خبرگزاری دفاع مقدس: «دانشگاه آزاد» مولود جنگ است

معاون آموزش جهاد دانشگاهی با اشاره به توسعه كمی آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی، شكل‌گیری دانشگاه آزاد را نمونه‌ی بارز این ادعا عنوان كرد.

1399/05/14
|
16:07

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، محمدصادق بیجندی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: آموزش باید به مانند یك سیستم دیده شود. در اسناد بالادستی و ملی آموزش تنها مختص آموزش و پرورش یا آموزش عالی نیست و هر دوی این دوره‌ها شامل این مقوله می‌شوند.

بیجندی دانش، نگرش و مهارت را سه منبع برای كسب «آموزش» دانست و گفت: وقتی می‌توان تحقق آموزش را مورد تاكید قرار داد كه این سه سطح محقق شده باشند.

وی دانش و مهارت را عمومی و تخصصی دانست و افزود: اگر این‌ها اتفاق افتاد، دانش واقعی رخ می‌دهد.

بیجندی اضافه كرد: با نگاهی واقع‌بینانه باید گفت پس از انقلاب دانشگاه‌های ما دو الی سه سال تعطیل شدند و این مساله خلأ نیاز به نیروی متخصص را پدید آورد. از یاد نمی‌برم صداوسیما در گزارشی نشان می‌داد فردی مدرك لیسانس شیمی خود را نمایش داده و اذعان می‌كرد كه «با داشتن این لیسانس بیكار هستم». این را با چشمان خود در تلویزیون جمهوری اسلامی شاهد بودم.

معاون آموزش جهاد دانشگاهی ادامه داد: بعد از تعطیلی دانشگاه، جنگ به ما تحمیل شد و هشت سال با همین جوانان كه سرمایه انسانی بودند، كشور را اداره كردیم و ضمنا بسیاری از دانشجویان با جبهه‌ها ارتباط داشتند و سیستم جنگ را مدیریت می‌كردند.

بیجندی با بیان اینكه بعد از تعطیلی جنگ، سه دهه پیش رو داشتیم كه شامل توسعه كمی بود كه بخشی از آن در زمان جنگ شروع شد و دانشگاه آزاد مولود آن است، اضافه كرد: تفكر این دانشگاه، می‌گوید شما به [تحصیل در مقاطع پایه] نیاز ندارید و همینطور باید پیش روید.

وی افزود: سه دهه گذشته دوره‌ای كمی بوده است و كم‌كم نگاهی كیفی پدید آمد و امروز بر اساس اسناد بالادستی با نگاه آموزش عالی پیش می‌رویم.

آموزش در ایران جزیره‌ای است

همچنین علی مقدم زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گروه سنجش و اندازه‌گیری با بیان اینكه سنجش علمی در كشور اتفاق نیفتاده است، گفت: سنجش علمی ابتدا در دو دانشگاه علامه طباطبایی و تهران شكل گرفت و دو رویكرد ملاكی و هنجاری در آن ثبت می‌شود.

وی افزود: سنجش [دانشجو] امروز مسیر ملاكی را دنبال كرده و تلاش دارد سراغ تعیین ملاك برای آزمون ورودی رفته و به آن اعتبار بخشد.

مقدم زاده ادامه داد: سازمان سنجش و اندازه‌گیری دستگاهی اجرایی است و اسناد فرادستی پیش روی اوست. البته اسناد فرادستی آموزش عالی شامل مصوبه‌های مجلس، سند دانشگاه اسلامی مصوب در شورایعالی انقلاب فرهنگی، آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و سند جامع اعتبار بخش و... است.

وی ادامه داد: بنده تقریبا سنجش را در 64 كشور مطالعه كرده‌ام، ولی در ایران، حوزه آموزش جزیره‌ای شده است.

مقدم زاده با بیان اینكه آموزش در سایر كشور‌ها متشكل از آموزش عالی و عمومی است و نگاه آن‌ها از پایه به مهارت معطوف است، گفت: وقتی كودك به تحولات شناختی برسد، از همان زمان معیار‌های رشد و توسعه را باید به او شناساند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اعلام اینكه جزیره‌ای فرض كردن آموزش خطراتی در پی دارد و حتما باید برای این حوزه برنامه‌ریزی داشت، افزود: در (ای تی اس) 206 دكترای سنجش وجود دارد و تلاش دارد برآوردی بهینه انجام دهد.

مقدم زاده با اعلام اینكه این آزمون‌ها نیازمند تعریف اعتباربخشی لازم به میزان علم دانشجو است، گفت: این آزمون‌ها نظام ملاكی را پیش گرفته، ولی در ایران چنین فرایندی پیچیده است.

وی خاطرنشان كرد: در آمریكا از سال 1998 مصوبه‌ای به چشم نمی‌خورد و دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری مستقلی دارند، ولی در ایران همواره نوسانات تصمیم گیری در فرآیند آموزش دیده می‌شود و این درحالی است كه كشوری نظیر فنلاند تا 17 سال به راحتی اجازه تغییر در فرایند آموزشی را نمی‌دهد.

دسترسی سریع