خبرگزاری فارس: تلاش رسانه های بیگانه برای تنزل جایگاه بانوان در خانواده

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ای به برنامه رسانه های بیگانه در جهت تنزل جایگاه بانوان در فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره و اظهار كرد: متأسفانه از بین رفتن نقش زنان در شاكله خانواده در حال رخ دادن است.

1399/02/09
|
13:48

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، معصومه نصیری عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ای، در برنامه اكسیر رادیو گفت و گو با محوریت رسانه های بیگانه و ترویج سبك زندگی غربی، بر ضرورت آموزش سبك زندگی از دوران كودكی تأكید كرد و گفت : چندی پیش شبكه بی بی سی بخش كودك خود را افتتاح كرد تا آموزش سبك زندگی مورد نظر غرب از سنین كم آغاز شود.

وی به تغییر استراتژی رسانه ای از سال 2003 اشاره كرد و گفت: تا قبل از این تاریخ تمركز رسانه ها بر اخبار و جهت دهی سیاسی بود، اما در حال حاضر در حوزه سرگرمی فعال شده اند، به طوری كه ساخت برنامه های سرگرم كننده از تمام حوزه ها مانند مستند، سریال و ... مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه دلایل گرایش رسانه ها به حوزه سرگرمی را تشریح كرد و گفت: مدیران رسانه به درستی می دانند بیشترین تغییرات سبك زندگی انسان ها در بخش سرگرمی رخ می دهد؛ چراكه در این حالت مخاطب دروازه بانی ذهنی ندارد و خود را در برابر رسانه رها كرده است.

نصیری به برنامه رسانه های بیگانه در جهت تنزل جایگاه بانوان در فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره و اظهار كرد: متأسفانه از بین رفتن نقش زنان در شاكله خانواده در حال رخ دادن است و این حادثه آنقدر خزنده و به نرمی صورت می گیرد كه تغییرات آن كاملا روشن نیست و در طولانی مدت آثار این سبك القائات در سبك زندگی، پوشش و مراودات ما نمایان خواهد شد.

وی، چگونگی تغییر سبك زندگی توسط رسانه ها را تشریح كرد و گفت: روش هایی در رسانه ای وجود دارند كه باعث می شوند باور ما دستخوش تغییر گردد، درونی و به رفتار ما تبدیل شود كه حتی پس از گذشت زمان از آن دفاع كنیم یعنی از آنچه كه تا دیروز از نظر ما قبیح بود ، اكنون جانانه دفاع می كنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ادامه داد: روش «عقاید اكثریت» در بسیاری از رسانه ها استفاده می شود. در این روش مخاطب به این نتیجه می رسد كه همه مردم در حال انجام این كار هستند، یعنی رسانه به مخاطب القا می كند كه همه این كار را انجام می دهند و نادرست نیست.

وی یادآور شد: ترفند «تكرار» یكی دیگر از روش هایی است كه رسانه ها برای از بین بردن قبح یك موضوع نادرست و عادی سازی آن به كار می گیرند . این روان سازی تا جایی پیش می رود كه مخاطب از نقش منفی داستان یك قهرمان می سازد و كار او را تحسین می كند.

نصیری در پایان با اشاره به تأكید رهبری به موضوع رسانه در گام دوم انقلاب عنوان كرد: مقام معظم رهبری، شكستن محاصره رسانه ای و تبلیغاتی را ریشه ای ترین اقدام برای حفظ سبك زندگی ایرانی اسلامی دانسته اند و حركت جهادگونه برای مبارزه با تهاجمات فرهنگی این حوزه را بر عهده رسانه می دانند.

دسترسی سریع