی ها به پالایشگاه آرامكو عربستان را موضوع دومی مطرح كرد كه رسانه های بیگانه به آن پرداختند و توضیح داد: وزارت دفاع عربستان نشست خبری را برگزار كرد و رسانههای زیادی آن را پوشش دادند. قصد آنها این است كه اثبات كنند مقصر اصلی این بمباران، ایران بوده است.
وی اظهار كرد: در این مدت رسانههای بیگانه فعال بودند تا موضوع آرامكو را به ایران متصل كنند و ایران را به عنوان یك كشور نامطلوب در منطقه و همچنین به عنوان نقطه مركزی دعوای بین المللی معرفی كنند تا بر اساس آن اروپا، آمریكا و كشورهای منطقه را راجع به یك دشمن مشترك به نتیجه برسانند.
این كارشناس حوزه رسانه به رادیو گفتگو گفت: این مسئله نشات گرفته از ضربهای است كه این ها در بهم خوردن توازن قوا در منطقه به نفع مقاومت از خودشان بروز میدهند.
وی ضمن بیان اینكه این سناریوها نخ نما است، بیان كرد: مخاطبی كه در معرض این سناریوها قرار میگیرد لزوما به نخ نما بودن آن توجه نمیكند. رسانه ها معتقد هستند و یا لااقل امید دارند كه بتوانند ولو به اندازه یك لحظه یك عمل كاشت را در زمین مخاطب خود انجام دهند.
داوودی یادآور شد: آرامكو یكی از پیشرفته ترین پدافند را در اختیار داشته و به رغم این موضوع از بین رفته است. این رسانه ها میخواهند از تكنیك اختفاء استفاده كنند مبنی بر اینكه مخاطب متوجه نشود آنقدر كه موضوع آتش گرفتن آرامكو برایش مهم شود، این موضوع اهمیت پیدا نكند مقاومت و گروههای مقاومت به نقطهای رسیدند كه میتوانند عربستان را در درون خاك خودش زمین گیر كنند.
وی افزود: این رسانهها برای اینكه مخاطب از این موضوع فاصله بگیرد و به ضعف عربستان، آمریكا، كشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی رهنمون نشود و توجه نكند، ذهن مخاطب را منحرف میكنند و سوژه را ایران قرار دادهاند. از این تكنیكهای نخ نما استفاده میكنند برای ایجاد خط اشغال در ذهن مخاطب كه به اصل موضوع نپردازد و یا به آن فكر نكند.
وی مذاكرات ایران و آمریكا را موضوع حساس و مهمی برشمرد كه این رسانهها در دستور كار خود دارند و گفت: این رسانه بر این موضوع متمركز شدهاند كه اساسا سطوح عالی اجرایی ایران و آمریكا، چارهای جز مذاكره ندارند.
داوودی متذكر شد: باید به این موضوع توجه كنیم كه اساسا رسانههای بیگانه به این سیاست مشترك رسیدهاند كه اگر آمریكایی ها یك عكس یادگاری با ایرانیها در سازمان ملل بیندازند، این عمل برگ برنده و امتیازاتی كه ایرانیها در منطقه به دست آورده اند، از دست خواهند داد. به همین دلیل رسانهها به شدت بر این موضوع دارند كار می كنند كه ظرف ده روز آینده اثبات كنند غایت حل همه مشكلات ما حل می شود به شرط اینكه با آمریكاییها دیدار صورت گیرد.
وی در خاتمه گفت: باید خیلی مراقب این همجمه تبلیغاتی بسیار سنگینی كه این رسانهها دارند روی آن كار میكنند باشیم چون تله است.