تسنیم: آغاز دریافت فرم‌های هدایت تحصیلی/ انتخاب رشته دانش‌آموزان با دو ملاك

فرآیند انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم از امروز آغاز شد و مدارس به دانش‌آموزان اعلام كرده‌اند برای دریافت فرم انتخاب رشته مراجعه حضوری داشته باشند.

1399/04/25
|
10:53

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، آنگونه كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش، پیش از این وعده داده بودند، فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از امروز "دوشنبه 23 تیر" به دست آنها خواهد رسید.

اگر چه پیش از این مسعود شكوهی مدیركل امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش و علیرضا كاظمی معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه گفته بودند؛ دانش‌آموزان برای دریافت فرم هدایت تحصیلی نیازی به حضور فیزیكی در مدرسه ندارند و می‌توانند با مراجعه به سامانه همگام فرم را به صورت اینترنتی دریافت كنند، اما آنگونه كه خانواده‌ها به تسنیم گفتند: هنوز دریافت فرم هدایت تحصیلی به صورت اینترنتی میسر نیست و هنوز این دسترسی از سوی وزارت آموزش و پرورش در سامانه همگام فراهم نشده است به همین دلیل مدارس به دانش‌آموزان می‌گویند برای دریافت فرم هدایت تحصیلی به صورت حضوری مراجعه كنند آن هم در شرایطی كه وضعیت كرونا در كشور بدین شكل است و صدا و سیما و مسئولان وزارت بهداشت مردم را به ماندن در خانه و انجام كارها به صورت الكترونیك تشویق می‌كنند.

ملاك انتخاب رشته و ثبت‌نام دانش‌آموزان تنها براساس ظرفیت و عملكرد تحصیلی آنهاست.

رشته‌های ریاضی و معارف اسلامی و شاخه كاردانش با اولویت الف

نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه كاردانش، رشته‌های ریاضی فیزیك، علوم و معارف اسلامی بر اساس اولویت "الف" صادر می‌شود.

منظر از اولویت "الف" یعنی اگر دانش‌آموزی كف نمره كتبی مورد نظر برای ورود به رشته ارائه شده را كسب كند بدون در نظر گرفتن ظرفیت منطقه، اولویت "الف" برای او ثبت می‌شود و می‌تواند در رشته دلخواه در صورت وجود آن رشته در منطقه ثبت‌نام كند.

نمون برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و رشته‌های علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی براساس اولویت‌های (الف – ب) صادر می‌شود.

منظور از اولویت "ب" یعنی اینكه بر اساس میزان ظرفیت منطقه گروهی از دانش‌آموزان كه نمرات كتبی تحصیلی‌شان بالاتر از دانش‌آموز بوده برابر ظرفیت اعلامی ثبت‌نام می‌كنند و در صورت انصراف آنها، دانش‌آموز با اولویت "ب" می‌تواند ثبت‌نام كند.

امتحان تعیین رشته در شهریور

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزانی كه حد نصاب نمره را در یكی از شاخه‌ها، زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی در خرداد‌ماه كسب نكرده باشند، می‌توانند با تكمیل نمونه برگ درخواست تعیین رشته مجدداً نسبت به شركت در امتحان تعیین رشته در شهریور‌ماه (‌هم‌زمان با امتحانات دانش‌آموزان تجدیدی‌) اقدام كنند.

كسب حد نصاب نمره شرط ورود به مدارس غیر دولتی

حد نصاب لازم برای ورود به هر رشته، بر اساس نمرات پایانی سه ساله دوره اول متوسطه در درس یا دروس مربوط، محاسبه می‌شود. در صورت كسب حد نصاب نمره، ورود دانش‌آموز به مدارس غیر دولتی بلا مانع بوده و در مدارس دولتی نیز در صورت وجود ظرفیت، امكان پذیر است.

به هر حال مسیر تحصیلی و در یك چشم‌انداز وسیع‌تر حتی سرنوشت و آینده شغلی بیش از یك میلیون نفر از دانش‌آموزان كشور با انتخاب رشته تحصیلی ‌آنها در پایه نهم و پایان دوره متوسطه اول رقم می‌خورد در همین رابطه پانته‌آ دُری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار كرد: فرآیند هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموز به جهت اینكه مسیر تحصیلی و شغلی او را رقم می‌زند دارای اهمیت است.

