خبرگزاری مهر: اباعبدالله (ع) بزرگ‌ترین عارف و عاشورا بزرگترین رزمگاه عرفانی است

یك استاد ادیان با نگاهی به نحوه برخورد عرفان با مصائب گفت: بزرگ‌ترین عارف ما، در كنار امیرالمومنین (ع)، امام حسین (ع) هستند و بزرگترین رزمگاه عرفانی نیز عاشوراست.

1399/02/14
|
16:50

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرحیم گواهی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه سوفیا، عرفان را یك مقام و تصوف را راهی برای انسان دانست تا فرد را به مقام عرفانی برساند و افزود: «توجه به خدا در دست دوستان خداوند است تا این مقام عرفانی را حاصل كند.»

این استاد فلسفه و عرفان ادامه داد: «كرونا امروز یك بیماری جسمی و مصنوع دست بشر است و حوزه عرفان، روح و روان و سعادت آدمی را دربر دارد و علم در حقیقت متكلف جسم آدمی است.»

گواهی خاطرنشان كرد: «اینكه برخی محافل خبری خارجی به تازگی بحثی را راه انداخته اند كه دین در مقابل كرونا كم آورده است، در حقیقت قیاس اشتباهی می‌كنند چون دین و عرفان مستقیماً و مستقلاً با بیماری كاری ندارند.»

وی در عین حال گفت: «شناخت عرفانی شهودی است؛ علم انسان را به یقین می‌رساند و بعد از آن، مسیر تصوف آغاز می‌شود.»

گواهی با بیان اینكه حتی انسان‌های مؤمن از مرگ نمی ترسد، گفت: «كسی كه خدا را بشناسد یقیناً می‌داند مرگ و حیات به دست خداست و بنده همواره به دوستان عرض می‌كنم، نه آمدن ما و نه رفتن ما به دست جز خدا نیست.»

این پژوهشگر ادیان با ذكر مثالی تاكید كرد: «بسیار اشتباه است كه می‌گوئیم فلانی در اثر كرونا فوت كرد؛ بلكه بهتر آنست كه بگوییم اجل فلانی رسیده بود و مرد و كرونا بهانه بود؛ حال آنكه برای دیگری بیماری قند یا سرطان در میان است.»

گواهی گفت: «وقتی اجل انسان فرا برسد، مرگ جز در دست خداون د، در دست هیچ انسان دیگری نیست؛ پس انسان در این شرایط به سمت مسیر مقدر حركت خواهد كرد.»

وی در عین حال تاكید كرد این مطالب به معنای دست روی دست گذاشتن نیست و افزود: «حفظ سلامتی از اوجب واجبات است و این گونه نیست كه مؤمنان و صوفیان و… از ابزار مدیكال یا پزشكی استفاده نكنند.»

گواهی گفت: «بزرگ ترین عارف، در كنار حضرت علی-ع- امام حسین-ع- هستند و بزرگ‌ترین رزمگاه عرفانی نیز عاشوراست و این بزرگان در برابر شهادت كم نیاورند؛ چه رسد در برابر مسئله‌ای چون ویروس كرونا.»

وی ادامه داد: «این بزرگان اولاً روح شأن ساخته شده و ثانیاً ترس از مرگ زاییده نشناختن خداست والا آن كس كه خدا را می‌شناسد، چه ترس از مرگ دارد. البته من و شما نیز بارها با این مسائل نظری برخورد داشته ایم و خوانده ایم كه: خرم آن روز كزین منزل ویران بروم… ولی حقیقتاً باید پای ایمان در میان باشد.»

گواهی گفت: «كسی كه خدا را می‌شناسد، از مرگ و كرونا نمی ترسد، بلكه اینها را وسیله‌ای برای رسیدن هرچه زودتر به محبوب می‌داند.»

همچنین سیدجواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی كه به صورت حضوری در استودیوی پخش زنده برنامه "سوفیا" حاضر بود، در رابطه با راهكارهای فلسفی و عرفانی در مواجهه و مقابله با بیماری شایع شده در دهه اخیر اظهار كرد: «عرفان نوعی شناخت است كه با سایر رویكردها تفاوت دارد.»

این جامعه شناس ادیان ادامه داد: «در رویكرد فلسفی تلاش داریم با برهان و استدلال با مسائل مواجه شویم. یا در عرصه علم تلاش داریم از طریق آزمون و خطا به مسائل بپردازیم.»

میری با بیان اینكه عرفان دو رویكرد مذكور را نفی نكرده و آن‌ها را خفیف نمی‌شمارد، نتیجه گرفت: «عرفان ما را بدین توجه می‌رساند كه رویكرد دیگری برای شناخت جهان هست و ذات هستی و شناخت شهودی را در بر دارد.»

وی خاطرنشان كرد: «یقینا شناختی كه مبتنی بر شهود و مراقبه باشد، راه و روش آن با دیگر رویكردها تفاوتی بنیادین خواهد داشت.»

در ادامه این بحث غلامرضا جلالی، با بیان اینكه عارف باید از پوسته هر چیز به سمت هسته در حركت باشد، اظهار داشت: «در این حركت معرفتی برای انسان عارف فراهم می‌شود كه نگاهی استراتژیك و چاره اندیشانه را پیش روی او ترسیم كرده و فوق العاده هوشمندانه است.»

وی افزود: «چاره اندیشی های عرفان فراتر از چاره‌هایی است كه انسان از مجرای عقل و علم و فلسفه به دست می‌آورد و در حقیقت عرفان جهت انسان را تغییر می‌دهد.»

جلالی گفت: «عرفان كمك می‌كند انسان به جای شكل گیری انفعالی، شكلی فعال نسبت به مسائل پیدا كند.»

وی افزود: «وقتی انسان افراد لجام گسیخته را مورد توجه قرار دهد، بلا نازل می‌شود و لذا انسان از استعمار زدگی به قدرت‌های سیاه جهانی باید به سمت قدرتی حركت كند كه در جهان واحد و برتر از تمام قدرت‌ها و بر آن‌ها چیرگی دارد.»

دسترسی سریع