پایگاه خبری تحلیلی پرس شیعه تفكر شیعی و اهل تسنن روزه را در سفر باطل می داند!

یك استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به چرایی حرام دانستن روزه در سفر گفت: شیعیان و اهل تسنن روزه را در سفر باطل می دانند و قرآن صراحتا می فرماید در مسافرت روزه نگیرید.

1396/03/16
|
14:15

به گزارش پرس شیعه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علایی كه در ویژه برنامه «برهان» سخن می گفت، روزه را امری مولوی (به معنای فرمانی از سوی خداوند) تعریف كرد و افزود: «در آیه 183 سوره بقره خطاب به مومنان اشاره دارد كه به وحدانیت، توحید و كتاب آسمانی اعتقاد دارند [اشاره می كند] و در تفسیر صراحتا اشاره دارد روزه را برای شما مقرر كردیم.»

وی در ادامه این تفسیر با بیان اینكه روزه از آغاز آفرینش تا كنون بر بنی آدم امر شده است، گفت: «در رابطه با مسلمانان [وجه ایام معدودات آمده است] كه بدین معناست كه روزه بحث شیعی و سنی ندارد؛ این امر یك صراحت قرآنی است و می فرماید اگر برخی از شما مریض یا در سفر باشد [با تعبیر روزه قضا مورد اشاره قرار گرفته است].»

حجت الاسلام علایی اضافه كرد: «سوال این است كه چرا شیعه روزه را در سفر باطل می داند؟ چراكه همانگونه كه نماز در سفر شكسته است و رعایت حالِ مسافر می شود و از طرفی برای امر خداوند [دستور روزه را] اطاعت می كنیم، بنابراین پروردگار عالم امر می فرماید كه مسافر در سفر روزه نگیرد!»

وی در رابطه با آسان شدن سفرهای امروز نسبت به گذشته گفت: «در مباحث دینی و اعتقادی نمی توان تغییر امكانات را [توجیهی بر تغییر اصل بگذاریم]؛ همانگونه كه با گذر تاریخ بر علم ریاضی و با وجود قوت یافتن امكاناتِ تحقیق و تفحص در علوم، اصول اولیه تغییر نمی كند.»

این استاد حوزه با بیان این مطلب افزود: «در زمان پیامبر-ص- [امكاناتی موجود بوده و امروز پیشرفت كرده است] ولی اصل و ریشه [احكام اسلام] تغییری نمی كند و این تفكر بر اساس برداشت و تعبیر ماست كه چون امروز مسیرهای یك ماهه در یك ساعت طی می شود، [نباید در مسافرت روزه نگرفت].»

حجت الاسلام علایی با اعتقاد به اینكه شیعیان و برادران اهل سنت روزه را در سفر باطل می دانند، تصریح كرد: «آقایان فقهای اهل سنت برای حد مسافت كه موجب تحقق سفر می شود، [فرق هایی قائل هستند] و بنده شنیده ام كه برخی آقایان چون مسافت های امروزی با سرعت طی می شود [موضوع را سهل كرده اند].»

وی همچنین با تاكید بر اینكه شارع برای سفر و حد مسافت حدود را مشخص كرده است، گفت: «اگر مسافرت بیش از 45 كیلومتر در یك رفت و برگشت طول بكشد، فرد به عنوان مسافر محسوب می شود ولی آن ها می گویند اگر این مسیر بیش از 70 كیلومتر [طول بكشد، فرد مسافر تلقی می شود].»

حجت الاسلام علایی خاطر نشان ساخت: «خدای متعال در مسافرت روزه را سهل كرده است، دین اسلام آسان است و ما آن را سخت می كنیم؛ ولی نه بدین معنا كه چون تكنولوژی پیشرفت كرده است، عبادت ها نیز اینترنتی شود و نماز نیز فشرده سازی شود!»

در ادامه سیدمحمد جعفری، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینكه احكام اسلام از قاعده كلی طبیعت می كند، افزود: «خداوند احكام را به منظور سخت گیری برای ما قرار نداده است و حضرت رسول-ص- نیز می فرمایند شریعتی را برای ما آورده اند كه اسان است و خداوند با توجه به شراط خاص، احكام را متفاوت قرار داده است.»

وی ادامه داد: «احكام در چارچوبی بنا نهاده شده است كه انسان به سختی و دشواری گرفتار نشود و خداوند در مسئله سفر یكسری استثنائات برای ما قائل شده است.»

جعفری در رابطه با فلسفه ی این استثنائات بیان داشت: «به صورت قطعی نمی توان درباره حكمت این احكام اظهار نظر كرد اما می توان به صورت كلی اعلام كرد كه چون خداوند سختی و دشواری برای انسان قرار نداده، در مسئله سفر كه وضعیتی اضطراری و غیر عادی است، [این استثنائات تعیین شده است].»

«برهان» در ماه مبارك رمضان هر روز ساعت 8:30 روانه آنتن رادیو گفت وگو می شود و فایل صوتی این برنامه از طریق سایت شبكه قابل دریافت است.

دسترسی سریع