ایسكانیوز: تجمیع دانشگاه‌ها الزامی است

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران تجمیع دانشگاه‌ها را از الزامات کشور دانست وگفت:کشوری که حدود 83میلیون نفر جمعیت داردبیش از سه ونیم میلیون دانشجو وحدود2هزار و700واحد دانشگاهی تجمیع دانشگاه‌ها باید ی جدی درنظر گرفته شود

1399/05/11
|
14:23

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع «وزارت علوم و تجمیع دانشگاه ها و بازآرایی نظام دانشگاهی کشور» با حضور مصطفی بهزادفر رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران به روی آنتن رفت.

بهزادفر در ابتدا تجمیع دانشگاه‌ها را از الزامات کشور دانست و گفت: در کشوری که حدود 83 میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو و حدود 2 هزار و 700 نفر واحد دانشگاهی باید تجمیع دانشگاه‌ها را خیلی جدی در نظر گرفت.

وی با بیان این که تجمیع با کاهش ورودی‌ها در دانشگاه‌های خصوصی به صورت خودکار اتفاق می‌افتد، ادامه داد: برای مثال بسیاری از شعب دانشگاه آزاد با کمبود ورودی‌ها، رو به تعطیلی اند اما وزارت علوم هم باید با آگاهی، برنامه‌ریزی و به صورت سازمان‌یافته برای تجمیع و کاهش دانشگاه‌ها اقداماتی انجام دهد.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت به اهمیت تجمیع برنامه‌ریزی شده و سازمان‌یافته دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: کشور در جریان افزایش دانشگاه‌ها دچار افراط شد و اکنون هم این نگرانی وجود دارد که در کاهش به تفریط دچار شود.

وی با اشاره به نسبت جمعیت کشور به تعداد دانشجویان سال 1357 و امروز، گفت: جمعیت کشور سال 1357، 35 میلیون نفر بود و تعداد دانشجویان 175 هزار نفر اما امروز با 83 میلیون نفر جمعیت بیش از 3 میلیون نفر دانشجو هستند. توازن عددی این آمار در 40 سال گذشته متناسب نیست.

بهزادفر با اشاره به این نکته که تعداد دانشجویان در سال 57 کافی نبود و به ناچار از فیلیپین و بنگلادش، لیسانسه‌هایی با نام دکتر وارد کشور می‌شدند، ادامه داد: تعداد دانشجوی مورد نیاز در سال 57 حدود 600 هزار نفر بود که بر این اساس کشور امروز باید یک میلیون و 200 هزار نفر دانشجو داشته باشد.

وی با بیان این که برخی کشورها مانند هند در دهه 70 میلادی حدود هزار واحد دانشگاهی با هدف کسب درآمد داشتند، گفت: هندی‌ها از طریق فارغ التحصیلان‌شان ارز وارد هند می‌کردند در حالیکه از هزار دانشگاه هند تنها 100 واحد دانشگاهی، معتبر هستند؛ اما فارغ‌التحصیلان ایران نه تنها در اقتصاد بلکه در پژوهش هم بازده کافی ندارند.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت به سند 1404 اشاره کرد و گفت: کشور حتی اگر در سال 1414 هم به اهداف این سند از جمله افزایش تولید ناخالص ملی برسد، موفقیت به حساب می‌آید چرا که بر اساس این سند قرار است به صورت هویتی با بقیه کشورها رقابت کنیم.

وی بر اهمیت افزایش کیفیت آموزش‌های دانشگاهی در ایران تاکید کرد و گفت: باید نیروهایی در کشور تربیت شوند که از کیفیت لازم برخوردار بوده و بتوانند پاسخگوی توسعه کشور باشند. در حالی که امروز جوانان آموزش دیده‌اند اما کیفیت آموزش به حدی نیست که بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان که یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه 1404 بوده را پیش ببرند.

بهزادفر راهکار افزایش کیفیت را کاهش کمیت دانست و گفت: برای مثال سال 1991 میلادی در نمایشگاه ساختمانی مونیخ شرکت کردم و مبلمان‌ها و درهای بسیار زیبایی دیدم. وقتی در موردشان توضیح دادند متوجه شدم این‌ها از پلیمر ساخته شده‌اند. اگر تعداد کم شده و کیفیت افزایش یابد، می‌توان از متخصصان حتی در رابطه با زیباسازی مبلمان شهری کمک گرفت.

وی با بیان این که کمیت در شرایط کنونی به سنجه‌ای تبدیل شده که ضعف‌های کشور را نشان دهد، گفت: بررسی آموزش عالی در دیدگاه کلان نشان می‌دهد که بیشتر به کمیت پرداخته‌شده تا به کیفیت. باید به کیفیت هم پرداخته شود چرا که توجه به کیفیت منجر به تعدیل کمیت می‌شود.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این که اولویت قرار دادن کیفیت ممکن است به افزایش کمیت در برخی رشته‌ها بینجامد، گفت: برخی دانشگاه‌ها هم ظرفیت افزایش دانشجو و هم رشته‌های مهارت‌محور را دارند.

وی در پایان سخنانش به اهمیت بازنگری و ویرایش برنامه‌های درسی در رشته معماری اشاره کرد و افزود: در مواردی مانند تعداد دانشجویان و استادان، نحوه پذیرش دانشجو و نحوه چینش جغرافیایی دانشجو هم به بازنگری نیاز است.

دسترسی سریع