خبرگزاری مهر: «الله» اسم جامع الهی است

یك پژوهشگر فلسفه و عرفان با بیان اینكه هر یك از اسماء یكی از مظاهر الهی را نمایان می‌سازد، گفت: اسم «الله» را، اسمِ جامع الهی می‌دانند.

1399/06/19
|
12:40

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا مظاهری در برنامه سوفیا رادیو گفت‌وگو با اشاره به نگاه عرفان به جایگاه انسان كامل اظهار كرد: اهل سنت و اسلام شیعی در بحث ولایت اختلافی ندارند و مشكل تنها بر سر تعیین مصداق است.

وی تعیین ختم ولایت را مورد اختلاف دانست و افزود: حضرت حق وقتی می‌خواست خود را در آئینه بنگرد، در تصویری از اسماً به ظهور رسید.

مظاهری با بیان اینكه هر یك از اسماً یكی از مظاهر الهی را نمایان می‌سازد، گفت: اسم قادر مظهر قدرت، حكیم مظهر حكمت خداوند و علیم مظهر علم خداوند است.

این پژوهشگر عرفان با اشاره به اینكه این اسماً به صورت منفصل و پراكنده در عالم هستی پخش بودند، ادامه داد: یك بار هم خداوند خواست خود را در آئینه‌ای ببیند كه تمامی این اسماً یكجا جمع شوند و آن، اسم «الله» بود.

مظاهری تصریح كرد: به همین سبب اسم «الله» را، اسمِ جامع الهی می‌دانند. بنابراین خداوند همه اسماً را در «الله» جمع نمود.

این پژوهشگر فلسفه با بیان اینكه به اسم «الله»، اسم عدل الهی نیز گفته می‌شود، گفت: اسماً الهی كه به صورت پراكنده بودند، هر یك می‌خواستند به ظهور برسند و لذا «الله» آن‌ها را به عدالت تقسیم می‌كرد.

مظاهری ادامه داد: یكسری اسماً جمالی و یكسری جلالی بودند و خداوند در اسم جمالی، باطنی از جلال و در هر اسمی كه درون مایه‌ای از جلالی داشت، باطنی از جلال قرار داد.

وی گفت: به عنوان مثال نام جبار كه جلالی است، در باطن خود رحمان را محفوظ دارد.

مظاهری در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان اینكه انسان كامل به منزله مهری بر عالم هستی است و خزانه عالم را حفظ كرده است، گفت: نجم الدین رازی مثالی در این باب دارد و این مهر را به مانند قلب انسان می‌داند.


در ادامه پرویز عباسی داكانی، پژوهشگر فلسفه و عرفان با اشاره به اینكه ابن عربی و دیگر عرفای بزرگ اسلام نسبت به رسول الله (ص) و ائمه معصومین (ع) حسی به مانند انسان كامل داشتند، گفت: این‌ها همواره تاكید دارند این برج 12 فلك داشته و هر امامی را قطبی برای فلك می‌دانند.

وی با اشاره به سلام و صلوات ابن عربی برای اهل بیت (ع) اظهار كرد: در جنگ صفین دو گروه مسلمان با هم جنگیدند. در سویی امام علی (ع) و در دیگر سو معاویه قرار داشت. فردی از حضرت پرسید شما و ایشان مسلمانید و حال ما چه باید بكنیم؟ حضرت فرمودند سراغ عمار یاسر برو. چرا كه پیامبر (ص) فرموده بودند عمار را گروهی ظالم خواهند كشت و در 90 سالگی برای حضرت علی (ع) فدا شد.

داكانی ادامه داد: آن مرد از عمار سوال و او در پاسخ تاكید كرد ما دیروز برای تنزیل با این‌ها می‌جنگیدیم و امروز برای تأویل می‌جنگیم و این موضع گیری در تاریخ بسیار عظیم است.

این پژوهشگر فلسفه خاطرنشان كرد: بشر به تعبیر دكتر شریعتی هیچ گاه چنان قوی نبوده كه با مذهب بجنگد و لذا همواره دو صورت از مذهب با یكدیگر در جنگ بوده‌اند.

