ایسكانیوز: دانشگاه‌ها در شرایط فعلی در تربیت دانشجو موفق نیستند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی با بیان این که دانشگاه‌ها در شرایط فعلی در تربیت دانشجو موفق نیستند، گفت: این مشکل به کمیت بر‌نمی‌گردد و اگر کمیت هم پایین بیاید، مشکل کشور حل نمی‌شود.

1399/05/12
|
11:25

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع «وزارت علوم و تجمیع دانشگاه ها و بازآرایی نظام دانشگاهی کشور» و با حضور محمد آرمند عضو هیات علمی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت) به روی آنتن رفت.

آرمند در ابتدا به اهمیت تناسب تربیت دانشجو و نیاز بازار اشاره کرد و گفت: در ایران نیاز جامعه، تربیت دانشجو و برنامه‌ریزی درسی هماهنگی ندارند. دانشجویی تربیت می‌شود که وقتی وارد جامعه شود جایی برای کار نخواهد داشت. این فرایند نادرست همچنان ادامه دارد و برنامه‌ای برای اصلاح آن وجود ندارد.

وی راهکار مواجهه با بیکاری در جامعه را توجه به نیاز جامعه و تربیت دانشجو بر اساس آن نیاز دانست و افزود: البته رسیدن به این راهکار آسان نیست چرا که برنامه‌ریزی‌ها مطابق با چنین نگرشی نیست. برای مثال یک دانشگاه بر اساس افرادی که دارد، تقاضای یک رشته می‌دهد و توجهی به نیاز جامعه در تهیه رشته‌ها وجود ندارد.

عضو هیات علمی سازمان سمت در زمینه کمیت و کیفیت در آموزش عالی گفت: برخی معتقدند باید کمیت را پایین آورده و کیفیت را افزایش داد و برخی دیگر به اهمیت کمیت باور دارند. به نظر من درست است که دانشگاه‌ها در شرایط فعلی در تربیت دانشجو موفق نیستند اما این مشکل به کمیت بر‌نمی‌گردد و اگر کمیت هم پایین بیاید، مشکل کشور حل نمی‌شود.

آرمند با اشاره به این که برخی استادان بر حفظ کتاب‌ها اصرار دارند که نتیجه آن دانشجوی نوآور و کارآفرین نیست، گفت: در این زمینه کوتاهی از استاد نیست بلکه وزارت علوم موظف است مهارت‌های لازم برای تربیت دانشجو را به استاد آموزش دهد. همانطوری که در کشورهای خارجی مهارت‌افزایی در برنامه آموزشی استادان وجود دارد. وی با بیان این که استادان آموزش‌ندیده برای تدریس یکی از مشکلات بی‌کیفیتی آموزش‌ها هستند، گفت: استادان مهارت‌های کلاس‌داری و روانشناسی تربیتی را نیاموخته‌اند؛ چرا که هر فردی با مدرک دکتری می‌تواند به عنوان استاد مشغول به کار شود. البته دانشگاه تربیت مدرس در این راستا درس‌هایی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

وی به تالیف کتاب‌های بدون محتوا اشاره کرد و افزود: برای مثال در سازمان سمت کتابی 500 صفحه‌ای برای چاپ وارد می‌شود و همکاران ما آن را به 250 صفحه کاهش می‌دهند، بدون این که چیزی از ارزش‌های آن کاسته شود. نیمی از کتاب حشویات، زوائد و مطالب به درد نخور است.

عضو هیئت علمی سازمان سمت با تاکید بر این که باید مرجعی تعیین کند که در شرایط کنونی ایران و جهان تربیت چه دانشجویی لازم است، گفت: افرادی که نتوانستند شرایط فعلی را خوب بفهمند، سرفصل‌ها را به گونه‌ای تدوین کردند که برای دانشجو کارآمدی ندارد. به همین دلیل سرفصل‌های رشته‌های امروز بسیار قدیمی هستند.

وی با بیان این که اخیرا بین وزارت علوم و وزارت نفت قراردادی منعقد شده است، گفت: این قراردادها سبب حضور استادان در مسائل نفتی می‌شود و در نتیجه با تقویت ارتباط بین دانشگاه و جامعه، بسیاری از پایان‌نامه‌ها به سمت رفع نیاز جامعه سوق می‌یابد.

آرمند پیوند با صنعت را عامل ایجاد انگیزه در استادان برای به‌روز شدن دانست و گفت: البته باید مشکلات استادان را هم در نظر گرفت. استاد باید از نظر مالی تامین باشد تا با خیال راحت به سراغ پژوهش خود برود؛ اما مشکلاتی مانند گرانی دلار و کمبود حقوق سبب می‌شود از عهده تامین زندگی‌اش برنیاید.

وی در پایان با اشاره به این که استادان باید صلاحیت داشته و پیش از ورود به کلاس نقایص دانشی آن‌ها برطرف شود، گفت: وزارت علوم در این زمینه می‌تواند پکیج‌های مهارتی تولید کند و در اختیار استادان بگذارد تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند

دسترسی سریع