مدیر شركت راوینو، با اشاره به استفاده از فناوری «واقعیت افزوده» در حوزه نشر كتاب گفت: این تكنولوژی با كاهش تعداد صفحات نه تنها محتوای كتاب را كاهش نمیدهد بلكه باعث میشود محتواهای جدیدی به كتاب اضافه شود.
به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی رادیو گفتوگو، مسعود حسنلو، در مصاحبه با برنامه «تقاطع فرهنگ» درباره «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» اظهار كرد: در واقعیت مجازی امكان درك تجربیاتی را داریم كه در فضای واقعی امكان تجربه آن وجود ندارد.
وی با بیان این كه واقعیت افزوده از سال 1990 از طریق تصویر وارد عرصه زندگی انسانها شد، گفت: در واقعیت افزوده گوشیهای هوشمند كاربرد اساسی دارند، اصالت به فضای واقعی داده میشود و چیزهای جدیدی به این فضا اضافه میشود .
وی با بیان اینكه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی هر دو از لحاظ تكنولوژی در یك رشته قرار دارند اما از نظر هویتی با یكدیگر متفاوت هستند، گفت: واقعیت افزوده، امكانات فضای واقعی را زیادتر میكند و ازجمله حوزههایی كه از این تكنولوژی استفاده میشود، حوزه نشر است.
حسنلو ادامه داد: تكنولوژی واقعیت افزوده در حوزه نشر این امكان را میدهد كه یك كتاب با كاهش تعداد صفحات نه تنها از محتوایش كاسته نشود، بلكه محتوای جدیدی نیز به آن افزوده میشود، در واقع واقعیت افزوده میتواند محدودیتها را بردارد و درباره كتابی كه فقط بهصورت یك نوشته است در تكنولوژی واقعیت افزوده این امكان برای خوانندگان فراهم میشود كه با استفاده از دوربین تلفن هوشمند خود در حین مطالعه كتاب، صوت مربوط به این كتاب را نیز بشنوند یا فیلم مرتبط با آن را نیز مشاهده كنند.
این فعال حوزه كتاب با بیان اینكه این تكنولوژی در حوزه آموزش نیز كارایی دارد، گفت: ما در شركت راوینو بهدنبال راهكاری بودیم كه در حوزه نشر و رسانه یك توسعه جدیدی ایجاد كنیم و از ابزارهای جدیدی در این ارتباط كه در عرصه جهانی ایجاد شده است، استفاده كنیم.
حسنلو با تاكید بر اینكه مخاطب در دنیای امروز بهدنبال فضای چند رسانهای است و تكنولوژی مورد اشاره این زمینه را فراهم میكند كه یك كتاب با امكانات بیشتری همراه باشد و زمینه را برای گسترش كتابخوانی فراهم میكند، گفت: اگر كتاب بخواهد ساختار اصلی خود را حفظ كند و به سمت استفاده از ابزارهای جدید نرود ممكن است دیگر برای خوانندگان، خواندن كتاب در اولویت نباشد.
مدیر مجموعه شركت راوینو با تاكید بر اینكه در حوزه آموزش نیز میتوانیم از واقعیت افزوده به خوبی استفاده كنیم در پاسخ به این سوال كه برای پیشبرد این موضوع چه اقداماتی از سوی این شركت انجام شده است، گفت: ارتباط خوبی در این زمینه با آموزش و پرورش و معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار كردیم و گفتگوهای خوبی داشته و امیدواریم كه كار در این زمینه جلو برود اگرچه كار سخت است اما ما به دنبال این هستیم موارد استفاده از تكنولوژی واقعیت افزوده را در سبد مصرف مردم قرار دهیم البته باید در این ارتباط هزینههای آن را كاهش بدهیم تا مردم بیشتری توانایی استفاده از این تكنولوژی را داشته باشند.