داكانی خاطرنشان كرد: مرحوم شریعتی نام مذهب علیه مذهب را بر آن نهاده است.به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا مظاهری در برنامه سوفیا رادیو گفت‌وگو با اشاره به نگاه عرفان به جایگاه انسان كامل اظهار كرد: اهل سنت و اسلام شیعی در بحث ولایت اختلافی ندارند و مشكل تنها بر سر تعیین مصداق است.

وی تعیین ختم ولایت را مورد اختلاف دانست و افزود: حضرت حق وقتی می‌خواست خود را در آئینه بنگرد، در تصویری از اسماً به ظهور رسید.

مظاهری با بیان اینكه هر یك از اسماً یكی از مظاهر الهی را نمایان می‌سازد، گفت: اسم قادر مظهر قدرت، حكیم مظهر حكمت خداوند و علیم مظهر علم خداوند است.

این پژوهشگر عرفان با اشاره به اینكه این اسماً به صورت منفصل و پراكنده در عالم هستی پخش بودند، ادامه داد: یك بار هم خداوند خواست خود را در آئینه‌ای ببیند كه تمامی این اسماً یكجا جمع شوند و آن، اسم «الله» بود.

مظاهری تصریح كرد: به همین سبب اسم «الله» را، اسمِ جامع الهی می‌دانند. بنابراین خداوند همه اسماً را در «الله» جمع نمود.

این پژوهشگر فلسفه با بیان اینكه به اسم «الله»، اسم عدل الهی نیز گفته می‌شود، گفت: اسماً الهی كه به صورت پراكنده بودند، هر یك می‌خواستند به ظهور برسند و لذا «الله» آن‌ها را به عدالت تقسیم می‌كرد.

مظاهری ادامه داد: یكسری اسماً جمالی و یكسری جلالی بودند و خداوند در اسم جمالی، باطنی از جلال و در هر اسمی كه درون مایه‌ای از جلالی داشت، باطنی از جلال قرار داد.

وی گفت: به عنوان مثال نام جبار كه جلالی است، در باطن خود رحمان را محفوظ دارد.

مظاهری در بخشی دیگر از این مصاحبه رادیویی با بیان اینكه انسان كامل به منزله مهری بر عالم هستی است و خزانه عالم را حفظ كرده است، گفت: نجم الدین رازی مثالی در این باب دارد و این مهر را به مانند قلب انسان می‌داند.


در ادامه پرویز عباسی داكانی، پژوهشگر فلسفه و عرفان با اشاره به اینكه ابن عربی و دیگر عرفای بزرگ اسلام نسبت به رسول الله (ص) و ائمه معصومین (ع) حسی به مانند انسان كامل داشتند، گفت: این‌ها همواره تاكید دارند این برج 12 فلك داشته و هر امامی را قطبی برای فلك می‌دانند.

وی با اشاره به سلام و صلوات ابن عربی برای اهل بیت (ع) اظهار كرد: در جنگ صفین دو گروه مسلمان با هم جنگیدند. در سویی امام علی (ع) و در دیگر سو معاویه قرار داشت. فردی از حضرت پرسید شما و ایشان مسلمانید و حال ما چه باید بكنیم؟ حضرت فرمودند سراغ عمار یاسر برو. چرا كه پیامبر (ص) فرموده بودند عمار را گروهی ظالم خواهند كشت و در 90 سالگی برای حضرت علی (ع) فدا شد.

داكانی ادامه داد: آن مرد از عمار سوال و او در پاسخ تاكید كرد ما دیروز برای تنزیل با این‌ها می‌جنگیدیم و امروز برای تأویل می‌جنگیم و این موضع گیری در تاریخ بسیار عظیم است.

این پژوهشگر فلسفه خاطرنشان كرد: بشر به تعبیر دكتر شریعتی هیچ گاه چنان قوی نبوده كه با مذهب بجنگد و لذا همواره دو صورت از مذهب با یكدیگر در جنگ بوده‌اند.

داكانی خاطرنشان كرد: مرحوم شریعتی نام مذهب علیه مذهب را بر آن نهاده است.

دسترسی سریع