خبرگزاری ایكنا: ناکارآمدی جدی در تولید معنای برآمده از فرهنگ ایرانی – اسلامی

آقاسی با بیان اینکه خطرناک‌ترین نفوذ در باور و اندیشه مدیران فرهنگی است که در بازمهندسی فرهنگی باید به این امر توجه کرد، گفت: یکی از بزرگترین مسائل فرهنگی کشور ناکارآمدی جدی در تولید معنای برآمده از فرهنگ ایرانی – اسلامی است.

1399/06/26
|
11:49

به گزارش ایکنا؛ محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو به ضرورت بازمهندسی فرهنگی نظام حکمرانی کشور اشاره کرد و گفت: مهندسی فرهنگی یعنی هندسه فرهنگی کشور از سوی کارگزار و مدیر و لایه‌های فرهنگی کشور تشخیص داده شود و بر اساس نقشه‌ای مشخص، راهبرد داشته باشند.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عرصه فرهنگ توفیقات بسیاری در کشور داشتیم که بنا بر دلایل گوناگون، کمتر دیده شده است که یکی از نمونه‌های آن فرهنگ مواجهه با ویروس کرونا در ایران است که ظرفیت‌های فرهنگی در مواقع خطر خود را نشان می‌دهد و با مهندسی فرهنگی اتفاقات مهمی را می‌توان رقم زد، اما در زمینه‌هایی اثربخشی‌های موثری نداشتیم یا با بی‌عملی مواجهه داشتیم که مهندسی فرهنگی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی در ادامه افزود: مهندسی فرهنگی یعنی بدانیم ضعف در کجاست و نقاط مطلوب را بشناسیم و راه رسیدن نقطه موجود به مطلوب را بدانیم و در فضای مفهومی مهندسی فرهنگی این مساله حائز اهمیت است.

آقاسی در مثال‌هایی به نقاط ضعف و قوت فرهنگی ما اشاره داشت و گفت: در هیئت‌های مذهبی و مسائل زیربنایی اعتقادی توفیقات خوبی داشتیم، اما در اخلاق عمومی، مواردی که دو راهی نفع فردی و اجتماعی مطرح می‌شود و... متاسفانه تاثیرگذاری فرهنگی ضعیف بوده است که باید دلایل آن بررسی شود.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود اشکال در نظام مدیریت فرهنگی را دلیل بر عدم وجود توفیق در زمینه‌های فرهنگی ندانست و توضیح داد: چند نوع نگاه تحلیلی در مدیران فرهنگی کشور جود دارد؛ نگاه توهمی و بدون شناخت، نگاه آسیب شناختی که مخصوص جریان شبه روشنفکری در کشور است، نگاه ظرفیتی که مظلوم واقع شده و مقام معظم رهبری بیشتر از این زاویه مسائل را مورد توجه قرار می‌دهند و در ادامه نگاه واقعی است که بر اساس علم است.

وی نیاز به بازمهندسی فرهنگی در کشور را بنا بر دلایل مشخصی برشمرد و گفت: از منطقه و فرامنطقه و محیط بین‌المللی در حوزه سینما نفوذ فرهنگی اتفاق می‌افتد و ما مصرف کننده تولیدات دیگر کشورها هستیم، در حالی که ایرانی باید فیلم و سریال داخلی را دیده و نقد و تحلیل کند.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر به مسئله نفوذ به عنوان امری کلیدی در فرهنگ اشاره کرد و گفت: خطرناک‌ترین نوع نفوذ در اندیشه‌ها است که در سطح مدیران فرهنگی به بالاترین درجه هشدار می‌رسد و کمترین نتیجه آن بی‌تحرکی و ناآگاهی در حوزه فرهنگ و تساهل و تسامح در امور فرهنگی از سوی مدیران است.

آقاسی ادامه داد: تمام مسائل فرهنگی ما باید رنگ و بوی ایرانی- اسلامی بگیرد از سویی مدیران فرهنگی باید به همه ابعاد فرهنگ توجه کنند، در مثالی ساده ظرفیت چاپ 50 برابر نیاز است در حالی که ظرفیت تولید ماکارونی در کشور 130 برابر نیاز جامعه است و این در صورتی است که ماکارونی در فرهنگ غذایی ما یک محصول وارداتی است نه برخاسته از فرهنگ بومی پس باید در همه زمینه‌ها بازمهندسی فرهنگی صورت گیرد.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: صداوسیما قرارگاه رسانه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در مسیری که پیش رو داریم موانعی وجود دارد که باید به سمت قوی شدن برویم و یکی از بزرگترین مسائل فرهنگی کشور ناکارآمدی جدی در تولید معنای برآمده از فرهنگ ایرانی – اسلامی است و کاهش سرمایه‌های اجتماعی بر همین اساس شکل گرفته است.

وی افزود: تا شاعران و بزرگان و مفاخر فرهنگی را رها کرده بگذاریم و دیگر کشورها آنها را مصادره کنند و در حوزه فرهنگی با ابزار فیلم و کتاب و... تولید داخلی نداشته باشیم، دیگران در فرهنگ ما اثرگذار خواهند بود.

دسترسی سریع