خبرگزاری آنا: فراتر از سواد رسانه‌ای به تربیت رسانه‌ای نیاز داریم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی گفت: یک گام فراتر از سواد رسانه ای، تربیت رسانه ای است که این به مجهز شدن خانواده ها و مربیان آموزشی در مدارس وابسته است.

1398/12/07
|
11:50

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی رادیو گفت و گو، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع شبکه های مجازی و ارتباطات بین فرهنگی، ظرفیتها و مخاطرات و با حضور مجید سروش کارشناس اقتصادی رسانه و دکتر امیر عبدالرضا سپنجی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به روی آنتن رفت.

سروش با بیان اینکه ما به تدریج باید فضای مجازی را واقعی بپنداریم گفت: فضای مجازی به عنوان ابزاری با کارکردهای مختلف در حوزه تبادل فرهنگی بسیار موثر است.

وی افزود: فضای مجازی دامنه اثر محتوا، میزان اثر و سرعت اثر را به شدت تغییر داده و بالا برده است، به‌طوری‌که جهان از محتوا در این فضا با خبر می‌شوند لذا این موضوع را می‌توان یک تهدید در نظر گرفت.

کارشناس اقتصادی رسانه با اشاره به اینکه ما در نسل‌های فعلی و آتی فضای مجازی درخصوص این مواجهه چندان موفق نخواهیم بود بیان کرد: یک نگاه این است که هیچ ساختار منسجمی نمی‌تواند جلوی انتشار محتوا در این ابزارها را بگیرد چراکه این ابزارها کنترل ناپذیرند و نگاه دیگر اینکه می‌توان به استقبال این موضوع رفت و از آن در جهت منافع فرهنگی و ملی خود استفاده کرد.

سروش مطرح کرد: ما از نظر فرهنگی سبقه بسیار غنی داریم و از چنین رقابتی نمی‌ترسیم، ما با ابزارهای قدیمی نیز همچون کاغذ و نقل سینه به سینه در جهان پیشتاز بودیم و به عنوان سرآمد فرهنگ جهان عمل می کردیم بنابراین هم اکنون نیز می توان به همان شکل از ابزارهای جدید استفاده کرد.

کارشناس اقتصادی رسانه با اشاره به اینکه دو درصد از فضای وب به زبان فارسی است عنوان کرد: این نشان می دهد که ما خوب کار کردیم و بالاتر از میانگین قرار گرفته ایم.

سروش با اذعان به سطح پایین سواد رسانه ای در جامعه و نبود عزمی برای ارتقای آن گفت: متاسفانه خانواده ها هم علاقه و عزمی برای عمق بخشیدن به دانسته های خود ندارند.

این کارشناس اقتصادی رسانه مطرح کرد: ما در شرایط کنونی باید به گذشته و داشته‌های خودمان برگردیم و در این فضا شخصیت‌سازی و شخصیت‌پردازی کنیم تا مخاطبان مشتری کالاهای فرهنگی شوند.

سروش گفت: ما هرگز در تقابل با حوزه رسانه ‌ای مجازی موفق نخواهیم بود لذا باید همکاری کنیم ضمن اینکه سوار شدن روی بستر فرهنگی فقط و فقط از مسیر اقتصادی و تولید محتوا با توجیه اقتصادی امکانپذیر است.

این کارشناس اقتصادی رسانه بهترین روش برای اقناع مخاطب را رجوع به سابقه فرهنگی و تاریخ ادبیات کشور دانست و بر آن تأکید کرد.

همچنین در ادامه، سپنجی اظهار کرد: ما اساساً شبکه و فضای مجازی نداریم، این فضا کاملاً واقعی و موازی با زیست روزمره بوده و مجاز در واقع همان خواب و رویای ماست و تمامی اطلاع رسانی ها، گپ و گفتها و جدال های اندیشه ای در فضای سایبری اتفاق میفتد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه فضای سایبری ساحت های مختلفی دارد گفت: ما در گذشته وبسایت ها و وبلاگ ها را داشتیم اما هم اکنون حضور و بروز اکثریت همه ما در پیام رسان های تلفن همراه و شبکه های اجتماعی است.

وی در توضیح بیشتر این مطلب بیان داشت: ارتباطات در وبلاگ و وبسایت یک طرفه است اما در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام قضیه متفاوت می شود، به طوری که می توان تصویر را بارگذاری کرد و همزمان واکنش دیگران را داشت و تعامل هم برقرار کرد.

سپنجی با اشاره به اهمیت و ضرورت ارتقای سواد رسانه ای در جامعه گفت: یک گام فراتر از سواد رسانه ای، تربیت رسانه‌ای است که این به مجهز شدن خانواده ها و مربیان آموزشی در مدارس وابسته است. در سواد رسانه ای باید سازنده پیام، فنون مورد استفاده در طراحی و ساخت پیام، درک متفاوت دیگران از پیام ها، وجود ارزشها در پیام و دلیل ارسال پیام را برای مخاطب تبیین کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی متذکر شد: اگر فرزندان ما با این ابزار آشنایی کافی نداشته باشند این ابزار برای آنها به سرگرمی صرف تبدیل خواهند شد.

سپنجی همچنین تصریح کرد: اصلی ترین مسئله در شرایط کنونی برای ما این است که آرامش را به جامعه بازگردانیم اما این فضا مملو از فشار روانی شده است.

وی با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی و مخاطب سنجی در تولید محتوا برای این فضا گفت: ما برای داشتن یک فرهنگ توانمند باید اقتصادمان را توانمند و پویا کنیم و پویایی اقتصاد هم با تنش زدایی جدی با دنیا محقق خواهد شد و این مهم می تواند با استفاده از شبکه های اجتماعی اتفاق بیفتد.

دسترسی سریع