خبرگزاری شبستان: همه اضطراب‌های انسان در تنهایی ریشه دارد

پروفسور جیمز موریس بیان کرد: همه اضطراب‌ها به دلیل احساس تنهایی است و انسان زمانی که احساس ناراحتی یا نقص می‌کند، ناخودآگاه تنها می‌شود زیرا انسان از عشق ساخته شده است.

1398/12/07
|
11:45

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: برنامه «سوفیا» رادیو گفت و گو با موضوع فلسفه شادی و با حضور پروفسور جیمز موریس، مدرس دانشگاه هاروارد روانه آنتن شد.

«جیمز موریس» در آغاز با اشاره به تحقیقات فراوانی که در رابطه با فلسفه شادی انجام داده است، گفت: غزالی در احیای علوم دین که شامل کیمیای سعادت می شود، مطالعاتی داشته است و در فتوحات ابن عربی نیز این موضوع به مقایسه گذاشته می شود و آن را از دو دیدگاه بررسی می کند؛ نخست از جنبه معراج یک فیلسوف که ابن سینا است و جنبه دوم معراج رهروهای یک پیامبر است و دو دیدگاه ذکر شده، جنبه سعادت بسیاری دارند.

این مدرس دانشگاه هاروارد بیان کرد: وقتی درباره راه سعادت یا شادی صحبت می کنیم، به دید روش عملی به آن نگاه می کنیم و مسئله دیگر این است که چگونه متوجه شادی روح و روان شویم که این نوع با شادی دنیای مدرن که به مادیات تعلق می گیرد، متفاوت است و این خیلی شبیه کلمه عشق است مدام آن را به کار می بریم اما از معنای واقعی عشق جدا شده است.

وی با بیان اینکه عموم افراد درباره اضطراب چارچوب دینی ندارند، اضافه کرد: افراد بیشتر در چارچوب مادی به موضوع اضطراب نگاه می کنند و اساسا این اضطراب زمانی ایجاد می شود که به معنا نمی رسند و یا یک بی معنایی و خلاء را حس می کنند. این اضطراب می تواند به دلیل یک گناه یا یک نقص باشد. این شاد نبودن به دلیل کامل نبودن یک فرد است و سبب ایجاد اضطراب و خلاء می شود. زمانی که فردی آگاهی نسبت به عشق داشته باشد، این خلاء را پر می کند و شادی را ایجاد می کند.

وی با تصریح بر اینکه ناراحتی به معنی غم نیست، اظهار کرد: ناراحتی روشی است که خدا فراهم کرده است تا از یک غم کوچکتر وارد یک هدیه برتری شویم و همه اضطراب ها به دلیل احساس تنهایی است و انسان زمانی که احساس ناراحتی یا نقص می کند، ناخودآگاه تنها می شود زیرا انسان موجودی است که از عشق ساخته شده است.

جیمز موریس بیان کرد: شادی زمانی ایجاد می شود که با آگاهی از تنهایی به سمت وحدت حبی حرکت می کنیم و در این زمان شاد خواهیم بود.

وی درباره بهجت خاطرنشان کرد: حیرت کلمه ای مشابه با بهجت است و بهجت در حقیقت یک هدیه و هیجان محسوب می شود. حیرت قابل تصور و توضیح نیست و زمانی که اتفاقی می افتد و حیرت زده می شویم، هیچ پیش فرضی از آن نداریم و از هیچ روشی نمی توانیم آن را توضیح دهیم و در این زمان، خیال هم بهترین دوست و هم بدترین دشمن می شود و شادی که مانند هدیه الهی داده می شود، واقعی و همراه با حیرت است. این شادی مانند هدیه از سوی خداوند است.

دسترسی سریع