خبرگزاری مهر: «الله» اسم جامع الهی است

یک پژوهشگر فلسفه و عرفان با بیان اینکه هر یک از اسماء یکی از مظاهر الهی را نمایان می‌سازد، گفت: اسم «الله» را، اسمِ جامع الهی می‌دانند.

1399/06/19
|
12:40

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا مظاهری در برنامه سوفیا رادیو گفت‌وگو با اشاره به نگاه عرفان به جایگاه انسان کامل اظهار کرد: اهل سنت و اسلام شیعی در بحث ولایت اختلافی ندارند و مشکل تنها بر سر تعیین مصداق است.

وی تعیین ختم ولایت را مورد اختلاف دانست و افزود: حضرت حق وقتی می‌خواست خود را در آئینه بنگرد، در تصویری از اسماً به ظهور رسید.

مظاهری با بیان اینکه هر یک از اسماً یکی از مظاهر الهی را نمایان می‌سازد، گفت: اسم قادر مظهر قدرت، حکیم مظهر حکمت خداوند و علیم مظهر علم خداوند است.

این پژوهشگر عرفان با اشاره به اینکه این اسماً به صورت منفصل و پراکنده در عالم هستی پخش بودند، ادامه داد: یک بار هم خداوند خواست خود را در آئینه‌ای ببیند که تمامی این اسماً یکجا جمع شوند و آن، اسم «الله» بود.

مظاهری تصریح کرد: به همین سبب اسم «الله» را، اسمِ جامع الهی می‌دانند. بنابراین خداوند همه اسماً را در «الله» جمع نمود.

این پژوهشگر فلسفه با بیان اینکه به اسم «الله»، اسم عدل الهی نیز گفته می‌شود، گفت: اسماً الهی که به صورت پراکنده بودند، هر یک می‌خواستند به ظهور برسند و لذا «الله» آن‌ها را به عدالت تقسیم می‌کرد.

مظاهری ادامه داد: یکسری اسماً جمالی و یکسری جلالی بودند و خداوند در اسم جمالی، باطنی از جلال و در هر اسمی که درون مایه‌ای از جلالی داشت، باطنی از جلال قرار داد.

وی گفت: به عنوان مثال نام جبار که جلالی است، در باطن خود رحمان را محفوظ دارد.

مظاهری در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان اینکه انسان کامل به منزله مهری بر عالم هستی است و خزانه عالم را حفظ کرده است، گفت: نجم الدین رازی مثالی در این باب دارد و این مهر را به مانند قلب انسان می‌داند.


در ادامه پرویز عباسی داکانی، پژوهشگر فلسفه و عرفان با اشاره به اینکه ابن عربی و دیگر عرفای بزرگ اسلام نسبت به رسول الله (ص) و ائمه معصومین (ع) حسی به مانند انسان کامل داشتند، گفت: این‌ها همواره تاکید دارند این برج 12 فلک داشته و هر امامی را قطبی برای فلک می‌دانند.

وی با اشاره به سلام و صلوات ابن عربی برای اهل بیت (ع) اظهار کرد: در جنگ صفین دو گروه مسلمان با هم جنگیدند. در سویی امام علی (ع) و در دیگر سو معاویه قرار داشت. فردی از حضرت پرسید شما و ایشان مسلمانید و حال ما چه باید بکنیم؟ حضرت فرمودند سراغ عمار یاسر برو. چرا که پیامبر (ص) فرموده بودند عمار را گروهی ظالم خواهند کشت و در 90 سالگی برای حضرت علی (ع) فدا شد.

داکانی ادامه داد: آن مرد از عمار سوال و او در پاسخ تاکید کرد ما دیروز برای تنزیل با این‌ها می‌جنگیدیم و امروز برای تأویل می‌جنگیم و این موضع گیری در تاریخ بسیار عظیم است.

این پژوهشگر فلسفه خاطرنشان کرد: بشر به تعبیر دکتر شریعتی هیچ گاه چنان قوی نبوده که با مذهب بجنگد و لذا همواره دو صورت از مذهب با یکدیگر در جنگ بوده‌اند.

