خبرگزاری ایكنا: ناكارآمدی جدی در تولید معنای برآمده از فرهنگ ایرانی – اسلامی

آقاسی با بیان اینكه خطرناك‌ترین نفوذ در باور و اندیشه مدیران فرهنگی است كه در بازمهندسی فرهنگی باید به این امر توجه كرد، گفت: یكی از بزرگترین مسائل فرهنگی كشور ناكارآمدی جدی در تولید معنای برآمده از فرهنگ ایرانی – اسلامی است.

1399/06/26
|
11:49

به گزارش ایكنا؛ محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو به ضرورت بازمهندسی فرهنگی نظام حكمرانی كشور اشاره كرد و گفت: مهندسی فرهنگی یعنی هندسه فرهنگی كشور از سوی كارگزار و مدیر و لایه‌های فرهنگی كشور تشخیص داده شود و بر اساس نقشه‌ای مشخص، راهبرد داشته باشند.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عرصه فرهنگ توفیقات بسیاری در كشور داشتیم كه بنا بر دلایل گوناگون، كمتر دیده شده است كه یكی از نمونه‌های آن فرهنگ مواجهه با ویروس كرونا در ایران است كه ظرفیت‌های فرهنگی در مواقع خطر خود را نشان می‌دهد و با مهندسی فرهنگی اتفاقات مهمی را می‌توان رقم زد، اما در زمینه‌هایی اثربخشی‌های موثری نداشتیم یا با بی‌عملی مواجهه داشتیم كه مهندسی فرهنگی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی در ادامه افزود: مهندسی فرهنگی یعنی بدانیم ضعف در كجاست و نقاط مطلوب را بشناسیم و راه رسیدن نقطه موجود به مطلوب را بدانیم و در فضای مفهومی مهندسی فرهنگی این مساله حائز اهمیت است.

آقاسی در مثال‌هایی به نقاط ضعف و قوت فرهنگی ما اشاره داشت و گفت: در هیئت‌های مذهبی و مسائل زیربنایی اعتقادی توفیقات خوبی داشتیم، اما در اخلاق عمومی، مواردی كه دو راهی نفع فردی و اجتماعی مطرح می‌شود و... متاسفانه تاثیرگذاری فرهنگی ضعیف بوده است كه باید دلایل آن بررسی شود.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود اشكال در نظام مدیریت فرهنگی را دلیل بر عدم وجود توفیق در زمینه‌های فرهنگی ندانست و توضیح داد: چند نوع نگاه تحلیلی در مدیران فرهنگی كشور جود دارد؛ نگاه توهمی و بدون شناخت، نگاه آسیب شناختی كه مخصوص جریان شبه روشنفكری در كشور است، نگاه ظرفیتی كه مظلوم واقع شده و مقام معظم رهبری بیشتر از این زاویه مسائل را مورد توجه قرار می‌دهند و در ادامه نگاه واقعی است كه بر اساس علم است.

وی نیاز به بازمهندسی فرهنگی در كشور را بنا بر دلایل مشخصی برشمرد و گفت: از منطقه و فرامنطقه و محیط بین‌المللی در حوزه سینما نفوذ فرهنگی اتفاق می‌افتد و ما مصرف كننده تولیدات دیگر كشورها هستیم، در حالی كه ایرانی باید فیلم و سریال داخلی را دیده و نقد و تحلیل كند.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر به مسئله نفوذ به عنوان امری كلیدی در فرهنگ اشاره كرد و گفت: خطرناك‌ترین نوع نفوذ در اندیشه‌ها است كه در سطح مدیران فرهنگی به بالاترین درجه هشدار می‌رسد و كمترین نتیجه آن بی‌تحركی و ناآگاهی در حوزه فرهنگ و تساهل و تسامح در امور فرهنگی از سوی مدیران است.

آقاسی ادامه داد: تمام مسائل فرهنگی ما باید رنگ و بوی ایرانی- اسلامی بگیرد از سویی مدیران فرهنگی باید به همه ابعاد فرهنگ توجه كنند، در مثالی ساده ظرفیت چاپ 50 برابر نیاز است در حالی كه ظرفیت تولید ماكارونی در كشور 130 برابر نیاز جامعه است و این در صورتی است كه ماكارونی در فرهنگ غذایی ما یك محصول وارداتی است نه برخاسته از فرهنگ بومی پس باید در همه زمینه‌ها بازمهندسی فرهنگی صورت گیرد.

دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: صداوسیما قرارگاه رسانه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در مسیری كه پیش رو داریم موانعی وجود دارد كه باید به سمت قوی شدن برویم و یكی از بزرگترین مسائل فرهنگی كشور ناكارآمدی جدی در تولید معنای برآمده از فرهنگ ایرانی – اسلامی است و كاهش سرمایه‌های اجتماعی بر همین اساس شكل گرفته است.

وی افزود: تا شاعران و بزرگان و مفاخر فرهنگی را رها كرده بگذاریم و دیگر كشورها آنها را مصادره كنند و در حوزه فرهنگی با ابزار فیلم و كتاب و... تولید داخلی نداشته باشیم، دیگران در فرهنگ ما اثرگذار خواهند بود.

دسترسی سریع