عضو هیئت علمی مركز تحقیق و توسعه علوم انسانی با بیان این كه دانشگاهها در شرایط فعلی در تربیت دانشجو موفق نیستند، گفت: این مشكل به كمیت برنمیگردد و اگر كمیت هم پایین بیاید، مشكل كشور حل نمیشود.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسكانیوز، برنامه «گفتوگوی علمی» رادیو گفتوگو با موضوع «وزارت علوم و تجمیع دانشگاه ها و بازآرایی نظام دانشگاهی كشور» و با حضور محمد آرمند عضو هیات علمی مركز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت) به روی آنتن رفت.
آرمند در ابتدا به اهمیت تناسب تربیت دانشجو و نیاز بازار اشاره كرد و گفت: در ایران نیاز جامعه، تربیت دانشجو و برنامهریزی درسی هماهنگی ندارند. دانشجویی تربیت میشود كه وقتی وارد جامعه شود جایی برای كار نخواهد داشت. این فرایند نادرست همچنان ادامه دارد و برنامهای برای اصلاح آن وجود ندارد.
وی راهكار مواجهه با بیكاری در جامعه را توجه به نیاز جامعه و تربیت دانشجو بر اساس آن نیاز دانست و افزود: البته رسیدن به این راهكار آسان نیست چرا كه برنامهریزیها مطابق با چنین نگرشی نیست. برای مثال یك دانشگاه بر اساس افرادی كه دارد، تقاضای یك رشته میدهد و توجهی به نیاز جامعه در تهیه رشتهها وجود ندارد.
عضو هیات علمی سازمان سمت در زمینه كمیت و كیفیت در آموزش عالی گفت: برخی معتقدند باید كمیت را پایین آورده و كیفیت را افزایش داد و برخی دیگر به اهمیت كمیت باور دارند. به نظر من درست است كه دانشگاهها در شرایط فعلی در تربیت دانشجو موفق نیستند اما این مشكل به كمیت برنمیگردد و اگر كمیت هم پایین بیاید، مشكل كشور حل نمیشود.
آرمند با اشاره به این كه برخی استادان بر حفظ كتابها اصرار دارند كه نتیجه آن دانشجوی نوآور و كارآفرین نیست، گفت: در این زمینه كوتاهی از استاد نیست بلكه وزارت علوم موظف است مهارتهای لازم برای تربیت دانشجو را به استاد آموزش دهد. همانطوری كه در كشورهای خارجی مهارتافزایی در برنامه آموزشی استادان وجود دارد. وی با بیان این كه استادان آموزشندیده برای تدریس یكی از مشكلات بیكیفیتی آموزشها هستند، گفت: استادان مهارتهای كلاسداری و روانشناسی تربیتی را نیاموختهاند؛ چرا كه هر فردی با مدرك دكتری میتواند به عنوان استاد مشغول به كار شود. البته دانشگاه تربیت مدرس در این راستا درسهایی را به دانشجویان ارائه میدهد.
وی به تالیف كتابهای بدون محتوا اشاره كرد و افزود: برای مثال در سازمان سمت كتابی 500 صفحهای برای چاپ وارد میشود و همكاران ما آن را به 250 صفحه كاهش میدهند، بدون این كه چیزی از ارزشهای آن كاسته شود. نیمی از كتاب حشویات، زوائد و مطالب به درد نخور است.
عضو هیئت علمی سازمان سمت با تاكید بر این كه باید مرجعی تعیین كند كه در شرایط كنونی ایران و جهان تربیت چه دانشجویی لازم است، گفت: افرادی كه نتوانستند شرایط فعلی را خوب بفهمند، سرفصلها را به گونهای تدوین كردند كه برای دانشجو كارآمدی ندارد. به همین دلیل سرفصلهای رشتههای امروز بسیار قدیمی هستند.
وی با بیان این كه اخیرا بین وزارت علوم و وزارت نفت قراردادی منعقد شده است، گفت: این قراردادها سبب حضور استادان در مسائل نفتی میشود و در نتیجه با تقویت ارتباط بین دانشگاه و جامعه، بسیاری از پایاننامهها به سمت رفع نیاز جامعه سوق مییابد.
آرمند پیوند با صنعت را عامل ایجاد انگیزه در استادان برای بهروز شدن دانست و گفت: البته باید مشكلات استادان را هم در نظر گرفت. استاد باید از نظر مالی تامین باشد تا با خیال راحت به سراغ پژوهش خود برود؛ اما مشكلاتی مانند گرانی دلار و كمبود حقوق سبب میشود از عهده تامین زندگیاش برنیاید.
وی در پایان با اشاره به این كه استادان باید صلاحیت داشته و پیش از ورود به كلاس نقایص دانشی آنها برطرف شود، گفت: وزارت علوم در این زمینه میتواند پكیجهای مهارتی تولید كند و در اختیار استادان بگذارد تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا كنند