وی افزود: هدایت تحصیلی مبتنی بر انتخاب آزادانه و آگاهانه و شناختی كه دانش‌آموز از خود، استعدادها و تمایلاتش دارد انجام می‌شود، در این فرآیند خانواده و مدرسه هم سهم به‌سزایی دارند. شناخت آینده، بازار كسب و كار و آنچه دانش‌آموز بعدها باید از آن به عنوان یك مهارت برای امرار معاش استفاده كند اهمیت افزوده‌ای به هدایت تحصیلی می‌دهد.

دُری گفت: وزارت آموزش و پرورش در همین سال تحصیلی دستورالعمل‌های مربوطه را ابلاغ كرده است البته شرایط كرونا و عدم حضور فیزیكی دانش‌آموزان در مدارس باعث شده است برخی فرایندها در فضای غیرحضوری انجام شود و با تفویض اختیار به مدارس و مناطق هدایت تحصیلی در فضای مجازی و شبكه دانش آموزی شاد در حال اجراست.

هدایت تحصیلی غیر حضوری

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: امسال تجربه جدیدی را انجام می‌دهیم و آن هم اینكه جلسات چهره به چهره و حضوری به حداقل رسیده است. هدایت مشاوران، اطلاع‌رسانی، شناخت رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی بر بستر فضای مجازی كه اتفاقاً دانش‌آموزان آن را بسیار دوست دارند اتفاق می‌افتد و شاید نتایج حتی بهتر از حالت فیزیكی و حضوری رقم بخورد.
وی با اشاره به اینكه از مهرماه هر سال پروژه هدایت تحصیلی آغاز می‌شود و با یك شیب رو به رشد در اسفند ماه آزمون‌های مشاوره‌ای انجام می‌شود، گفت: این روزها نیز فرم هدایت تحصیلی در حال صدور است.

اگر سهمیه رشته به دانش‌آموز نرسد صندلی‌های مدارس غیر دولتی فراهم است

وی درباره امكان ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته دلخواه خود در مدارس غیر دولتی، گفت: فرایند هدایت تحصیلی در مدارس دولتی و غیر دولتی همانند هم است و هیچ تفاوتی در بررسی‌های مشاوره‌ای و اعمال سوابق تحصیلی نیست چون سیستم این كار را انجام می‌دهد و كار به صورت دستی نیست اما یك تفاوت وجود دارد در پایه دهم مدارس دولتی به دلیل منابع و مشكلاتی كه وجود دارد، صندلی‌های محدودی داریم البته ما اجبار نمی‌كنیم دانش‌آموز برای تحصیل در یك رشته خاص به مدرسه دولتی یا غیر دولتی برود اما وقتی برای دانش‌آموزان اولویت می‌گذاریم یعنی اگر فردی اولویت "ب" آورده است باید صبر كند ابتدا تكلیف اولویت "الف" متناسب با منابع و امكانات آموزش و پرورش روشن شود و اگر سهمیه رشته به دانش‌آموز نرسید صندلی‌های بخش غیردولتی برای او فراهم است.

دُری افزود: در مدارس خاص مانند مدارس نمونه دولتی و فرهنگ یك فرآیند دیگر هم اضافه می‌شود یعنی دانش‌آموز باید در آزمون ورودی شركت كند یا برای مدارس شاهد در سامانه سجا ثبت‌نام كند؛ در مدارس خاص فرآیند هدایت تحصیلی دو متغیری است و دانش‌آموز باید هم امتیاز لازم برای ورود به رشته را بیاورد و هم در آزمون مدارس خاص پذیرفته شود.

