سازمان حفاظت محیط زیست: صنعت خودرو و موتورسیكلت در ایران استاندارد نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: ما زورمان به خودروسازها نمی رسد، اگر قرار بر تولید استاندارد موتورسیكلت و خودروها باشد، باید این كارخانجات را تعطیل كنیم و در این صورت هم ممكن است میلیون ها نفر بیكار شوند.

1398/09/17
|
08:40

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار كرد: تهران و خیلی از شهرهای بزرگ جهان امروز گرفتار هوای ساكن و سرد هستند.

وی با بیان اینكه مصرف سوخت های فسیلی در ایران بسیار بالاست، گفت: ماشین هایی كه این سوخت ها را می سوزانند قدیمی و از كار افتاده اند، به عنوان مثال دو میلیون و 700 هزار موتور سیكلت كاربراتوری در سطح شهر تهران داریم كه هر كدام به اندازه هشت خودروی بنزین سوز، آلاینده تولید می كنند، ضمن اینكه اكثر این موتورسیكلت ها اسقاطی و خارج از رده هستند.

كلانتری با تأكید بر لزوم نوسازی و تولید موتورسیكلت های برقی یا حداقل انژكتوری گفت: بیش از 80 درصد موتورسیكلت ها وسیله معیشت مردم اند اما متاسفانه كارخانجات موتورسازی اقدامات لازم را انجام نداده اند.

وی افزود: 70 هزار كامیون شبها وارد تهران می شدند و گازوئیل می سوزاندند، این كار در كنار زباله سوزی ها آلاینده های اصلی شهر را ایجاد می كنند. ما بیش از حد ظرفیت كلانشهرها، سوخت فسیلی مصرف می كنیم، بطوری كه سرانه مصرف سوخت فسیلی در ایران شش برابر كشور تركیه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن ابراز تشكر و قدردانی صمیمانه از وزارت نفت گفت: در حال حاضر بیش از 85 درصد بنزین تولیدی كشور استاندارد یورو4 و یورو5 است، درصورتیكه قبلا حتی زیر یورو2 بود.

این مقام مسئول، مشكل اصلی را استاندارد نبودن قوای محركه كشور (صنعت خودرو و موتورسیكلت) دانست و افزود: تمام ذرات آلاینده در شرایط هوای سرد در سطح پایین شهر می مانند و جابجا نمی شوند، از طرفی با ساخت و سازها و برج سازی ها هوا رد و بدل نمی شود، بنابراین بادهای كم سرعت هم اثری ندارند.

كلانتری عنوان كرد: ما زورمان به خودروسازها نمی رسد، جالب است خودروسازان تقاضا كرده بودند كه فیلترهای دوده را به دلیل تحریم ها از كامیون ها بردارند درحالیكه 10 سال قبل كه تحریم نبودیم، آقایان از فیلتر استفاده نمی كردند و الان به بهانه سال رونق تولید، از هر مسیری سوء استفاده می كنند.

وی با اذعان به سیستم فشل اتوبوسرانی گفت: بیش از نیمی از اتوبوس های شهر تهران اسقاطی اند و نباید وارد شهر شوند، از طرفی می گویند مردم در خیابان می مانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه شهرداری تهران توان نوسازی شهر و مردم هم توان نوسازی كامیون ها را ندارند، افزود: اقتصاد كشور به قدری قوی نیست كه خواسته های اجتماعی مردم برآورده شود.

كلانتری در پایان اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ و انتظارات جامعه در سطح بسیار بالایی است، اما ثروت بالفعلی نداریم. برای از رده خارج كردن 10 میلیون خودروی فرسوده، 100 میلیارد دلار لازم است و متاسفانه كشور چنین توان اقتصادی ندارد.

دسترسی سریع