خبرگزاری فارس: جنگ رسانه ای دشمن در ماجرای كووید19 علیه ایران

تحلیلگر مسائل جنگ نرم با اشاره به اینكه جنگ هیبریدی یا تركیبی مولود رسانه های نوین است، افزود: رسانه های دشمن در ماجرای كووید 19 جنگی هیبریدی را علیه ایران آغاز كرده‌اند، اما رسانه ملی پیروز این میدان بود.

1399/01/31
|
12:00

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی تحلیلگر مسائل جنگ نرم، با حضور در برنامه رادیو گفت و گو، با بیان اینكه امروز هیچ جنگی به جز جنگ هیبریدی در رسانه وجود ندارد، گفت: انواع ابزارهای تهاجم در این نوع جنگ رسانه ای استفاده می شود و لذا می بینیم این نوع جنگ، موضوع روز دانشگاه هاست.

وی بازوی اصلی جنگ هیبریدی را رسانه دانست و افزود: رسانه در این رهگذر یكه و تنها نیست و دیپلماسی نیز یكی از محورهای اصلی جنگ های هیبریدی است.

اسماعیلی گفت: زمانی سیدحسن نصرالله از طریق رسانه های حزب الله اعلام كرد از این پس قواعد جنگ را رعایت نمی كنیم و حق داریم هر كجا و با هر شیوه ای به دشمن حمله كنیم و از آن پس اسرائیل روی خوش ندیده چون نمی داند از كجا قرار است ضربه بخورد.

وی با بیان اینكه جنگ هیبریدی به دلیل مختصات ماهوی و رسانه ای حزب الله به نفع این گروه مقاومت تمام شده است، افزود: در این شكل از جنگ هر كشوری كه بتواند ابعاد مختلف رسانه ای خود را تقویت كند، برنده است. لذا ما به اندازه ای كه تانك و موشك داریم، باید از متخصصان نرم افزار و سخت افزار بهره ببریم.

اسماعیلی ادامه داد: برای پیروزی در جنگ هیبریدی افراد متخصصی باید تربیت شوند تا به سیستم های مختلف اطلاع رسانی در دنیای رسانه ای امروز مسلط باشند.

وی پایه و اساس بازدارندگی در عصر حاضر را پیروزی در حوزه جنگ هیبریدی عنوان كرد و در خصوص اطلاعات غلط رسانه های دشمن در ماجرا كووید19 علیه آمارهای داخلی گفت: همه این ها در راستای جنگ تركیبی است ولی بدلیل نمایش ایثار و مهربانی مردم و به تصویر كشیدن واقعیت ها از سوی رسانه ملی، این ماجرا به برگ برنده ای برای ما در دنیا بدل شد.

اسماعیلی افزود: مقابله با جنگ های هیبریدی نیازمند خلاقیت مداوم اهالی رسانه است ولی دوستان تصور می كنند وقتی یك تكنیك رسانه ای و اطلاع رسانی را فرا گرفتند، قادر به استفاده مكرر از آن هستند و غافلند كه هر اتفاقی، نوعی خاص از مواجهه را می طلبد.

وی ادامه داد: در حوزه جنگ هیبریدی چاره ای نداریم جز اینكه متخصص و هوشمندترین افراد رسانه را به كار بگیریم تا در لحظه پاسخگوی دشمن باشیم؛ چراكه دشمن گاه از تكنیك هایی بهره می گیرد كه پیش از آن تجربه ای در آن نداشتیم.

اسماعیلی خاطرنشان كرد: امروز در حوزه شایعه افكنی و اخبار دروغ كه از سوی رسانه های بیگانه منتشر می شود، سامانه پاسخگویی سریع را ایجاد نكرده ایم.

نفوذ؛ شگرد دشمن در جنگ تركیبی –هیبریدی

همچنین در ادامه علیرضا كیقبادی، كارشناس جنگ نرم در این برنامه اظهار كرد: پدیده های اجتماعی در بعد رسانه روندها و رویدادهای مختلفی را دنبال خود دارند و مشخص می كنند در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

وی افزود: این روندها و رویدادها فناوری های نوظهور رسانه ای را ایجاد كرد و قوت گرفتن فضای سایبر تحولات پیچیده اجتماعی را منجر به ایجاد فضایی جدید نمود كه جنگ روانی و عملیات نرم در بعد رسانه را دامن زد.

كیقبادی ادامه داد: پیچیدگی جنگ تركیبی یا هیبریدی زمانی آشكار می شود كه بعنوان مثال در قضیه كووید19 مطلبی چند وجهی را شاهد هستیم؛ این روند بر اساس هیچ دكترینی طرح ریزی نشده ولی تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی نفوذ در مردم و مسئولان از دالان های رسانه های نوین را شگرد دشمن در جنگ تركیبی –هیبریدی، دانست و افزود: برای مقابله با جنگ هیبریدی نحوه مواجهه و راهبردهای رسانه ای باید رمزگشایی و سامانه های دیده بانی طراحی شود تا آمادگی های امنیتی را ایجاد كند.

دسترسی سریع