استاد دانشگاه امام صادق (ع) در مورد كسانی كه در شب اول قبر از پرسش در امان هستند صحبت كرد.
استاد علوم ارتباطات و فلسفه دانشگاه امام صادق (ع) درتوضیح فلسفه مرگ وشب اول قبر، راه و مسیرآتی انسان را تاقیامت برآمده از شب اول قبر دانست و حب علی بن ابی طالب (ع) را تنها راه نجات زندگی اخروی عنوان كرد. گفتوگو محمد هادی همایون با حضور در برنامه "سوفیا" چرخه غیبت و ظهور را بهسان یك سنت الهی تفسیر كرد و گفت: غیبت باید از انحصار یك زمان و یك رخداد خارج شود؛ چون این جریان استمرار داشته و تا قیامت ادامه دارد.
وی در ادامه با اشاره به ماجرای شب اول قبر و حقیقت ذاتی آن اظهار كرد:پرسش و سوالات شب اول قبر منحصر به مومنان محض و كافران محض است و اینان كسانی اند كه تكلیف شان مشخص است. همایون با اعلام اینكه پس از پرسش و پاسخ در شب اول قبر، جهت انسان برای آینده مشخص میشود، اظهار كرد: در روایات آمده است قبر برای مومن وسعت مییابد و دری به سمت بهشت برای او گشوده شده و ضمن دیدن بهشت، بدان سمت حركت خواهد كرد.
حال برزخیان چگونه است؟
وی با بیان اینكه در شب اول قبر ورود به عرصه آینده برای فرد، كم كم مهیا میشود، گفت: ازافراد متوسط سوالی نمیشود، چون تكلیف و جهت گیری آنان روشن نیست.
همایونافزود:این افراد در فیلترها و صافیهای برزخ وارد آمده و آنقدر پیش میروند تا برای سوال آماده شوند و تا قیامت تكلیف همگان روشن شده است. وی ادامه داد: آنهایی كه تكلیف روشنی دارند، در شب اول قبر مورد سوال قرار گرفته و در نتیجه برای ورود به عرصه رجعت آمادگی دارند.
امام عصر (عج) بر همه جهان و زمانها مسلط است
همایون حقیقت سوالات شب اول قبر را، حب امیرالمومنین (ع) عنوان كرد و گفت: حضرت میفرمایند كسی مرا جز مومنین محض دوست ندارد و كسی بغض مرا ندارد، جز كافر محض.
وی با بیان این مطلب به داستان غیبت برای افرادی كه در حوزه كفر گرفتار آمدهاند، خاطرنشان كرد:این افراد در فتنه و صافیهای برزخ گرفتار میشوند. عدهای بقدری ایمان دارند كه دوران غیبت را به منزله مشاهده، در مییابند.
همایون با اعلام اینكه دید مومنانه باید نسبت به امام عصر (عج) گسترش یابد، خاطرنشان كرد:امام عصر (عج) نباید در تمام سنین فرد و نیز از منظرِ ظاهر و غایب بودن ایشان، در ذهن مومن تفاوتی داشته باشد؛ چراكه امام بر همه جهان مسلط است.
قیامت شب ندارد
این استاد فلسفه تصریح كرد:غیبت، امام را از حد و حدود فهم ما جلوتر میبرد و ما به سمت امام پیش میرویم تا جایی كه در پشت سر امام حاضر شویم و این سیر تا دارالقرار–قیامت- ادامه دارد و این چرخه رشد بشر در سنت الهی است. همایون افزود: در قیامت شبی وجود ندارد وهمه ایام روز، ظاهر و شفاف- است. در قیامت پردهها كنار رفته و انسان قادر به دیدنِ حقیقت صحنه است.
وی اضافه كرد: اگر پرده برایكسی كنار نرود، حقیقت بر او پوشیده است و ممكن است به قسمی از قیامت نائل شود كه (همسو با جهنم باشد.) قیامت امروز نیز وجود دارد و با رشد انسان به مرور پردهها از پیش چشم انسان كنار میرود تا حقیقت دیده شود.
ظهور، حركت از ظاهر به باطن است
در بخشی دیگری از این گفتگو ابراهیم خانی- دكترای علم فلسفه و كلام- با برقراری ارتباط تلفنی با برنامه "سوفیا" غیبت و ظهور حضرت حجت (عج) را متاثر از عقبه هستی شناسانه فیلسوفان خواند و افزود:اینكه عالم و انسان چگونه تصور میشوند، در فهم در ظهور و غیبت تاثیر گذار است.
وی درك مادی صرف انسان را موجب ناممكن شدن فهم ظهور دانست و افزود: گاه با یك مطلب فهم عقلی صورت میگیرد و در خیال انسان، صورتگری شده و بر زبان جاری میگردد. ولی گاه از عالم محسوس، مطلبی به عالم معقول رخ میدهد؛ لذا آخر الزمان، گذر از ظواهر به سمت باطن عالم است و این مسیر برای همه اولیای الهی باز بوده. خانی خاطرنشان كرد: ظهور حضرت حجت (عج) در صحنه حیات اجتماعی رقم میخورد؛ یعنی بشر به سطحی از شعور و آگاهی میرسد كه به باطن عالم راه یافته و آن را در ك میكند.