عضو سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: اجرای مطلوب درس تربیت بدنی در كشور نیازمند 340 هزار معلم تربیت بدنی است كه در حال حاضر ما 11 هزار معلم كمبود داریم.
محسن وحدانی با اشاره به تغییر و تحولات در سیستم تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش گفت: كلاسهای درس تربیت بدنی به تدریج هویت بیشتری كسب میكنند و فضاهای مجزایی در ساختمان مدارس ابتدایی پیش بینی شده است.
وی با بیان اینكه 12 درصد مدارس از سالن ورزشی برای اجرای درس تربیت بدنی استفاده میكنند، افزود: 26 درصد مدارس از فضای رو باز ایمن برای فعالیت تربیت بدنی برخوردارند و 37 درصد هم فقط یك زمین مانند زمین فوتسال و یا والیبال دارند.
این عضو سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: 25 درصد مدارس روستایی و چندپایه فاقد فضاهای ورزشی استاندارد هستند كه برای این منظور امسال 35 میلیارد تومان تجهیزات در قالب كاروانهای ورزشی به مدارس كشور ارسال شد.
عضو سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: میانگین زمان اجرای درس تربیت بدنی مقطع ابتدایی در جهان، 97 دقیقه و در دوره متوسطه 99 دقیقه است، اما در كشور ما در خوشبینانهترین حالت خود به 60 تا 70 دقیقه میرسد.
وحدانی گفت: هم اكنون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای 12 پایه تحصیلی برنامه درس تربیت بدنی را ارائه كرده و معلمان تربیت بدنی، كلاسها را بر مبنای اهداف و محتوای برنامه اداره میكنند.
وی در ادامه با بیان اینكه این برنامه درسی شامل سه بخش آگاهیهای مورد نیاز، مهارتها و نگرشهای مورد انتظار است، گفت: كتاب راهنمای درس تربیت بدنی در مقطع ابتدایی از 20 سال قبل در اختیار معلمان قرار داده شده، اما محتواهای برنامه دوره متوسطه جدید هستند.
این عضو سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به طرحهای آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و ورزش بیان كرد: برخی طرحها مانند "طرح سباح" از طرح های ملی بودند كه توسط معاونت تربیت بدنی ارائه و اجرا شدند، اما در عین حال با چالشهایی هم مواجه بودند.
وحدانی با اعلام اینكه "طرح ژیمناستیك" و "تنیس روی میز" پایه پنجم منحل نشده است، گفت: این طرح در قالب مهارتهای ضروری در كتاب راهنمای معلم در دوره ابتدایی تعدیل شده است.
این عضو سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینكه آگاهیهای دانشی در حوزه تربیت بدنی در همه مقاطع ارائه میشود، افزود: برنامه آمادگی جسمانی در 12 پایه تحصیلی با تأكید بر فاكتورهای مرتبط با سلامت ارائه میشود. همچنین مهارتهای بنیادین حركتی و الفبای حركتی در مقاطع اول تا سوم ابتدایی و در متوسطه نیز تكنیكهای ورزشی آموزش داده میشوند.
وحدانی افزود: اجرای مطلوب درس تربیت بدنی در كشور نیازمند 340 هزار معلم تربیت بدنی است كه در حال حاضر ما 11 هزار معلم كمبود داریم. میانگین زمان اجرای درس تربیت بدنی مقطع ابتدایی در جهان، 97 دقیقه و در دوره متوسط 99 دقیقه است اما در كشور ما در خوشبینانهترین حالت خود به 60 تا 70 دقیقه میرسد.
وی در یك برنامه رادیویی از رادیو گفت وگو با تأكید بر لزوم بروز رسانی محتواهای ضروری آموزشی گفت: متاسفانه نیازسنجی خوبی در نیروی انسانی انجام نشده و همین معضل، معلمان را از نظر برنامه درسی و طراحی آموزشی با مشكلاتی مواجه كرده است.