وحید لك، بازیگر تئاتر در خصوص بررسی وضعیت تبلیغات شهری تئاتر و عدم حمایت شهرداری گفت: فلسفه وجودی تئاتر آگاهی بخشی است، به هیچ عنوان تا امروز هیچ بیلبورد رایگانی نیز در اختیار هیچ گروهی قرار نگرفته است.
به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره تئاتر فجر در «پرده آخر» اظهار داشت: مسئله اصلی تئاتر در وهله اول و در مرحله نخستِ برنامهریزی، وقتی در حال شكلگیری توسط یك گروه نمایشی است، انعكاس و انتقال همه اتفاقات پیرامون آن نمایش است.
وی افزود: یعنی نمایشنامهنویس سعی میكند یكسری اطلاعات را در اختیار مخاطب خود قرار دهد مبنی بر اینكه در حال نگارش آن متن است. بحث بر سر این است كه از همان ابتدا تبلغیات و اطلاعرسانی باید در كنار گروه اطلاعرسانی باشد.
این بازیگر معتقد است: فلسفه وجودی تئاتر آگاهیبخشی است. اگر بحث تبلیغات را از تئاتر جدا كنیم تئاتر وجود نخواهد داشت و ما نمیتوانیم این را كتمان كنیم. اگر بروشور، پوستر و تبلیغات در فضای مجازی را از تئاتر حذف كنیم چه چیزی از آن باقی میماند.
لك در رادیو گفتگو اظهار داشت: به همین دلیل تا امروز این مسئله به صورت جدی بررسی نشده و قدمی هم برای آن برداشته نشده است. اگر هم چیزی بوده مقطعی بوده و تنها برنامهای كه در حوزه تئاتر سازماندهی شد و ما متوجه شدیم كه یك گروه میتواند با آرامش بیشتری به كار حرفهای و تخصصی خود فكر كند برنامهریزیای بود كه در یك دورهای در تماشاخانه ایرانشهر اتفاق افتاد و در بخشی از تفاهم و قرارداد گروه بود و گفته شده بود كه 10 پرتابل به طرف قرارداد داده میشود.
او معتقد است: تا امروز تابلوی تبلیغاتی در اختیار كسی قرار نگرفته است و اگر قرار گرفته هزینه چاپ و نصب گرفته شده است. در آن زمان نیز برای 10 پرتابلی كه در قرارداد پیشبینی شده بود حدود یك میلیون تا یك میلیون و صدهزار تومان از گروه نمایش گرفته میشد.
لك تاكید كرد: به هیچ عنوان تا امروز هیچ بیلبورد رایگانی نیز در اختیار هیچ گروهی قرار نگرفته است. ما نهایتا در فضای تبلیغات شهری پرتابل در ابعاد سه در چهار متر عمودی داشتیم و اگر هم لطف و حمایتی شده كه البته هزینه آن به صورت تعرفه فرهنگی گرفته شده عرضه پل بوده است كه این دو بخش را برای گروهها داشتیم و ما بقی به صورت آزاد بوده و یا شركتهایی بودند كه در تبلیغات نمایش مشاركت كردند.
مدیر روابط عمومی، تبلیغات و تشریفات جشنواره تئاتر فجر همچنین گفت: هیچ وقت در این حوزه مصوبهای نداشتیم و با تغییر مدیریتها این برنامهها نیز تغییر كرده است. طبق دستور العملی كه وجود دارد باید بخشی از مخارج سازمان زیباسازی توسط درآمدهایش تامین شود و به ناچار به این حوزه فشارمیآید كه حوزه فرهنگی مورد توجه جدی قرار نمیگیرد.
رسانهها از تئاتر عقبنشینی كردند
احسان زیورعالم، خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در «پرده آخر» عنوان كرد: تا قبل از آقای ضرغامی در سازمان زیباسازی شهرداری تهران وضعیت كمی بهتر بود و پنج استرابورد رایگان در اختیار گروه نمایش قرار میگرفت. با آمدن آقای ضرغامی هر كدام از این استرابورد یا پرتابلها یك میلیون تومان شدهاند. در واقع روند پولی شدن استرابوردها برای تئاتریها از زمان آقای ضرغامی شروع شده است.
او درمورد مسئله تبلیغ و رابطهاش با فروش نمایش نیز خاطرنشان كرد: تئاتر در حوزه تبلیغات نسبت به دیگر گونههای خودش عقبتر است. یك موزه زیبا در تئاتر شهر داریم كه نشان میدهد نقش رسانهها آن زمان در تبلیغ یك اثر هنری در تئاتر شهر خیلی پر رنگ بوده است.
این خبرنگار ادامه داد: از همان زمانی كه تئاتر به شكل غربی در ایران راه افتاد انگار پشتوانه تبلیغاتیاش رسانهها بودند. در دهه 80 رسانهها از تئاتر عقبنشینی كردند و اهمیت تئاتر به قدری كم شد كه آن را با سینما ادغام كردند و در نهایت خبرهای سینما پر رنگتر از خبرهای تئاتر شد.
زیورعالم تصریح كرد: اعضای تئاتر با وجود اینكه دیرتر از سایرین وارد حوزه تبلیغاتی میشوند، ولی خلاقانه اقدام میكنند. وقتی اینستاگرام رواج پیدا كرد قبل از اینكه سینماییها وارد آن شوند و از آن به عنوان ابزار رایگان تبلغیات استفاده كنند تئاتریها از آن استفاده كردند، اما اینستاگرام نیز تبدیل به ابزاری ضد تئاتریها شد.
وی در پایان گفت: یعنی به قدری قوانین و قواعد ساخته شد كه خیلی از تئاتریها حاضر نیستند كه در اینستاگرام نیز تبلیغ كنند. چون یك پروسه بروكراسی عجیب و غریب در اداره كل هنرهای نمایشی تدوین شده كه اگر یك كارگردان بخواهم وارد آن شود فقط تبلیغاتش به تعویق میافتد.