خبرگزاری ذاكر قدیانی مطرح كرد؛

پدیده كتاب الكترونیكی در حال عقب نشینی است

1396/02/19
|
10:14

به گزارش ذاكرنیوز، برنامه رادیویی مشق شیدایی با محوریت موضوع نمایشگاه كتاب تهران، با حضور نادر قدیانی مدیرمسئول انتشارات قدیانی، سیدحسین عابدینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات سفیر اردهال، محبوبه معراجی پور نویسنده دفاع مقدس و زهرا شیركوند سرپرست اداره تألیف و نشر انتشارات شاهد از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه، قدیانی به عنوان اولین ناشر دفاع مقدس، نمایشگاه بین المللی كتاب تهران را غیر قابل مقایسه با سایر نمایشگاه ها در سراسر دنیا عنوان كرد و گفت: در هیچ كجای دنیا نمایشگاهی با این گستردگی كه هم مخاطبان را جذب كند و هم فروش داشته باشد، [وجود ندارد]؛ چرا كه در كشوری همچون ژاپن فروشگاه های بزرگ و استانداردی وجود دارد و نیازی به برپایی چنین نمایشگاه هایی ندارند!

وی با بیان اینكه در كشورمان ناشران به نمایشگاه كتاب وابسته اند و این رویداد فرهنگی برای این قشر حیاتی است، ادامه داد: مردم از این نمایشگاه استقبال می كنند و این حركت قابل ستایش است ولی هنوز نتوانسته ایم از نظر ساختار فیزیكی مكانی را آباد كنیم كه برای تمام موضوعات حوزه های نمایشگاهی مناسب باشد.

قدیانی افت حضور مردم در نمایشگاه را به دلیل مشكلات جوی روزهای اخیر دانست و گفت: انتظار داشتیم در حد فاصل زمانی یك ساله كه از برگزاری نمایشگاه كتاب در شهر آفتاب می گذرد، ایرادها بر طرف شود ولی این كار اجرایی نشده است و با توجه به محیط باز این نمایشگاه ها، امسال شاهد وزش باد و توفان شدید در محیط نمایشگاه بودیم؛ ولی با همه این مشكلات مردم از نمایشگاه استقبال می كنند.

این ناشر در ادامه گفت: پدیده كتب الكترونیكی 10 سال گذشته با یك موج در میان مردم آمد و معتقدم با همان موج در حال عقب نشینی است. كتب عمومی اعم از رمان، داستان یا كتب فیلم مورد استقبال مردم است و [در حوزه آثار دفاع مقدس] كتاب ها از دور خارج نشده اند و چه بسا شرایطی بهتر نیز پیدا كرده اند.

قدیانی همچنین به مشكلات این حوزه اشاره كرد و گفت: زمانی ناشران تخصصی كار می كردند و طی یك دهه فرهنگ و دانش نامه ها را منتشر می كردند ولی امروز امنیت شغلی خود را از دست داده اند چرا كه با وجود كپی رایت متعدد انگیزه ای برای نشر این كتاب ها ندارند و ناشران اینگونه آثار پژوهشی آسیب دیده اند كه این معضل در حوزه كتب عمومی دیده نمی شود.

همچنین سیدحسین عابدینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات سفیر اردهال تعیین مخاطب و ارتقا و رشد كمی مخاطبان نشر را به دلیل موضوعیت كتب دانست و افزود: جامعه در بحث رمان، داستان و دفاع مقدس كه شرح داستان زندگی یك فرد واقعی است، به خواندن این حوزه علاقمند هستند یا مردم به حوزه روانشناسی اقبال پیدا كرده اند.

وی همچنین از اقبال مردم به خواندن كتب مربوط به طب سنتی سخن گفت و ادامه داد: موضوعاتی كه بخشی از وقت مردم را پر می كند با موفقیت همراه است و چنین كتبی قادر هستند جایگزین سایر رسانه ها شوند و رسانه های مولتی مدیا نمی توانند جای چنین كتبی را بگیرند!

عابدینی در بخش پایانی سخنانش گفت: اطلاعات باید به روز باشد و چون مطالب به روز وجود ندارد، مردم مجبور به مراجعه به رسانه های متعدد می شوند؛ به عنوان مثال مردم موضوعات به روز را در سایت های خبری جست و جو و مطالعه می كنند!

در ادامه محبوبه معراجی پور نویسنده دفاع مقدس با اشاره به وجه داستان محور كتب دفاع مقدس گفت: این كتاب ها با روح و احساس مخاطب در ارتباط است و به همین جهت مخاطبان خود را جذب كرده است و شاهد هستیم این گونه كتب خریدار و خواننده های خاص خود را داراست.

وی افزود: اینكه مردم بدانند یك شخصیت در دوران دفاع مقدس چه كارهایی انجام داده است و چه شخصیت و روحیاتی داشته، [جذاب است]؛ حتی بسیاری از مخاطبان كتاب های بنده از اقدامات یك فرد در دفاع مقدس اعلام بی اطلاعی می كنند و می گویند مگر می شود یك شخص تنها سه ساعت بخوابد و تمام مدت كار كند؟!

در ادامه زهرا شیركوند سرپرست اداره تألیف و نشر انتشارات شاهد ضمن مقایسه نشر دیجیتال و نشر سنتی و كاغذی گفت: هر یك از این دو حوزه مخاطبان خاص خود را دارد و استقبال مردم از نمایشگاه دلیلی بر این ادعاست كه استقبال خوبی از بحث كتاب وجود دارد.

وی خرید و خواندن كتاب را از عادات گذشته مردم كشور توصیف كرد و گفت: بسیاری از مردم حتی یك كتابخانه كوچك در منزل خود دارند و بهره مندی از ابزار تكنولوژیك كه اجازه می دهد كتاب های الكترونیك همواره با مردم و در دسترس مخاطب باشد، بحثی كاملا متفاوت و جداست.

شیركوند ماندگاری و مانایی كتاب را دلیل خرید این كالای فرهنگی از سوی مخاطبان حوزه نشر دانست و افزود: شخصا ترجیح می دهم كتابی [با موضوع یك برهه تاریخی از جمله دفاع مقدس] را بخوانم؛ هرچند فیلم آن را هم دیده باشم.

در بخشی دیگر از این میزگرد رادیویی، رضا حاجی آبادی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات هزاره ققنوس كتاب را رسانه ای قدیمی و ماندگار دانست و گفت: هیچ رسانه ای نمی تواند جای كتب چاپی را بگیرد؛ چراكه در ارتباط با كتاب، احساس منحصر به فرد شخصی در مخاطب ایجاد می شود و قادر به فضا سازی خواهد بود.

وی در پایان گفت: یك شخص كتاب خوان قطعا كتاب را با فیلم عوض نمی كند و این مسئله ای است كه درباره فیلم و كتاب هری پاتر در اروپا دیده شد؛ علی رغم اینكه مردم فیلم این اثر را دیده اند، باز هم برای خرید چاپ جدید این كتاب صف می بندند چراكه مخاطب كتاب شخصیت پردازی و حتی میزانسن های شخصی خود را در ذهن می پروراند!

دسترسی سریع