داکانی خاطرنشان کرد: مرحوم شریعتی نام مذهب علیه مذهب را بر آن نهاده است.به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا مظاهری در برنامه سوفیا رادیو گفت‌وگو با اشاره به نگاه عرفان به جایگاه انسان کامل اظهار کرد: اهل سنت و اسلام شیعی در بحث ولایت اختلافی ندارند و مشکل تنها بر سر تعیین مصداق است.

وی تعیین ختم ولایت را مورد اختلاف دانست و افزود: حضرت حق وقتی می‌خواست خود را در آئینه بنگرد، در تصویری از اسماً به ظهور رسید.

مظاهری با بیان اینکه هر یک از اسماً یکی از مظاهر الهی را نمایان می‌سازد، گفت: اسم قادر مظهر قدرت، حکیم مظهر حکمت خداوند و علیم مظهر علم خداوند است.

این پژوهشگر عرفان با اشاره به اینکه این اسماً به صورت منفصل و پراکنده در عالم هستی پخش بودند، ادامه داد: یک بار هم خداوند خواست خود را در آئینه‌ای ببیند که تمامی این اسماً یکجا جمع شوند و آن، اسم «الله» بود.

مظاهری تصریح کرد: به همین سبب اسم «الله» را، اسمِ جامع الهی می‌دانند. بنابراین خداوند همه اسماً را در «الله» جمع نمود.

این پژوهشگر فلسفه با بیان اینکه به اسم «الله»، اسم عدل الهی نیز گفته می‌شود، گفت: اسماً الهی که به صورت پراکنده بودند، هر یک می‌خواستند به ظهور برسند و لذا «الله» آن‌ها را به عدالت تقسیم می‌کرد.

مظاهری ادامه داد: یکسری اسماً جمالی و یکسری جلالی بودند و خداوند در اسم جمالی، باطنی از جلال و در هر اسمی که درون مایه‌ای از جلالی داشت، باطنی از جلال قرار داد.

وی گفت: به عنوان مثال نام جبار که جلالی است، در باطن خود رحمان را محفوظ دارد.

مظاهری در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان اینکه انسان کامل به منزله مهری بر عالم هستی است و خزانه عالم را حفظ کرده است، گفت: نجم الدین رازی مثالی در این باب دارد و این مهر را به مانند قلب انسان می‌داند.


در ادامه پرویز عباسی داکانی، پژوهشگر فلسفه و عرفان با اشاره به اینکه ابن عربی و دیگر عرفای بزرگ اسلام نسبت به رسول الله (ص) و ائمه معصومین (ع) حسی به مانند انسان کامل داشتند، گفت: این‌ها همواره تاکید دارند این برج 12 فلک داشته و هر امامی را قطبی برای فلک می‌دانند.

وی با اشاره به سلام و صلوات ابن عربی برای اهل بیت (ع) اظهار کرد: در جنگ صفین دو گروه مسلمان با هم جنگیدند. در سویی امام علی (ع) و در دیگر سو معاویه قرار داشت. فردی از حضرت پرسید شما و ایشان مسلمانید و حال ما چه باید بکنیم؟ حضرت فرمودند سراغ عمار یاسر برو. چرا که پیامبر (ص) فرموده بودند عمار را گروهی ظالم خواهند کشت و در 90 سالگی برای حضرت علی (ع) فدا شد.

داکانی ادامه داد: آن مرد از عمار سوال و او در پاسخ تاکید کرد ما دیروز برای تنزیل با این‌ها می‌جنگیدیم و امروز برای تأویل می‌جنگیم و این موضع گیری در تاریخ بسیار عظیم است.

این پژوهشگر فلسفه خاطرنشان کرد: بشر به تعبیر دکتر شریعتی هیچ گاه چنان قوی نبوده که با مذهب بجنگد و لذا همواره دو صورت از مذهب با یکدیگر در جنگ بوده‌اند.

داکانی خاطرنشان کرد: مرحوم شریعتی نام مذهب علیه مذهب را بر آن نهاده است.

دسترسی سریع