مدیركل ارزیابی عملكرد و رسیدگی به شكایات آموزش و پرورش با اشاره به واگذاری بخشی از اختیارات مدارس به مدیران و اولیاء اظهار كرد: نمیتوانیم دست روی دست بگذاریم كه مشكل مدارس روستایی حل شود تا بعد اقدام به اجرای این برنامه كنیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، زهرا مظفر با بیان اینكه برنامه ارزیابی عملكرد در سال جاری بر اساس برنامه ابلاغی وزیر در فروردین ماه آماده شده است گفت: تفاوت آن با رویكرد برنامه سال قبل به این شكل است كه بر اساس زیر نظامهای آموزش و پرورش طراحی شده و یك سری برنامههای الزامی، اختیاری و اقتضایی با رویكرد مدرسه محوری تدوین خواهد شد.
وی افزود: مناطق برای اولین بار با شركای آموزش و پرورش از جمله مدیران مدارس، كارشناسان مناطق، اولیاء و نماینده دبیران در منطقه طی جلساتی از برنامه ابلاغی استانها ساحتهایی بومی را در نظر می گیرند و اهداف و نیاز دانش آموزان را مد نظر قرار میدهند.
مظفر با بیان اینكه این برنامه اختیاری به مدیران مدرسه میدهد كه با تعامل و رویكرد گفتمان سازی و مشاركت و خرد جمعی به فهم مشترك در تصمیمگیری در مدرسه برسند گفت: این برنامه منجر به برنامه سالانه مدارس میشود و ارزیابی آن نیز برعهده ماست تا از سطح ستاد و مدارس و منطقه اقدام به رصد كنیم.
مظفر یادآور شد: در گذشته 100 در صد برنامهها از سوی ستاد ابلاغ میشد ولی امروز برای اولین بار اختیار به مدارس هم داده شده كه بخشی از برنامهها را بر مبنای نیاز دانش آموزان طراحی كنند.
وی ادامه داد: مشكلات اقتصادی تا امروز حل نشدنی بوده ولی ما نمیتوانیم دست روی دست بگذاریم كه مشكل مدارس روستایی حل شود تا بعد اقدام به اجرای این برنامه كنیم.
در ادامه ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سند تحول بر اساس پژوهشهای چندساله و آسیب شناسی و مطالعه در قالب آمایش سرزمینی اخذ شده است، گفت: ما شش زیر نظام داریم كه اركان اصلی سند تحول هستند و قرار بود توسط شورای عالی آموزش و پرورش مشاركت آحاد ذینفعان را درپی داشته باشد ولی اینكه این مشاركت چگونه فراهم میشود باید توسط آموزش و پرورش ارزیابی شود.
وی افزود: قدم مثبتی است كه مدارس نیز در حوزه برنامهریزی مشاركت كنند؛ اما حلقه مفقوده این نگاه، عدالت آموزشی است. اگر دست یك مدرسه در منطقه محروم را باز بگذاریم، چه امكاناتی دارد كه بخواهد از اختیارات خود استفاده كند؟.
سحرخیز كه در برنامهای رادیویی صحبت میكرد اضافه كرد: مدارس غیردولتی و مدارس شهر تهران و نقاط برخوردار نیز میتوانند مانند یك مدرسه هیئت امنایی مشاركت كرده و به آموزش و پرورش اعلام كنند كه در یك سال آینده قصد دارند به كجا برسند.