تهران (پانا) - رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان تاكید كرد حجم كتابهای درسی به اندازهای زیاد نیست كه مانع تقویت دیگر وجوه تعلیم و تربیت مانند مهارتآموزی در دانشآموزان شود.
فاطمه مهاجرانی در برنامه صبح و گفتوگو، ویژه فرارسیدن سال تحصیلی جدید با تبریك فرارسیدن بهار تعلیم و تربیت گفت: «زنگ مهر امسال نیز همچون سالهای گذشته با حضور رئیسجمهوری در یكی از مدارس به صدا درمیآید و با ابتكاری كه از چند سال قبل شكل گرفته، معمولا پرسش مهر نیز پرسیده میشود.»
او افزود: «با توجه به سیاستهای كلان دولت در طول این سالها و برنامه ششم توسعه، توجه به مهارتآموزی به صورت جدی در برنامههای آموزش و پرورش دنبال میشود و امسال نیز رویكرد مهارتآموزی برای همه دانشآموزان در نظر گرفته شده است.»
دانش بدون مهارت و مهارت بدون دانش هیچ فایدهای ندارد
رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان گفت: «تعلیم و تربیت دو موضوع به هم پیوسته هستند و دانش بدون مهارت و مهارت بدون دانش هیچ فایدهای ندارد.»
مهاجرانی ادامه داد: «تاكید تعلیم و تربیتِ امروز، تركیب سه مفهوم نگرش، مهارت و دانش است. سهم مهارت وابسته به انتخاب افراد متفاوت است، به عنوان مثال اگر دانشآموزی در مسیر فنی و حرفهای قرار گیرد قطعا سطح مهارتی او بالاتر خواهد رفت.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «حجم كتابهای درسی به اندازهای زیاد نیست كه مانع تقویت دیگر وجوه تعلیم و تربیت مانند مهارتآموزی در دانشآموزان شود. اما اگر برنامهریزیهای بهتری داشته باشیم هر یك از شاخهها در تركیب دانش و مهارت به وزن مناسبی خواهند رسید.»
سایر نهادها باید در ارائه آموزشهای غیررسمی همكاری كنند
او درباره اهمیت نگرش والدین به ساعات بعد از مدرسه گفت: «مدرسه به تنهایی نمیتواند این بار را به دوش بكشد و جامعه نیز باید نگاه خود را نسبت به این حوزه تا حدودی متعادلتر كند. دانشآموزان فقط چهار تا شش ساعت از روز در مدرسه حضور دارند و بقیه ساعات را بیرون از مدرسه سپری میكنند. سایر نهادها نیز باید در ارائه آموزشهای غیررسمی همكاری كنند، یكی از ابزارهای تغییر نگرش و دیدگاه همراهی بیشتر نهادهایی چون صدا و سیما است.»
مهاجرانی همچنین درباره اعمال تغییرات نگرشی در مدارس گفت: «تغییر از بالا به پایین در مدارس از وزارتخانه شروع میشود و به تدریج به كف مدرسه میرسد اما تغییر از پایین به بالا همان تغییری است كه والدین و دانشآموزان از ما انتظار دارند.»
رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان به نقش آگاهیبخشی و جهتدهی به مطالبات والدین در كیفیت زندگی فرزندان اشاره كرد و افزود: «والدین به عنوان متولیان اصلی در این قضیه میتوانند مطالبه كنند. به عنوان مثال والدین باید ترویج موضوعاتی چون آموزش مهارتهای زندگی و تابآوری و مهرورزی و صداقت را از مدارس مطالبه كنند.»
آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اجرای سند تحول بنیادین نیست
معاون وزیر آموزش و پرورش فعالیتهای آموزش و پرورش درباره حقوق شهروندی را مثبت ارزیابی كرد و گفت: «این موضوع در وزارتخانه یك متولی خاص دارد و اقدامات متعددی در زمینه تقویت روحیه مطالبهگری در دانشآموزان انجام شده اما نمیتوان فقط از وزارتخانه انتظار داشت.»
فاطمه مهاجرانی به تأكیدات مقام معظم رهبری بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: «آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اجرای این سند نیست و به همكاری سایر ارگانها از جمله صدا و سیما نیز نیاز دارد. اجرای سند تحول بنیادین از زمان مسئولیت دكتر فانی آغاز شد، در زمان مسئولیت دكتر بطحایی شدت یافت و در زمان دكتر حسینی به شدت پیگیری شد. همكاری والدین و انجمن اولیا و مربیان در مقطع ابتدایی اهمیت زیادی در این زمینه دارد.»