خبرگزاری دفاع مقدس: وزارت ارشاد راهبرد مشخصی درباره فضای مجازی ندارد

محمد اسماعیلی گفت: مسئولان بسیاری در بخش‌های مختلف كشور مسئولیت دارند و از ردیف بودجه خیلی خوبی برخوردارند، اما هیچ‌كس از آنها نمی‌پرسد با نگاه جدید به فضای مجازی بودجه خود را چگونه مصرف كردید و خروجی شما كجاست؟

1398/09/12
|
09:20

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد اسماعیلی»، كارشناس فضای مجازی در خصوص بررسی و تحلیل تاثیرات فضای دیجیتال بر امنیت ملی كشور‌های چالشگر نظام سلطه اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم مساله ما در فضای مجازی چیست؟ تا مساله را ندانیم نمی‌توانیم راه حلی برای آن پیدا كنیم، اما ما مسائلمان را كتمان می‌كنیم و این یك آفت بزرگی شده است. وقتی مساله را كتمان می‌كنند، چه‌طور انتظار دارند، برایش راه حل پیدا شود؟! پس در گام نخست باید مسائلمان را شفاف مكتوب كنیم و بنویسیم تا همه كارشناسان درباره آن نظر بدهند.

وی افزود: پس از آن دعوت كنیم از كسانی كه متخصص فضای مجازی هستند به میدان بیایند تا راهكاری برای مسائل پیدا كنند، اما ما در این رابطه هم درست عمل نمی‌كنیم. ما در فضای مجازی متخصصانی داریم كه ابتدا باید درك كنیم فضای مجازی تنها یك نام نیست، مفهومی است كه مجموعه‌ای از رشته‌های مختلف در آن دخیل است؛ جامعه‌شناسان، مدیران رسانه‌ها و كارشناسان ارتباطات در آن نقش دارند؛ لذا در گام نخست باید مساله را به خوبی طرح كنیم و در این مطالبه‌گری فضای مجازی برای رفتن به سمت شبكه اینترنت داخلی مماشات نكنیم.

كارشناس فضای مجازی ادامه داد: اكنون ما در شرایطی هستیم كه درباره برخی مسائل فضای مجازی به شكل گزینشی سوال می‌كنیم، من می‌خواهم بگوییم امروز حتی صدا و سیما نیز در حوزه فضای مجازی مسئول است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فضای مجازی راهبرد مشخصی ندارد. مركز رسیدگی به امور مساجد جایش در نقشه فضای مجازی كشور مشخص نیست. اگر نگاه كنید بیش از چند هزار مسجد در سطح كشور داریم كه هر كدام از این مساجد می‌توانند یك مركز تولید محتوا باشند.

محمد اسماعیلی گفت: به عبارتی هر روحانی در هر جایی كه منبر می‌رود، باید به این حقیقت واقف باشد كه هر مطلبی می‌گوید یك محتواست كه تولید می‌شود. فقط باید فردی باشد كه آنرا ضبط و بارگذاری كند. اگر در همین صدا و سیما بررسی كنید، خواهید دید برنامه‌های بسیار خوب كارشناس محوری داریم كه با زحمت بسیار زیاد تهیه می‌شود. چه تعداد از این برنامه‌ها به فضای مجازی راه پیدا می‌كند؟ چه تعداد از مردم ما می‌توانند این محتوا را كه هزینه بسیاری برای آن صرف شده و تنها یك بار از یك شبكه پخش شده است، در فضای مجازی ببینند. محتوای برنامه‌های صداو سیما باید به راحتی در فضای مجازی قابل دسترس باشد.

وی افزود: اما در حال حاضر این‌طور نیست و شهروندان ما به زحمت محتوای برنامه‌های صداو سیما را در فضای مجازی دانلود می‌كنند؛ لذا وقتی محتوا تولید شد، باید انتشار آن آسان باشد، در حالی كه ما امروز در انتشار برنامه‌های صداو سیما مشكل داریم، یعنی خیلی از برنامه‌های تولید شده معلوم نیست در كجا باید منتشر شود؟ حال اگر مشكل انتشار حل شود، تازه باید سراغ مشكلات زیرساختی رفت. بالاخره ما طی سال‌ها برای مردم خودمان سلائقی ایجاد كردیم كه در فضای مجازی دنبال می‌شود، حالا باید به این ذائقه جواب بدهیم. امروز با شرایطی كه داریم تامین ذائقه مردم در فضای مجازی برای ما امكان‌پذیر نیست.

كارشناس فضای مجازی در پایان عنوان كرد: وقتی ما مرگ بر آمریكا می‌گوییم یعنی به آمریكا اعلام دشمنی می‌كنیم و در این موضوع تعارف نداریم. زمانی ما تعداد كشتی‌های ناوبری آمریكا را نشان می‌دادیم و می‌گفتیم این‌ها نماد قدرت است، در حالی كه امروز نماد قدرت كشور‌ها تعداد سرور، متخصصان در فضای مجازی و میزان محتوایی است كه در فضای مجازی تولید می‌كنند، اما ما هنوز آن را به رسمیت نشناختیم. مسئولان بسیاری در بخش‌های مختلف كشور مسئولیت دارند و از ردیف بودجه خیلی خوبی برخوردارند، اما هیچ كس از آن‌ها نمی‌پرسد با نگاه جدید به فضای مجازی بودجه خود را چگونه مصرف كردید و خروجی شما كجاست؟

دسترسی سریع