ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ریاست جمهوری: گرایش مردم به استفاده از كالای قاچاق كم شده است

اقتصاد پنهان- سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به سیطره تبلیغی شركت‌های خارجی بر بازار لوازم خانگی ایرانی گفت: در این راستا ذوق و گرایش مصرف كننده بدین سمت سوق می یابد و نمی توان آن را انكار كرد.

1398/10/24
|
11:28

به گزارش اقتصاد پنهان، حمیدرضا دهقانی‌نیا با اشاره به نیاز به سرمایه‌گذاری 119 میلیون تومانی برای ایجاد شغل در حوزه لوازم خانگی اظهار كرد: «كارشناسان معتقدند لوازم خانگی صنایع بالادستی پتروشیمی و فولاد را نیز ارتقا می دهد؛ درحالیكه 70درصد حجم این بازار در اختیار شركت های خارجی بود.»

وی گفت: «در گذشته قادر به تولید رقابت‌پذیر نبودیم ولی هم‌اینك شرایط فرق كرده و حتی در آخرین نمایشگاه لوازم خانگی به خود بالیدیم.»

دهقانی‌نیا با اشاره به سیطره تبلیغی شركت های خارجی بر بازار لوازم خانگی ایرانی گفت: «در این راستا ذوق و گرایش مصرف كننده بدین سمت سوق می یابد و نمی توان آن را انكار كرد؛ لذا حمایت از تولید برای مبارزه با قاچاق باید دوشادوش مردم پیش رود.»

وی با بیان اینكه امروز در صورت تامین مواد اولیه، لوازم خانگی دارای پتانسیل خوب در حوزه تولید داخلی با كیفیت است، افزود: «وقتی شركت های خارجی به واسطه تروریسم اقتصادی تصمیم گرفتند از كشور بروند، فضا برای تولید كننده ها باز و مواد اولیه تا حدی تامین شد؛ تولیدكننده ها نیز قول دادند میزان و نرخ كیفی خود را ارتقا دهند و امیدواریم تولیدكننده ها به این قول عمل كنند.»

دهقانی‌نیا گفت: «بر اساس مشاهدات و گزارش وزارت صمت تولیدكننده ها تعهد دادند میزان تولید را به اندازه كفاف بازار داخلی ارتقا دهند؛ ما انتظار داشتیم وزارت صمت اعلام كند سهم تولید كارخانه ها چه میزان در سال است نه اینكه حرف های كلی زده شود كه نتوان آن را اندازه گیری كرد.»

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خاطرنشان كرد: «تا زمانیكه تقاضا برای كالای قاچاق وجود دارد، تامین كننده برای سود اقتصادی سعی می كند جواب این تقاضا را بدهد؛ لذا بنا بر قانون مبارزه با قاچاق، باید در گلوگاه های مختلف با قاچاق برخورد كنیم.»

دهقانی‌نیا سطح عرضه را یكی از اصلی ترین گلوگاه های مبارزه با قاچاق دانست و افزود: «باید ابزاری را در اختیار داشته باشیم تا مصرف كننده قادر به تمیز دادن كالای قاچاق از غیر قاچاق باشد و یكی از این ابزار ها شناسه كالاست كه وزارت صمت متولی آن بوده.»

وی خاطرنشان كرد: «در تلاطم ارزی شاهد افزایش قیمت بودیم ولی در آن زمان نیز بسیاری كارشناسان بر این باور بودند افزایش قیمت با افزایش نرخ ارز متناسب نبوده. به همین دلیل وقتی برندهای خارجی لوازم خارجی كشور را ترك كردند، سهمی برای تولیدكننده در نظر گرفته شد و امروز منتظریم به این تعهد عمل كنند.»

دسترسی سریع