یك استاد فلسفه گفت:از نظر سهروردی و حكیمان ما، زیبایی مظهری از خداوند است و وقتی درباره حسن سخن میگوید و ماجرای ورود زیبایی را به عالم روایت میكند، اشاره دارد كه حسن، فرزند عقل كل است.
به گزارش خبرگزاری مهر، انشا الله رحمتی در برنامه سوفیا كه از شبكه رادیویی گفتوگو پخش میشود، با اشاره به اینكه سهروردی حقیقت عشق را برای مخاطب بیان میكند، گفت: مضمون سهروردی در رسانه عشق، به شدت مورد نیاز جهان امروز است كه از بحران عشق رنج میبرد. عشق بدان معنا كه ما در این عالم چیزی را دوست داشته باشیم و به خاطر خود او، دوستی را نثار آن كنیم، معنا میشود.
وی ادامه داد: سهروردی پدیدار حسن و عشق را نجات میدهد و این عشق، همانا عشق عفیف است. به مانند آنچه پیامبر (ص) میفرمود كسی كه عاشق شود و عشقش را كتمان كند و عفت عشق را نگاه دارد، -یعنی آن را به خاطر خودش بخواهیم- پدیدار عشق هم نجات خواهد یافت.
این مترجم و نویسنده كشورمان نجات یافتن پدیدار عشق را ناظر بر نجات یافتن پدیدار حسن و زیبایی عنوان كرد و گفت: زیبایی در جهان ما بی مقدار و خوار شده است؛ خاصه زیبایی بشری كه اساساً در جهان ما نمود دارد.
رحمتی ادامه داد: گروهی زیبایی را دست مایه شهوت میدانند؛ حتی امروز بر زیبایی قیمت میگذارند و اگر فردی حائز جمال است، در كارهای تبلیغی و هنری ارزش گذاری میشود.
وی با بیان اینكه امروز زیبایی به كالای تجاری و امری اقتصادی تبدیل شده است، گفت: از نظر سهروردی و حكیمان ما، زیبایی مظهری از خداوند است و اتفاقاً وقتی درباره حسن سخن میگوید و ماجرای ورود زیبایی را به عالم روایت میكند، اشاره دارد كه حسن، فرزند عقل كل است؛ بنابراین سهروردی میخواهد جایگاه حسن را برای ما تبیین كند و وقتی آن را فهم كردیم، آن هنگام چیزی در عالم وجود دارد كه شایسته عشق ورزیدن است.
رحمتی ادامه داد: از نظر فلسفه صرف نظر از این كه با حسن چه مواجههای داریم، فلسفههای دوران مدرن زمینه ساز نگاه ناظر بر حسن شده و عشق را هم تنزل داده است.
در ادامه حسن سید عرب در ارتباط تلفنی با این برنامه رادیویی با بیان اینكه سهروردی در رساله «فی حقیقه العشق» بیانی خارج از حد كرده است، افزود: او در برخی رسالههای دیگر عشق را حقیقت مفرد نمیداند اما در این رسانه بگونهای به تعریف حقیقت عشق میپردازد.
وی افزود: این حقیقت جز شهود و الهام باطنی به دست نمیدهد و در حقیقت سهروردی تلاش دارد بگوید این عشق نگاهی فلسفی دربر داشته و آن را با الهام از قرآن كریم و نیكوترین قصه در قرآن كریم عجین میداند.بخشی از رساله سهروردی برآمده از قصص قرآن كریم است.
سید عرب خاطرنشان كرد: بخشی از سخنان كه ناظر بر زیبایی است، یك سوم این رساله را در بر دارد. این رساله شامل عشق و حزن و حسن است كه در اینجا حسن، یوسف است؛ عشق زلیخا و حزن یعقوب است.
همچنین پرویز عباسی داكانی، پژوهشگر حوزه فلسفه با بیان اینكه رساله "فی حقیقه العشق" سهروردی باید كمك كند زیبایی شناسی معاصر را نجات دهیم، گفت: سهروردی میگوید به افلاطون اشبه است و جرقه زیبایی به عنوان ظهور حسن ازلی در افلاطون زده میشود.زیبایی كه در جهان ماده مشاهده میكنیم، كپی و رونوشتی از جهان مثالی و آن جهان نیز رونوشتی از جهان علم الهی است.حكمای ما زیبایی را از خداوند شروع میكردند و به او هم ختم میفرمودند. سهروردی هم در رساله خود میفرماید زیبایی و حسن از خداوند پدید آمده است.