ثقفی گفت: ما 1840 مدرسه غیردولتی داریم كه یك درصد آن 19 مدرسه میشود و حتی به این میزان هم مدرسه لاكچری نداریم.
به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفتوگوی اجتماعی با موضوع «مدارس لاكچری با شهریههای كلان» با حضور مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران روی آنتن رادیو گفتوگو رفت.
در ابتدای برنامه، مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره اینكه ما در نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش تا چه اندازه با عدالت آموزشی مواجه هستیم، گفت: عدالت آموزشی را باید مجدد تعریف كنیم تا به تعریف مشتركی از آن برسیم.
او با اشاره به مدارس لاكچری افزود: اصطلاح مدارس لاكچری یا مدارسی كه به نوعی خدماتی بیشتر از آنچه نیاز است، ارائه میدهند، منافی عدالت اجتماعی نیست، چون تعداد زیادی از مدارس عادی و غیردولتی كار خود را انجام میدهند.
ثقفی با بیان اینكه مدارس غیردولتی در ازای خدمات آموزشی پول دریافت میكنند، بیان كرد: شاید میزان لاكچری بودن كمتر از یك درصد مدارس غیردولتی شهر تهران باشد؛ یعنی اكنون ما 1840 مدرسه غیردولتی داریم كه یك درصد آن 18 یا 19 مدرسه میشود و حتی به این میزان هم مدرسه لاكچری نداریم.
او افزود: در مدارس دیگر غیردولتی، این دیدگاه قانونگذار را میپسندم كه بخشی از هزینههای زندگی افراد مختلف جامعه از طریق بخش خصوصی تأمین شود.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره شهریه مدارس غیرانتفاعی گفت: مبالغی كه به عنوان مدرسه لاكچری مطرح میشود، ربطی به كلیت مدارس لاكچری ندارد. سال قبل تعداد قبولیهای مدارس دولتی خیلی بیشتر بود كه امسال قبولیها به سمت لاكچری و غیردولتی سوق پیدا كرد.
ثقفی گفت: در كل مدارس غیر دولتی ما در شهر تهران 216 هزار دانشآموز است و اگر همه یك میلیون دانشآموز به دانشگاه بروند، طبقهبندی درست نمیشود.
نباید خود را مدیون مؤسساتی كنیم
در ادامه علی صنیعی، رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران با بیان اینكه معتقدم نیاز به باز تعریف جدی در زمینه عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت داریم، گفت: آنچه امروز در حوزه مدارس غیردولتی است، مهر قانون بر آن زده شده و مدارس غیردولتی بخش بزرگی از بار تعلیم و تربیت كشور را بهعهده گرفتند و با كمترین پشتیبانی و برنامهریزی و به كارگیری نیروهای مجرب نتایج خوبی داشتهاند.
صنیعی با ارائه توضیحاتی درباره آمار مدارس غیردولتی موجود در شهر تهران بیان كرد: حدود 20 درصد مدارس غیردولتی هستند كه در 41 درصد شهر تهران توزیع شدند و این تعداد دانشآموز برابر با 212 هزار نفر منهای 35 هزار نوآموز میشود و اینها در قالب 1840 مدرسه ساماندهی شدند. این آمار در كشور طور دیگری است و در كشور یك میلیون و 647 دانشآموز داریم كه در 17 هزار مدرسه منهای پیش دبستانیها مشغول تحصیل هستند.
رئیس شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی شهر تهران افزود: وقتی از لفظ لاكچری استفاده میكنیم، باید بررسی كنیم چه تعداد مدرسه این امكانات را دارند و آیا تمام این مدارس در تمام شهرها و استانهای ما هستند یا خیر.
او ادامه داد: نباید خود را مدیون مؤسساتی كنیم كه زندگیشان را وارد این عرصه كردند و بهترین خدمات را ارائه میدهند و بسیاری از آنها از گذشته تا به حال دچار شرایط خاص شدند و مدارس آنها منحل شده است. سؤال این است كه اگر برایشان صرف داشت، ادامه میدادند.
صنیعی در پاسخ به این پرسش كه شهریههای 70 و 30 میلیون از كجا میآید، گفت: براساس ماده 15 و 16 قانون شهریه را تعیین میكند، آمار مستندی برای چنین شهریهای وجود ندارد.
او یادآوری كرد: دو میلیون و 19 هزار دانشآموزی كه در غیردولتیها هستند، جزو مردم هستند و نباید فراموش كرد و بچههای دیگر هم بچههای ما هستند. اگر اتفاقی در آموزش عالی ما میافتد، ربطی به مدارس غیردولتی ندارد.