وی درپاسخ به این پرسش كه اگر هدایت تحصیلی درست انجام شود در حوزه اشتغال بسیاری از مسائل حل می شود و در اینباره رویكرد آموزش و پرورش به هنرستان ها بسیار مهم است، در این رابطه آیا مطابق برنامه ششم توسعه و سند تحول پیش می‌رویم؟ گفت: مطابق برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش مكلف است 50 درصد از دانش‌آموزان دوره متوسطه را به دلیل نیاز آینده جامعه و بازار كسب و كار در شاخه فنی و حرفه‌ای وكاردانش ساماندهی كند. آموزش پرورش در الگوی توسعه متوازن به این سمت می‌رود و از این جهت منابع و ساختمان‌هایی به هنرستان‌ها اختصاص پیدا می‌كند و تجهیزات، امكانات، مواد مصرفی و معرفی رشته‌های جدید وجود دارد این اتفاقات با استفاده از برون سپاری یعنی متولیانی كه در صنعت، كشاورزی، هنر و خدمات بیرون از مجموعه آموزش و پرورش وجود دارند و می‌توانند به ما كمك كنند انجام می‌شود.

دُری ادامه داد: اینكه با چه برنامه و سرعتی قرار است به اهداف برسیم تابعی از منابع است؛ اینكه دانش آموز از كجا شروع كند باید گفت به نظر می‌رسد جای یك چیز خالی است یعنی اگر از سیستم نمره محور فاصله بگیریم و قضاوت ما درباره شایستگی دانش‌آموز نمره‌ای نباشد آن وقت او می‌آموزد و می‌توانیم لذت یادگیری را به او بچشانیم و در فرآیند یادگیری به این نتیجه می‌رسد كه آیا برای این رشته ساخته شده است یا خیر.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران همچنین تصریح كرد: ممكن است دانش‌آموزی نمره درس علوم او 20 باشد اما این درس را دوست نداشته باشد چه چیزی باید كمك كند كه دانش‌آموز، خانواده و معلم متوجه علایق شوند، فرایند یادگیری است كه به همه كمك می‌كند. وقتی یك دانش‌آموز نمره ریاضی‌اش 20 یا 10 می‌شود همه فكر می‌كنند استعداد و توان درس ریاضی را دارد یا ندارد اما در دنیا این همه تنوع نداریم عموماً دانش‌آموزان یك دیپلم علوم می‌گیرند و از هر عنوان درسی مقداری می‌خوانند و این انتخاب مهم " انتخاب رشته" فقط در دو مدرسه معمولی و فنی قرار می‌گیرد.

وی اضافه كرد: به تغییر رشته به عنوان خسارت نگاه نمی‌كنم مهم این است انتخاب دوم دانش‌آموز آگاهانه و درست باشد و منجر به سردرگمی نشود. خانواده‌ها نیز از چشم و هم چشمی، كسب اطلاع از افراد ناآگاه خودداری كنند مرجع مشاوره و اطلاع رسانی باید فرد مورد تأیید باشد كه كار را درست پیش می‌برد.

دُری در پاسخ به این پرسش كه آیا سال آینده مدارس دایر خواهد بود؟ گفت: امیدواریم مدارس باز شوند چون مدرسه بدون دانش‌آموز معنایی پیدا نمی‌كند اما وزارت آموزش و پرورش سه راهبرد اصلی ارائه كرده است و جای نگرانی نیست. سه حالت وجود دارد، نخست اینكه وضعیت سفید می‌شود و همه چیز به حالت عادی برگشته و آموزش‌ها حضوری می‌شود البته باز هم از تجربه آموزش مجازی به عنوان مكمل استفاده می‌كنیم. حالت دوم این است كه مثل شرایط بحرانی كه برخی استانها هم اكنون با آن مواجه هستند و وضعیت قرمز است آموزش بر بستر فضای مجازی ادامه پیدا می‌كند و حالت سوم این است در شرایط زرد خواهیم بود كه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتكلهای بهداشتی سیاست تركیبی اعمال خواهد شد یعنی دانش‌آموزان بعضی روزها به مدرسه می‌آیند.

وی تأكید دارد: جای نگرانی نیست و آموزش وپرورش استان‌ها پیش بینی‌های لازم را انجام داده‌اند و هر زمان كه سناریوها قابل تبدیل به هم باشد اتفاق می‌افتد و آن چه مسلم است جریان یادگیری متوقف نمی‌شود و ما از حالتی به حالت دیگر می‌رویم.

دسترسی سریع