ایسنا نوشت: یك روانشناس درباره مضر یا مفید بودن گوشیهای هوشمند میگوید: به طور كلی هر آنچه كه سبب توانمندی فرد شود، تحول او را سرعت ببخشد و سبب رشد بیشتر او شود مفید است و نمیتوان با آن مخالفت كرد.
دكتر مسعود امینی مقدم- روانشناس و استاد دانشگاه درباره عواملی كه میتواند سبب بروز حواس پرتی در دانشآموزان شود، اظهار كرد: درصدی از كودكان و نوجوانان به اختلالات روانشناختی مانند حواسپرتی، نقص توجه و عدم تمركز روبرو هستند.
وی افزود: در ابتدا باید افراد را مورد ارزیابی قرار داد تا مشخص شود در كدام دسته جای میگیرند. علل مختلفی برای حواس پرتی وجود دارد. بیشتر دلایل این اختلال، درونی و ذهنی است و كمتر از محركهای بیرونی و محیطی نشات میگیرد. به عنوان مثال دغدغههای ذهنی در دوران بلوغ، اضطراب و نگرانی، تعارضات میان احساس و عمل، گرسنگی، بیعلاقه و بیانگیزه بودن نسبت به دروس مدرسه، خواب ناكافی و سایر بیماریهای جسمی و روانی مانند خیالبافی میتواند در بروز حواس پرتی موثر باشد.
به گفته این روانشناس، از آنجایی كه دانشآموزان در مدرسه اجازه استفاده از تلفن همراه را ندارند در خانه تا پاسی از شب بیدار هستند، در حالی كه بهترین زمان برای خواب و رمزگردانی اطلاعات مغز، ساعت 11 تا یك شب است.
امینی مقدم در پاسخ به این سوال كه آیا گوشیهای هوشمند میتواند برای یادگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد یا به صورت مطلق مضر است؟، عنوان كرد: به طور كلی هر آنچه كه سبب توانمندی فرد شود، تحول او را سرعت ببخشد و سبب رشد بیشتر او شود مفید است و نمیتوان با آن مخالفت كرد. بر اساس یك مطالعه كه میزان تاثیر تلفن هوشمند بر نمرات دانشآموزان را بررسی كرده است، سطح نمرات دانشآموزانی كه گوشی هوشمند را ترك كردهاند افزایش یافته است. البته نباید به دلیل اثر تلفنهای هوشمند بر حواس پرتی افراد، از ورود آن به مدارس ممانعت كرد چرا كه این وسیله میتواند امكانی برای یادگیری بهتر باشد.
وی افزود: به نظر میرسد بهتر است این تكنولوژی در اختیار دانشآموزان باشد و در كنار آن سواد رسانهای را نیز آموزش داد.
در ادامه رحمان عیسیزاده-رئیس اداره هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش نیز درباره چگونگی مدیریت مصرف تلفن همراه در فرزندان توسط والدین بیان كرد: نقش والدین در مدیریت مصرف تلفنهای هوشمند در تعطیلات تابستان بسیار پررنگ است. پدر و مادر باید این توانایی را داشته باشند كه فرزندان را در مسیر درست هدایت كنند. مدیریت مصرف و كنترل فرزندان به معنای گرفتن گوشی از آنها نیست، بلكه باید در طول روز برای استفاده از این تكنولوژی، برنامه زمانی مشخص كنند. اگر منع در كار باشد نتیجه مطلوب حاصل نمیشود و فرزندان در فرصتهایی كه والدینشان حضور ندارند دوباره استفاده افراطی خواهند داشت.
وی معتقد است: آنچه كه والدین در مدیریت استفاده از تلفن همراه باید توجه داشته باشند، نخست میزان زمان و مسئله دوم برنامهها و نرم افزارهایی است كه استفاده میكنند.
رئیس اداره هوشمندسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این سوال كه آیا گوشیهای هوشمند میتواند برای یادگیری بهتر مورد استفاده قرار گیرد یا به صورت مطلق مضر است؟، گفت: بسیاری از كارشناسان این حوزه در داخل و خارج كشور معتقدند گوشیهای هوشمند می تواند برای یادگیری مناسب باشد، در عین حال برخی نیز بر این باورند كه این وسیله و اپلیكیشنهای آن سبب حواس پرتی میشود. به نظر اگر بتوانیم از این ابزار در جهت یادگیری استفاده كنیم بسیار مفید خواهد بود.
عیسیزاده كه در یك برنامه رادیوی صحبت میكرد، تاكید كرد: هوشمند كردن مدارس با گوشی، یك بار مالی سنگین را به خانوادهها تحمیل میكند كه در این وضعیت اقتصادی به صلاح نیست و اگر قرار باشد دولت این هزینه را پرداخت كند به اعتبارات زیادی نیاز دارد.
در ادامه نیز رقیه شكری، كارشناس مسائل فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و مدیر مدرسه نیز در پاسخ به اینكه آیا رویكردهای سلبی كه در سالهای اخیر در مدارس وجود داشته، توانسته حواس پرتی را در كودكان و نوجوانان كاهش دهد؟، توضیح داد: ممنوعیت تلفن همراه در مدارس در بسیاری از كشورهای دنیا از جمله آمریكا، ژاپن و استرالیا بر قرار است، اما به این گونه نیست كه مردم را بلاتكلیف رها كرده باشند، به عبارت دیگر قوانین به صورت دقیق و مشخص بیان شده است.
بنابر اظهارات این كارشناس مسائل فرهنگی، اصرار بر ممنوعیت استفاده از تلفنهای هوشمند به دلیل حواس پرتی ناشی از آن برای دانشآموزان است. بر اساس یك پژوهش بینالمللی حتی صدای زنگ پیامك تلفن موجب حواس پرتی میشود. دلیل دیگر برای ممنوعیت استفاده تلفن هوشمند سوءاستفادههای احتمالی از آن است.
وی افزود: باید توجه كرد بهترین و طلاییترین لحظات عمر یك دانشآموز در مدرسه سپری میشود و معلم و مدیر باید برنامه مدون و مناسب برای او داشته باشند. اگر معلم در تدریس خود جذابیت و هیجان كافی داشته باشد و به طور كلی یك الگوی مناسب ذهنی برای دانشآموز خود باشد، فرصتی برای حواس پرتی ایجاد نمیشود. اگر این معلم كه به عنوان الگو شناخته میشود، روش زندگی و مدیریت فضای مجازی او مورد قبول داشته باشد میتواند مانع كشش بیمورد دانش آموز نسبت به گوشی شود.