پایگاه اطلاع رسانی سفیر سلامت: نسخه الكترونیك كتاب «سواد رسانه ای از «الف» تا «ی» منتشر شد

نسخه الكترونیكی كتاب «سواد رسانه ای» از «الف» تا «ی» محصولی از شبكه رادیویی گفت و گو برای آشنایی مخاطبان با مفاهیم، مهارت‌ها و كاركردهای سواد رسانه‌ای از منظراساتید و صاحب‌نظران، توسط انتشارات پشتیبان در سایت و اپلیكیشن فیدیبو منتشر شد.

1399/03/26
|
13:10

به گزارش پایگاه خبری و تخصصی سفیر سلامت: این كتاب با هدف امتداد پیام در حوزه ادبیات مكتوب و فضای مجازی و كمك به ماندگاری پیام برنامه‌ی دنیای شیشه‌ای با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به تهیه كنندگی دكتر معصومه اسماعیل نژاد و اجرای دكتر محمد صادق افراسیابی با مقدمه دكتر حسن بشیر؛ استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) در بهمن ماه سال گذشته به چاپ رسیده بود و هم اكنون در فضای مجازی در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

در مقدمه‌ی این كتاب آمده است: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یكی از انواع مجموعه سوادهایی است كه در جامعه اطلاعاتی به‌شدت مورد نیاز افراد است. سازمان یونسكو معتقد است در قرن 21 اشخاصی را می‌توان باسواد نامید كه علاوه بر سواد خواندن و نوشتن دارای توانایی‌های دیگری نیز باشند. این توانایی‌ها، مهارت‌هایی هستند كه عموم مردم برای زندگی در جامعه اطلاعاتی به آن نیاز دارند. برخی از این توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز عموم مردم در قرن 21 عبارت‌اند از: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد تربیتی، سواد رایانه‌ای و سواد سلامت.

دكتر حسن بشیر در مقدمه‌ی كتاب مذكور تاكید كرده است: فارغ از رویكردی كه یونسكو نسبت به ضرورت یادگیری سوادهای مذكور دارد، شرایط خاصی كه كشور عزیزمان ایران بعد از انقلاب شكوهمند اسلامی تجربه می‌كند، ضرورت یادگیری سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را دوچندان كرده است.

بخشهای مختلف این كتاب عبارتند از: پیشگفتار، تعریف و ضرورت یادگیری سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای و مدیریت مصرف، سواد رسانه‌ای و تفكر انتقادی، سواد رسانه‌ای و اخلاق كاربری، سواد رسانه‌ای و مهارت تحلیل محتوا، سواد رسانه‌ای و مهارت تولید محتوا، نقش سواد رسانه در ایجاد تمدن نوین اسلامی، راهكارهای عمومی‌سازی سواد رسانه‌ای، نقد و بررسی فرایندهای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در عرصه سواد رسانه‌ای، نقد و بررسی پژوهش‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای، نقد و بررسی شیوه‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران، نقد و بررسی نقش رسانه‌ها در افزایش سواد رسانه‌ای و شیوه‌های ایفای نقش بخش خصوصی در حوزه سواد رسانه‌ای.

دسترسی سریع