خبرگزاری شبستان: همه اضطراب‌های انسان در تنهایی ریشه دارد

پروفسور جیمز موریس بیان كرد: همه اضطراب‌ها به دلیل احساس تنهایی است و انسان زمانی كه احساس ناراحتی یا نقص می‌كند، ناخودآگاه تنها می‌شود زیرا انسان از عشق ساخته شده است.

1398/12/07
|
11:45

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: برنامه «سوفیا» رادیو گفت و گو با موضوع فلسفه شادی و با حضور پروفسور جیمز موریس، مدرس دانشگاه هاروارد روانه آنتن شد.

«جیمز موریس» در آغاز با اشاره به تحقیقات فراوانی كه در رابطه با فلسفه شادی انجام داده است، گفت: غزالی در احیای علوم دین كه شامل كیمیای سعادت می شود، مطالعاتی داشته است و در فتوحات ابن عربی نیز این موضوع به مقایسه گذاشته می شود و آن را از دو دیدگاه بررسی می كند؛ نخست از جنبه معراج یك فیلسوف كه ابن سینا است و جنبه دوم معراج رهروهای یك پیامبر است و دو دیدگاه ذكر شده، جنبه سعادت بسیاری دارند.

این مدرس دانشگاه هاروارد بیان كرد: وقتی درباره راه سعادت یا شادی صحبت می كنیم، به دید روش عملی به آن نگاه می كنیم و مسئله دیگر این است كه چگونه متوجه شادی روح و روان شویم كه این نوع با شادی دنیای مدرن كه به مادیات تعلق می گیرد، متفاوت است و این خیلی شبیه كلمه عشق است مدام آن را به كار می بریم اما از معنای واقعی عشق جدا شده است.

وی با بیان اینكه عموم افراد درباره اضطراب چارچوب دینی ندارند، اضافه كرد: افراد بیشتر در چارچوب مادی به موضوع اضطراب نگاه می كنند و اساسا این اضطراب زمانی ایجاد می شود كه به معنا نمی رسند و یا یك بی معنایی و خلاء را حس می كنند. این اضطراب می تواند به دلیل یك گناه یا یك نقص باشد. این شاد نبودن به دلیل كامل نبودن یك فرد است و سبب ایجاد اضطراب و خلاء می شود. زمانی كه فردی آگاهی نسبت به عشق داشته باشد، این خلاء را پر می كند و شادی را ایجاد می كند.

وی با تصریح بر اینكه ناراحتی به معنی غم نیست، اظهار كرد: ناراحتی روشی است كه خدا فراهم كرده است تا از یك غم كوچكتر وارد یك هدیه برتری شویم و همه اضطراب ها به دلیل احساس تنهایی است و انسان زمانی كه احساس ناراحتی یا نقص می كند، ناخودآگاه تنها می شود زیرا انسان موجودی است كه از عشق ساخته شده است.

جیمز موریس بیان كرد: شادی زمانی ایجاد می شود كه با آگاهی از تنهایی به سمت وحدت حبی حركت می كنیم و در این زمان شاد خواهیم بود.

وی درباره بهجت خاطرنشان كرد: حیرت كلمه ای مشابه با بهجت است و بهجت در حقیقت یك هدیه و هیجان محسوب می شود. حیرت قابل تصور و توضیح نیست و زمانی كه اتفاقی می افتد و حیرت زده می شویم، هیچ پیش فرضی از آن نداریم و از هیچ روشی نمی توانیم آن را توضیح دهیم و در این زمان، خیال هم بهترین دوست و هم بدترین دشمن می شود و شادی كه مانند هدیه الهی داده می شود، واقعی و همراه با حیرت است. این شادی مانند هدیه از سوی خداوند است.

دسترسی سریع