فردانیوز: انتقاد یك نماینده از شاخص دولت برای حذف یارانه پردرآمدها

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با شاخص های دولت برای حذف یارانه پردرآمدها گفت: آن چیزی كه ما اطلاع پیدا كردیم فقط تراكنش های مالی افراد بررسی شده است و این نمی تواند به عنوان یك شاخص خیلی دقیق در نظر گرفته شود.

1398/08/17
|
09:20

خبرگزاری تسنیم: حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه با اشاره به اینكه در شهریورماه كه نوبت صد و سوم واریز یارانه های نقدی بود، قریب به 170 هزار خانوار كه شامل 700 هزار نفر هستند، حذف كردیم، گفت: این افراد را به عنوان كاندیدای حذف شناسایی كردیم، اطلاع رسانی صورت گرفت، فرصت اعتراض برای معترضان مشخص شد و تاكنون حدود 9 درصد از جمعیتی كه حذف شدند، اعتراض كردند.

وی در خصوص دلایل معترضین به حذف یارانه بیان كرد: این دلایل مختلف بوداعم از افرادی كه صرفا گفته بودند با سلام، لطفا یارانه ما را وصل كنید، با تشكر. تا فردی كه گفته بود من كارگر معدن هستم و تراكنش های بسیار زیادی كه در حسابم است متعلق به من نیست و هزینه های معدن به حساب بنده ریخته می شود و من هزینه ها را انجام می دهم.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه افزود: طی بررسی هایی كه انجام دادیم حدود 80 درصد از اعتراضات عدله شان ناكافی است و با بررسی سیستمی و بررسی جدید كه انجام دادیم مشغول حذف هستند.

وی با اشاره به اینكه قرار است 20 درصد عدله های مطرح شده بررسی مجدد شوند، تصریح كرد: مثلا فردی گفته بود هزینه ای كه انجام دادم هزینه درمان است. فردی گفته من كاسب خرده كار هستم و این تراكنش ها مربوط به مغازه است. برای اینكه حق این بزرگواران در شرایط كنونی اقتصادی ما ضایع نشود با یك قید اجازه تكمیل یك پرسش نامه ای تكمیلی را به آن ها دادیم.

میرزایی در بیان این قید گفت: ماده 10 هدفمندی این اختیار را به دولت داده كه اگر برای دولت محرز شود افراد اطلاعات نادرستی را اظهار می كنند ضمن جلوگیری از پراخت یارانه ها، دولت می تواند وجوه قبلی را از افراد مطالبه كند و برگرداند.

وی در خصوص نحوه شناسایی افراد پردرآمد توضیح داد: برمبنای اطلاعاتی كه در بانك های مختلف متصل به كد ملی بوده است مثل خودرو ما در دور اول افرادی كه حذف كردیم بیش از 15 هزار خانوار بودند كه مجموع ارزش خودروهایشان بالای 500 میلیون تومان بوده است. این افراد موقعیت محل سكونت شان، مواردی كه ملكی به نام شان بوده و معاملاتی انجام شده این ها از بانك های اطلاعاتی دریافت شده است.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه افزود: در بانك اطلاعات اصناف وزارت صمت بعضی اصناف بودند مانند صرافی ها و طلافروش ها، برخی موقعیت ها مانند وكلا، قضات، مدیران دولتی و پزشكان.

وی متذكر شد: در دور قبلی خانواری را نداشتیم كه خودرو نداشته باشد و خودرو زیر 50 میلیون باشد. نزدیك به 47 هزار خانوار بودند كه خودروی بالای 200 میلیون به نام شان ثبت شده بود.

میرزایی با اشاره به بروز مشكل در دور قبل در روند حذف یارانه پردرآمدها عنوان كرد: در دور قبل در روال حذف، خیلی از روستایی ها و مناطق محروم كه 70 درصدشان از ایلام و گیلان بودند، جزو حذفی ها ما نبودند بلكه افرادی بودند كه به دلیل مشكل رد حساب شدن در سازمان هدفمندی یارانه ها، یارانه به حسابشان واریز نشده بود كه سازمان هدفمندی در خصوص این موضوع پاسخگو خواهد بود.

وی تاكید كرد: وظیفه وزارت رفاه شناسایی پردرآمدهاست اینكه افراد دیگری مشكل حساب برایشان به وجود آمده این به سازمان هدفمندی برمی گردد كه دوستان در حال رفع آن مسئله هستند.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه خاطر نشان كرد: به جهت اینكه اعتماد را مجدد برگردانیم و بگوییم افرای كه ما حذف كردیم جزو دهك های پایین نیستند كه به دلیل مشكل، حساب شان قطع شده باشند، تصمیم بر این شد كه این مرحله هم حدود 400 هزار نفر را حذف كنیم كه تا روز سه شنبه برایشان پیامك ارسال خواهد شد بعد از انجام این مرحله و نشان دادن دقت شناسایی در فرآیند شناسایی پردرآمدها امید است كه به حذف میلیونی دست پید كنیم و به آن سمت برویم.

* حذف یارانه نقدی بر اساس تراكنش های مالی شاخص دقیقی نیست

در ادامه محمد حسینی عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص عملكرد دولت در حوزه تبصره 14 و حذف یارانه خانواده های پردرآمد گفت: این وظیفه دولت هم در تبصره 14 قانون بودجه سال 95 بود و هم در سال 96 و هم سال 97 و در سال 98 به صراحت حكم آمده است كه دولت مكلف است نسبت به حذف یارانه سه دهك بالای درآمدی اقدام كند.

وی تصریح كرد: یعنی باید دولت از ابتدای سال نسبت به حذف یارانه 25 میلیون و600 هزار نفر اقدام می كرد.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس متذكر شد: علت اینكه دولت امسال این كار را كرد و در سنوات گذشته با این موضوع موافقت نكرد این بود كه پیشنهادی را هم كه دولت در لایحه بودجه سال 98 آورده بود مبنی بر این بود كه این اجازه را می خواست به استان ها بدهد و اگر استانی نسبت به حذف افراد پردرآمد اقدام كند آن اعتبار در حوزه عمرانی همان استان برگردد و هزینه شود. این پیشنهاد در مجلس تغییر كرد و به دولت واگذار شد.

وی ضمن بیان اینكه در شش ماهه اول اقدام خاصی از طرف دولت صورت نگرفته و در یك ماهه اخیر با زیرساخت هایی كه فراهم شد، اقداماتی در حال انجام است، گفت: در وزارت تعاون و كار و رفاه مقرر شد تا بر اساس شاخص هایی كه دارند نسبت به حذف یارانه پردرآمد ها اقدام كند اما باید پرسید شاخص ها بر چه اساسی است. آن چیزی كه ما اطلاع پیدا كردیم فقط تراكنش های مالی در حساب های افراد است و این نمی تواند به عنوان یك شاخص خیلی دقیق در نظر گرفته شود.

وی متذكر شد: از دولت می خواهیم در این زمینه هم شاخص ها را شفاف تر كند و هم شناسایی درآمدهای خانوار را طبق قانون باید سریع تر بررسی كند و نسبت به حذف آن ها اقدام كند.

دسترسی سریع