تسنیم: قیمت خودرو ساختگی است

رئیس سابق تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، فاصله قیمت كارخانه و بازار را ساختگی دانست و گفت: این روند، بازی با صنعت خودرو است و باید سریعا یك دستگاه نظارتی دست های پشت پرده را رو كند.

1399/02/30
|
13:03

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی علیلو نماینده ادوار مجلس و رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو در مصاحبه با رادیو با گلایه از كم كاری شورای رقابت گفت: ما در زمان شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت كه دست شورا را از نظارت و ماموریت كوتاه كرد بارها در مصاحبه ها و مناظره ها انتقاد كردیم اما متاسفانه پاسخی ندادند و غیرمسئولانه از آن عبور كردند.

وی متذكر شد: البته شریعتمداری هم این تصمیم را به تنهایی نگرفت و قطعاً پشت او به رئیس جمهور و معاون اول گرم بوده كه این تصمیم را گرفت زیرا كنار گذاشتن شورای رقابت از مأموریت اصلی و واگذاری مسئولیت كامل به سازمان حمایت، كه زیر مجموعه وزارت صمت هست كار آسانی نیست. وقتی وزارت صمت هم مجری است و هم سیاستگذار و ناظر چه كسی باید عارضه ها را شناسایی كند و جلوی انحصارها بایستد؟

رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص در صنعت خودرو یادآور شد: دست شورای رقابت دقیقاً زمانی از نظارت و ماموریت كوتاه شد كه بازار انحصاری و شورای رقابت هم برای شكستن انحصارها ورود كرده بود اما دقیقاً قربانی همان انحصارها شد.

علیلو با بیان اینكه قیمت گذاری ماموریت اصلی شورای رقابت نیست تأكید كرد: وظیفه اصلی این شورا شكستن و كنترل انحصارها در حوزه های تولید و صنایع است اما همین انحصارها و بازارسازی ها بازار خودرو را ملتهب و از استاندارد خارج كرد.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینكه شورای رقابت در شرایط سوداگری و قیمت سازی طبق قانون می تواند ورود و قیمت گذاری كند گفت: اخیراً شورا این اقدام صحیح را انجام داد گرچه ما با فرمول قیمت گذاری شورا موافق نبودیم.

وی با تأكید بر اینكه فرمول قیمت گذاری باید بر مبنای قیمت تمام شده واقعی باشد متذكر شد: فرمول فعلی در شرایطی كه خودروساز صفر تا صد خودرو را خود بسازد فرمول درستی است اما در شرایطی كه قطعات خودرو را به قیمت روز دریافت و مونتاژ می كنیم تورمِ بخشی از حَیِّز انتفاع ساقط می شود.

علیلو یادآور شد: طبق تحقیق و تفحص مجلس نهم وجود 62 هزار ماشین و در زمان مجلس كنونی هم 70 هزار ماشینِ خوابیده در كف پاركینگ های "ایران خودرو" عمدتاً به یك شركت بزرگ برمی گشت كه می خواست با اینها بازی كند.

وی با تأكید بر اینكه شورای رقابت باید خیلی جدی تر از قبل ورود كند متذكر شد: قانون این توان را به شورا داده اما دستهای مافیایی و انحصارطلب، شورا را محدود می كنند.

رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو تصریح كرد: فاصله قیمت كارخانه و قیمت بازار خودرو ساختگی است و خودروساز هنوز به قدری از اصلاح سایت فروش عاجز است كه مردم عادی نمی توانند به سایت ورود كنند و بعد از یك ربع هم اعلام می كنند كه همه ماشینها فروخته شد درصورتیكه همین موجب عطش شدید در بازار خودرو می شود. اینها بازی هایی است كه با خودرو می شود و ضروری است كه یك دستگاه نظارتی ورود كند و دست های پشت پرده را رو كند.

دسترسی سریع